Jedna z nejúspěšnějších současných her, která se zaobírá komplikovanými citovými vztahy mezi čtyřmi hrdiny – fotografkou Annou, lékařem Larrym, neúspěšným spisovatelem Danem a striptérkou Alicí, je českým divákům z divadelních jevišť známá (na filmové plátno ji převedl britský režisér Mike Nichols). V minulosti ji v Praze nastudovala divadla Rokoko či na Jezerce.

„Měl jsem možnost vidět právě inscenaci Rokoka s výbornými Vladimírem a Michalem Dlouhými (ženské role ztvárnily Lucie Vondráčková a Kristýna Frejová v alternaci s Evou Salzmannovou). Co o té hře říct? Pojednává o věcech, které se nám běžně dějí - o lásce, nevěře, nenávisti, lži, intrikách, pomstě… Nejlíp pro mě z toho čtyřlístku hrdinů, z nichž má každý svůj problém a podle toho jedná, vychází Larry. Jemu a Alici bylo ublíženo nejvíc. Takže chápu jeho pohnutky k tomu, aby se začal slovně mstít,“ říká představitel Larryho Pavel Batěk, jinak člen činohry Národního divadla.

Nejnovější inscenací, na které tam pracoval s režisérem Janem Fričem, je Faust (v hlavních rolích s Martinem Pechlátem a Sašou Rašilovem). „Jde o technicky náročné představení, navíc Fausta uvádíme ve dvou dílech. Smekám před Honzou klobouk, jak nápaditě jej dal dohromady. Je to velká jízda, zkoušení mě strašně bavilo,“ sděluje Batěk. „Když mi pak během něj zavolal režisér Dan Pánek a nabídl mi roli v inscenaci Na dotek, varoval jsem ho, že by se mnou mohl mít – z hlediska nedostatku času – problém. Do toho se nám totiž v lednu narodil chlapeček, takže se mu chci věnovat. Nakonec jsme se ale dohodli a všechno běží podle plánu. Pravda, textu je v té hře strašně moc – nemám na mysli dialogy, ty se učí snadno, ale naopak kratičké úseky třeba o dvou slovech, které z ničeho nic změní její téma… Chce to teda velké soustředění, text musí jen svištět.“

Jakou metodu má na to, aby jako poměrně vytížený herec, který se objevuje i v televizi (z poslední doby jsou to seriály Bohéma, První republika, Mordparta či Ohnivý kuře), udržel v hlavě hned několik textů? Mimochodem v Národním, potažmo Stavovském divadle se začíná připravovat na další inscenaci Vítejte v Thébách, kterou režíruje šéf činohry Daniel Špinar. Ten jej také – poté, co herec prožil několik let na scéně Divadla na Vinohradech (a kde společně nastudovali Büchnerova Vojcka, za něhož si Batěk vysloužil nominaci na cenu Thálie) – do Národního divadla přizval.

„V roce 2004, kdy jsme ve zkušebně vinohradského divadla uvedli komorní drama Řada (A Number), se premiéry zúčastnila i jeho britská autorka Caryl Churchill. Šlo o poměrně složitou záležitost bez interpunkčních znamének, takže člověk se v textu velice složitě orientoval. Zkoušení byla taková detektivka. Je zajímavé, že v Anglii hrál kdysi tutéž roli, co já, začínající Daniel Craig… Autorka byla s výsledkem hodně spokojená a položila mi stejnou otázku: ‚Jak si to můžete pamatovat?‘ V té době jsem dokončoval studia na DAMU a na repertoáru jsem měl jedenáct her. Udivilo ji to – ze svého prostředí měla zažito, že se jeden titul hraje s malými pauzami den za dnem, dokud se nevyčerpá. A pak se teprve nastuduje další,“ vypráví herec.

Když už byla řeč o Vinohradech – potěšilo jej, že mohl ztvárnit postavu režiséra a ředitele tohoto divadla Jiřího Frejky v šestidílném dokumentárně-hraném seriálu Dobru, pravdě, kráse, věnovanému pohnutým osudům této scény v průběhu 20. století. „Byl to zajímavý vhled do doby, do jeho nešťastného pracovního i osobního života. Když jsem se nedávno setkal při jedné akci s pěvkyní Soňou Červenou, říkala, že se jí líbilo, jak jsem jej hrál, což potěší, zvlášť když ho osobně znala,“ uvádí herec. Další výzvou, která před ním teprve stojí, je společný projekt s Dagmar Peckovou, Janem Vlasákem, Hanušem Borem a Andreou Elsnerovou, režijně jej zastřeší Tomáš Vondrovic.