Od září uvidíme Martina Stropnického v novém muzikálu Michala Davida a Radka Baláše v pražském Divadle Broadway a poté pravděpodobně také na plakátech v rámci předvolební kampaně. Bývalý velvyslanec ČR se totiž zapojil do politického hnutí Andreje Babiše ANO, v současnosti pracuje na jeho volebním programu.
Od loňského září jste na „volné noze", jak vám tento životní styl vyhovuje?
Je to příjemná změna, po třiadvaceti letech šéfuju jen sám sobě. Od listopadu 1989 jsem jen s krátkými přestávkami pořád něco řídil, ať už v divadelnictví nebo v diplomacii. A ta tíha, kterou nesete za určitý celek, je obrovská. Po dlouhé době neřeším v průběhu léta telefonáty s herci a jejich výhrady k té či oné roli. Nezatěžuje mě ani permanentní počítání a shánění peněz, které ředitelování v divadle neustále vyžaduje… V tom je život na volné noze velmi osvěžující a rád si od toho odpočinu.
Přesto trávíte i letošní prázdniny pracovně začal jste zkoušet roli vyšetřovatele v novém muzikálu Divadla Broadway Mata Hari. Muzikály však nejsou vaší doménou, proč jste tuto roli přijal?
Jediné představení, které dohrávám na stálé scéně, je Cyrano v Divadle na Vinohradech. O tom se s trochou nadsázky dá říct, že je to také muzikál, protože několik slavných monologů se v úpravě režiséra Vladimíra Morávka proměnilo v písničky. Úplně vzdálený mi tedy muzikál není. Druhá věc je, že patřím ke generaci, kterou muzikály přeskočily. V osmdesátých letech se hrály pouze operety, kterým jsme se tehdy spíše smáli. Přitom v muzikálech mnoho herců mojí generace hrát chtělo, pamatuji si třeba Borise Rösnera, jen nás to bohužel minulo. Po revoluci pak sice přišla vlna muzikálů, ty ale byly postavené výhradně na zpěvu a jen minimálně na činoherní složce.
Účinkování v Matě Hari je tedy takový splněný sen?
To nevím, ale když ta nabídka přišla, určitě jsem nebyl proti. Já navíc v roli vyšetřovatele skoro vůbec nezpívám, jsou to dialogy výslechy s Matou Hari, které jsou jakýmsi time-outem mezi tou hudební složkou.
Tvůrci muzikálu slibují, že představení bude klást větší důraz na činohru, než je u muzikálů zvykem. Vyhovuje vám to?
Není to nic jednoduchého, protože zpěvem se dají emoce vyjádřit lépe než slovem. Pro herce je těžké, aby po doznění skladby dokázali i dialogem udržet hru, aby nespadla. Mata Hari tak klade na činohru opravdu vysoké nároky, a to střídání hraných a zpívaných pasáží by ve výsledku mělo být plus celé inscenace.
Co dalšího vedle zkoušení muzikálu vás zaměstnává, na čem v současnosti pracujete?
Po doufám úspěšné premiéře Maty Hari budu režírovat v Divadle Bez zábradlí druhý díl britského sitcomu Jistě, pane ministře, který jsem dělal na Vinohradech. Navazující díl Jistě, pane premiére jsem sám přeložil a premiéru bude mít v první polovině prosince. Do toho bych měl natáčet několik televizních věcí, ale možná je budu muset zrušit, protože se nyní chystám natvrdo vstoupit do politiky.
Už se nemůžete dívat na to, co se na naší politické scéně děje?
Spousta věcí mě v našem státě štve, ostatně asi jako řadu dalších lidí. Arogance a nekompetentnost elit je už neúnosná. Nechci tomu jen nečinně přihlížet, a proto vstup do politiky vnímám jako občanskou povinnost. Po dlouhé rozvaze jsem se upsal hnutí ANO, protože věřím, že nové uskupení může naší politice pomoci. Sám už totiž léta letoucí nevím, koho mám volit. Nyní pomáhám dávat dohromady volební program ANO, především v oblasti zahraniční a kulturní politiky. Chci se tomu věnovat naplno, také proto jde teď herectví trochu stranou, minimálně do voleb.
Jakožto bývalého velvyslance se vás nemohu nezeptat, jak se díváte na současné spory ohledně jmenování ambasadorů?
Ty problémy jsou daleko rozsáhlejší, než jak se jeví z médií, která neustále omílají jen dvě jména. Na ministerském ústředí je celá řada lidí, kteří si takříkajíc odsloužili své a nyní by po zásluze měli vycestovat. Nicméně neděje se tak. Kariérní plány se jim zcela rozpadly kvůli osobním sporům mezi ministrem zahraničí a prezidentem, jež vyústily v dělání si poněkud trapných naschválů. Nesmírně to škodí našemu státu a našemu obrazu směrem ven. Skutečně kvalitní diplomatické služby v tradičních demokratických státech neznají triky, kdy někdo někomu brnkne a zařídí jmenování ambasadorem. V těchto zemích by se nestalo, aby byl velvyslancem člověk, který si neprošel celou kariérní dráhu. U nás je to bohužel evidentně zcela normální.
Stihl jste přes vaše pracovní vytížení letos nějakou dovolenou?
Uhájil jsem si tři týdny volna, snažím se, abych nešidil rodinu. Byli jsme na dovolené na ostrově Elba, poté jsme se týden potulovali po Toskánsku a také jsme vyrazili na naši chalupu do Orlických hor. Tam už jsem se ale zase trochu pustil do práce a taky jsem bohužel sledoval ty hrůzy, které se nyní dějí v naší politice.
Kdo je… Martin Stropnický
- Narodil se v roce 1956 v Praze, jako syn diplomata vyrůstal v Itálii a v Turecku
- Vystudoval gymnázium, v roce 1980 absolvoval na DAMU
- Před rokem 1989 měl angažmá v Městských divadlech pražských, poté v Divadle na Vinohradech, hrál také v televizních inscenacích, seriálech (Návštěvníci), filmech (Svědek času) a pohádkách (Ať přiletí čáp, královno!)
- Po revoluci vstoupil do služeb ministerstva zahraničí, v 90. letech byl velvyslancem ČR v Portugalsku a v Itálii
- V přechodné Tošovského vládě v roce 1998 byl ministrem kultury, poté byl velvyslancem u Svatého stolce ve Vatikánu
- V roce 2002 se vrátil k herectví, opět do angažmá v Divadle na Vinohradech. Vzápětí obdržel Cenu Thálie za hlavní roli v představení Howard Katz
- Od roku 2003 byl v Divadle na Vinohradech uměleckým ředitelem, některé hry také režíroval
- V roce 2012 z vinohradského divadla odešel, v současnosti je na volné noze, loni mj. zrežíroval úspěšnou inscenaci Králova řeč pro Mahenovo divadlo v Brně
- V posledních letech se objevil mj. v seriálu Kriminálka Anděl nebi ve filmu Vrásky z lásky, zahraje si také v pokračování Troškovy komedie Babovřesky
- Je ženatý s herečkou Veronikou Žilkovou