"Přeji vám všechno nejlepší a hlavně bouřlivé aplausy, protože větší odměny se vám stejně nedostane," řekl na závěr své děkovné řeči na scéně divadla Němec.
František Němec je podle vedení ND obdařen mimořádnou lidskou a hereckou inteligencí, empatií, ironickým humorem i dokonalou řemeslnou technikou. Po ukončení DAMU získal angažmá v Městských divadlech pražských. Poté přišlo ND, kam se dostal i díky předchozímu hostování v titulní roli Fausta ve stejnojmenné inscenaci. A když režisér Miroslav Macháček připravoval pro historickou budovu Shakespearova Hamleta, nabídl Františku Němcovi hlavní úlohu.
Odehrál tu pak spoustu rolí, Bricka v dramatu Tennessee Williamse Kočka na rozpálené plechové střeše, podnikatele Lopachina v Čechovově Višňovém sadu, Valmonta v Hamptonově divadelní adaptaci dramatu Nebezpečné vztahy, Robespierra v Büchnerově dramatu Dantonova smrt či dirigenta Furtwänglera v Harwoodově dramatu Na miskách vah, za kterou v roce 1998 získal Cenu Thálie. Z poslední doby ND připomíná třeba roli ministerského předsedy Anthonyho Edena v Morganově Audienci u královny.
Cena pro Holečka, Dudziakovou i Bařáka
Tanečník Patrik Holeček působí v souboru Baletu ND od roku 2014, demisólistou byl jmenován v roce 2017, o dva roky později sólistou a jeho nevídaně přímý a rychlý postup v profesní hierarchii byl korunován letos v dubnu, kdy byl jmenován prvním sólistou. Ztvárňuje Oněgina, postavy princů, milovníků i legendárního Louskáčka. Svůj umělecký projev uplatňuje nejen na poli klasického baletu, ale i v širokém spektru soudobého tanečního divadla a moderní choreografie. Je podle vedení divadla příkladem nového, univerzálního tanečníka 21. století.
Jindřiška Dudziaková se na jevišti Národního divadla objevila ještě jako studentka DAMU v Pýše a předsudku v režii Daniela Špinara. Do angažmá nastoupila hned po škole v květnu 2018 a její první úlohou byla role Megéry v inscenaci Vítejte v Thébách. Je druhou nejmladší členkou souboru. Mezi její role patří Zuza v Kouzelné zemi v režii Jana Mikuláška, role v Proslovu k národu v režii Petry Tejnorové, výrazně se spolupodílela na telefonické inscenaci Linka: Makropulos a svou účastí podpořila také audioprojekt Jiřího Austerlitze Ty v mém domě či Havelkova Očitého svědka.
Barytonista Lukáš Bařák je podle vedení ND jedním z nejslibnějších českých pěvců nastupující generace. Na jevišti tohoto divadla debutoval v březnu 2017 jako Indián ve Smetanově Prodané nevěstě. Následovaly role Brabantského šlechtice ve Wagnerovu Lohengrinovi, Moralese v Bizetově Carmen, Masetta v Mozartovu Donu Giovannim a Marulla ve Verdiho Rigolettovi. Od srpna 2020 je sólistou Opery Národního divadla a Státní opery. V nové sezoně se mohou diváci těšit na jeho Guglielma v Mozartově opeře Cos? fan tutte.