Že diváky krásná hudba „krále valčíků" nadchne, to byla sázka na jistotu, ovšem další už zůstalo jaksi bokem. Režisér bohužel zůstal divákům hodně dlužný. Inscenaci chybí nápady, švih i tempo, což jsou faktory, na kterých každá opereta stojí a padá.

Také jednotlivé postavy nepůsobí dost výrazně. Divácky zaregistrovatelní jsou po pěvecké, herecké i pohybové stránce Katarína Jorda Kramolišová a Juraj Nociar jako mladokomický pár Wally a Eddin, temperamentem vyčnívá Zdenka Mervová jako harémová dáma Zoraida a docela roztomilého strážce harému vytváří hostující Libor Olma.

Unyle vyznívající dílo

Herecký projev Martina Táborského v roli kouzelníka Ormuze hodnotit nelze, protože ho činohra živí a v tom má proti operním kolegům velkou výhodu. Dalibor Hrda jako velkovezír ani Zdeněk Kapl coby Kaimakan od autora moc příležitostí k osobitému projevu nedostali. Většinou si musejí vystačit s chmurně nesouhlasnými pohledy.

Lejla Terezy Kavecké je půvabně něžná dívka bez výraznějších povahových vlastností a podobně působí i sultán Sulejman v podání Dušana Růžičky. Úsporná scéna je pro potřeby představení dostačující a kostýmy pro sólisty i pro sbor jsou od pohledu pěkné. Reprízy mohou operetu Tisíc a jedna noc ještě trochu vylepšit, ale už teď je jisté, že unyle vyznívající dílo v sezoně ke škodě diváků i divadla žádnou větší brázdu nevyorá.

Tisíc a jedna noc

Slezské divadlo: Johann Strauss ml. Tisíc a jedna noc. Překlad Vladislav Hamšík, režie Rudolf Tesáček, scéna Jaroslav Máčal, kostýmy Tomáš Kypta, divadelní orchestr vede Petr Chromčák. Premiéra 15. prosince 2013.