Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nekonečná fantazie, jež probouzí duši a mysl

Liberec - Nikdy nekončící příběh, baletní představení Divadla F. X. Šaldy vychází z knižního bestseleru Michaela Endeho. Snaží se k divákům promlouvat tak, aby se nebáli a navrátili se zpět ke své ztracené fantazii. Legendární román Nekonečný příběh německého spisovatele Michaela Endeho, se stal přímou předlohou tvůrcům z baletu libereckého Divadla F. X. Šaldy. Počínaje premiérou 22. dubna je nyní už jen na publiku, jak dlouho se v oblasti baletního žánru originální představení na programu divadla udrží. A i když by bylo chyba to zakřiknout, už nyní se zdá, že se mu to může podařit nadlouho.

23.4.2011
SDÍLEJ:

FANTAZIE A JEJÍ SVĚT JE V OHROŽENÍ. Příběh vycházející z dnes už bezmála kultovního dětského příběhu zpracoval balet Šaldova divadla tak, aby se v něm svůj ztracený svět představivosti pokusili zachránit i dospělí diváci. Foto: Karel Kubát

Malý velký zachránce

„Už dlouho jsme chtěli do našeho repertoáru zařadit představení, které by současně bylo jak pro děti, tak dospělé. Především si ale myslím, že jeho myšlenka je dnes strašně aktuální,“ říká šéfka baletu Alena Pešková. Vědomě tím naráží na poselství, které v sobě knižní bestseler Nekonečného příběhu nese. Ten vypráví o chlapci jménem Bastian Balthazar Bux, který v malém knihkupectví ukořistí knihu s názvem Nekonečný příběh.

Malý Bastian se v něm soustředěně začte do příběhu jiného chlapce Átreje v zemi Fantazie - místa, kde se odehrávají příběhy lidské představivosti a setkávají jejich ústřední a rozmanité postavy. Jak kniha pokračuje, vychází najevo, že někteří obyvatelé Fantazie jsou si vědomi Bastiana, který si o nich čte, a že hoch je tím hlavním klíčem k osudovému úkolu, o němž si ovšem zatím čte – a to zachránit říši Fantazie.

„Naše představení je právě o tom, co by se v reálném světě mohlo stát, kdybychom přestali snít ať již z vlastní vůle nebo jen, že už jsme si toho odvykli či na to zapomněli,“ pokračuje Alena Pešková.

Bude dobře, jestliže dospělé zamrazí

„Když se dnes podíváte do jakékoliv společenské nebo sociální psychoanalýzy, pak se dozvíte, jak je člověk, který postrádá fantazii či představivost, neuvěřitelně lehce manipulovatelným. To si myslím, že je v dnešní době veliká hrozba, když uvážíme, jak nás vnější svět atakuje třeba reklamou nebo sliby bezcharakterních vůdců. Představení jsme proto pojali tak, aby promlouvalo nejenom k dětem, ale i jejich rodičům či dospělým všeobecně.

A doufám, že právě ty třeba chvílemi zamrazí při vzpomínce, jak velký klenot se i v jejich fantazii skrýval, ale nyní jsou schopni ho využít jen třeba během několika prchavých okamžiků. Přála bych si proto, aby na našem představení procitli a znovu svoji představivost oživili,“ probírá se Alena Pešková významovými prvky ústředního motivu co nejhlouběji.

Lehká myšlenka těžko k uchopení

Nekonečný příběh se ve své době stal podobným fenoménem jako třeba v té nynější Harry Potter. Poprvé byl v Německu vydaný v roce 1979. V originále stejně jako v pozdějším anglickém překladu bylo písmo tištěno ve dvou barvách: červené pro scény ze skutečného světa a zelené pro scény z Fantazie. V českém vydání od Albatrosu zastoupilo zelené písmo černé.

Pět let po vydání knihy byl Nekonečný příběh rovněž zfilmován jako vůbec nejdražší německý film v historii. Jeho režie se ujal dnes už zavedený hollywoodský režisér Wolfgang Petersen (Dokonalá bouře, Trója). Hlavní představitel Átreje Noah Hathaway se dokonce na několik let stal dětskou hvězdou. Velkou popularitu si vydobyla i „neživá“ triková postava šťastného draka Falca. Snímek však knižní předlohu kopíroval ponejvíce jen po povrchu a vycházel pouze z její první, dobrodružnější části. Konečný výsledek proto samotného spisovatele Endeho nikterak nepotěšil. Neskrýval výrazné rozčarování, a dokonce si vymohl, aby z titulků zmizelo jeho jméno.

Na filmu se totiž ukázalo, že pojmout Endeho příběh jako pouhé klukovské dobrodružství zdobené řadou filmových efektů a přehnaně sytých barev nemůže postihnout jeho stěžejní téma, jakým je význam lidské a zejména pak dětské neboli čisté a neposkvrněné fantazie, což kniha odrážela daleko lépe.

Představivost, jež zbavuje strachu

V případě ansámblu libereckého baletu však přehmat, jehož se dopustil dnes slavný filmař, očividně nehrozí. Režisér představení David Stránský si na film sice ze svého dětství pamatuje, ale před realizací představení se na něj raději už znova nepodíval. Podle svých slov proto, aby se jeho cíleně komerčním vyzněním nenechal ovlivnit. Tím pečlivěji si ovšem přečetl Endeho knihu. A také jeho uchvátila hodnota lidské fantazie jako vzácnost, která se za peníze nedá koupit, ale tím více v dnešních poměrech nabývá na ceně.

„Nepochybně jsme v tomto případě sahali a nakonec i sáhli po tématu, který má opravdu sílu otevřít lidem oči velmi přirozeným a srozumitelným způsobem. A to, přivést je nazpět k jejich přirozenému vnímání, kdy by si uvědomili, že mnohem důležitější než podléhat svazujícím, nezřídka falešným až pokryteckým normám není lepší podat se snům a fantazii tak, jak to dokážou děti. Zkrátka vymanit se tlakům, které nás nutí soustředit většinu energie na materiální potřeby a v tomto uvolněném prostoru objevit, že svět kolem nás může být opravdu krásný, pokud se na něj dokážeme podívat jinak, než jak jsme tomu byli doposud navyklí,“ potvrzuje společný záměr tvůrců režisér a dodává: „Náš příběh by měl být podnětem jak uvolnit tu těžkou kouli u nohy, kterou s sebou většina lidí vláčí a využít znovunabytou svobodu prostřednictvím své fantazie.“

Nadčasový příběh bez hranic

Snažení všech zúčastněných potvrzuje také fakt, že jak režisér a choreograf v jedné osobě, tak libretistka se dokonce i v případě knižní předlohy snažili vyvarovat jejího doslovného převyprávění. I to byl způsob, jak co nejvíce podnítit divákovu fantazii. V důsledku toho se také symbolicky nepatrně pozměnila jména některých z hlavních hrdinů. V divadelním Nikdy nekončícím příběhu se tak například Bastian jmenuje Benjamin, Átrej je zase Ateirem.


„Brali jsme to tak, že se jedná o skutečně nadčasový příběh, který nemusí být striktně ohraničen nějakou pevnou normou. To učinili naopak filmoví tvůrci, kteří tím ovšem jeho pravého autora spíše roztrpčili. A tak jsme se Endeho předlohou nechali pouze lehce inspirovat, abychom možná tím lépe podchytili jeho největší motivaci, s níž mohl své dílo vytvořit,“ upřesňuje Alena Pešková.

Původní hudba Gabriely Vermelho

Její slova potvrzuje průvodní hudba, kterou složila Gabriela Vermelho. Svým talentem i navenek uhrančivá autorka se v nedávné minulosti prosadila například svým celovečerním tanečním hororem Jessie a Morgiana. V tomto případě neskrývala čirou radost, že se může podílet na příběhu s příchutí pohádky, které podle svých slov miluje.

Především kombinací klasických smyčcových motivů, eklektických počítačových zvuků a emotivních harmonií se jí podařilo vytvořit velmi citlivý a náladově působivý celek, který po umělecké stránce daleko předbíhá i průvodní hudbu filmového zpracování příběhu. „Výborně reflektovala na to, co jsem si přál v hudební složce obsáhnout, aniž by přitom upustila od svého stylu, takže jsem měl pouze obavu, jak svoje muzikantství dokáže přenést i na divadelní orchestr. Zpočátku jsem si totiž nebyl jistý, zda klasičtí hudebníci její party, kteří mají poměrně výrazný žánrový přesah, dokážou zahrát. Nakonec to ale dopadlo úplně skvěle, a spokojeni jsme byli všichni, já, Gabča i orchestr. A mám z toho skutečně nefalšovanou radost, protože si myslím, že hudba je opravdu vynikající,“ chválí skladatelku režisér David Stránský.

Autor: Ivan Šiler

23.4.2011
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Theresa Mayová na pondělním banketu
AKTUALIZOVÁNO
3

Mayová prohrála. O konečné podobě brexitu bude rozhodovat parlament

Vteřiny dne 13. prosince 2017

Vteřiny dne. Rychlý přehled pro ty, kteří nemají čas číst

Fosfáty v kebabu nejsou problém, rozhodli europoslanci

Evropský parlament neschválil námitku proti používání fosfátů v kebabech, které navrhla povolit Evropská komise (EK). Výrobci tohoto pokrmu tím získali souhlas europoslanců, aby do masa přimíchávali látky, které údajně zlepšují chuť masa.

Projev Pelty vnímám jako zinscenovaný, říká místopředseda FAČR Zlámal

/ROZHOVOR/ Někteří jeho rivalové si přáli jeho konec, on však dál získal podporu moravské komory. Důvěru i pro druhé funkční období v pozici místopředsedy za Moravu dostal ve Výkonném výboru FAČR kroměřížský podnikatel Zdeněk Zlámal, který s náskokem tří hlasů (38:35) porazil svého největšího rivala Františka Juru.

Babišovi ministři převzali jmenovací dekrety a začali pracovat

/ON-LINE PŘENOS, INFOGRAFIKA/ Čtrnáct mužů a žen z hnutí ANO nebo nestraníků převzalo z rukou prezidenta Miloše Zemana jmenovací ministerské dekrety.

Do boje s drogami se experti vrhají společně. Ustanovili protidrogovou komisi

Novou zbraní v boji s nástrahami návykových látek se má stát krajská protidrogová komise, zřízená jako poradní orgán středočeského radního pro oblast bezpečnosti a ICT Roberta Bezděka (ANO). O jejím ustavení ve středu informovala Helena Frintová z krajského úřadu. S tím, že komise by měla přispět ke koordinaci aktivit směřujících k ochraně jednotlivců před škodami způsobenými užíváním návykových látek, hazardním hraním a před dopady v podobě trestné činnosti.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT