Režie se ujal Jan Antonín Pitínský, pro něhož jde teprve o druhé setkání s hrou Williama Shakespeara. "Proč mě míjel, když ho tak miluji? Prostě nevím," říká. Českým divákům méně známý Shakespearův titul si renomovaný režisér vybral sám.

"Paralelně se v něm dějí věci, které jsou na jedné straně syrově válečné, komediální a mužsky brutální, a na druhé straně je ženská cesta, jež má také své 'šťavnaté' půvaby. Do všeho zasahuje půvab nejhlubší, totiž dimenze metafyzická, nebo náboženská, což je velice těžké skloubit. Jednotlivé scény - a to je možná důvod, proč se u nás tato hra vůbec nehraje - se navzájem 'vykopávají', aniž by mizely… Hra je pro nás jednoznačně velkou inscenační výzvou. Mám ji moc rád," uvádí Pitínský, který dosud pod širým nebem nerežíroval.

"Je hloupé to přiznat, ale láká mě to jako malého chlapce. Pražský hrad a vše kolem něj mám od dětství spojený s jakousi něhou zvláštní magií. Nabídce jsem nemohl odolat," dodává Pitinský.

Do jednotlivých rolí obsadil herce, k nimž prý chová určitý obdiv a někdy až bláznivou sympatii. Mladé Anně Fialové (známé například ze seriálu První republika) svěřil postavu Heleny, která je pro lásku k Bertramovi schopná udělat všechno. Nic ji neodradí, ani dlouhodobé odmítání.

"Stále hledám, v čem jsme si s Helenou podobné, co všechno bych udělala jinak, jestli vůbec. Pro lásku člověk udělá, myslím, cokoliv. Když jsem se sama setkala s odmítnutím, nějak jsem to přijala, obrečela a hotovo. Jenže se mi to nestalo v případě, kdy jsem se nejdřív opravdu hluboce zamilovala," vypráví Anna Fialová, pro niž jde (vyjma studentské zkušenosti) o první shakespearovskou příležitost. "Ráda jsem ji přijala, protože spolupráce s panem Pitínským mě velice lákala," doplňuje.

Jedním ze spoluhráčů na jevišti jí bude Ondřej Pavelka, který se chopil úlohy Parola. "Je to hrozná postava. Jeho zločiny, zbabělosti a podlosti se nám nicméně nějak líbí, neboť je to zlo, které na konci páchne. Nám se tak zdá, že zcela ztratilo svoji sílu a že tedy nikdy tak úplně zlé nebylo, protože jeho vlastností jsou slabost a jakási žalostnost," vysvětluje režisér.

"Parol znamená slovo," navazuje Ondřej Pavelka. "Momentálně jsem ve fázi, kdy si kladu otázky, proč ho hraju já, proč o Parolovi všichni mluví ošklivě jako o potvoře, nečestném člověku, proč chce Helena Bertrama a proč on ji odmítá…," nastiňuje svou přípravu na roli (v jeho případě půjde již o čtvrtou účast na Letních shakespearovských slavnostech).

V programu Letních shakespearovských slavností budou dále tragédie Hamlet, komedie Mnoho povyku pro nic, Večer tříkrálový aneb Cokoli chcete či Veselé paničky windsorské.
Letos naposledy mohou návštěvníci vidět dvě hojně navštěvovaná představení Sen noci svatojánské a Romeo a Julie. Na scénách v Praze pak nebudou chybět dvě cizojazyčné perličky: anglicky hraná komedie Measure for Measure v podání Prague Shakespeare Company a bratislavská inscenace Komédia omylov.
Celkem se chystá 144 představení a 11 inscenací.

"Tento rok jsem měl zaplaťpánbůh hodně práce, chtěl jsem si v létě odpočinout. Takže když mně poprvé zavolali, jestli bych se slavností zúčastnil, s díky jsem odmítl, protože jsem na to opravdu neměl ani náladu, ani sílu. Pak mi ale řekli, že inscenaci připravuje pan Pitínský, což mi trošku vyrazilo dech. Netušil jsem, že by tvořil venku. Hned mi začal blikat majáček, protože s ním dělám vždycky a cokoliv, a tak jsem práci s velkou radostí přijal," dodává Pavelka.

Dále se lze těšit na Martina Siničáka, Marii Durnovou, Jana Vlasáka, Martina Dejdara, Oldřicha Víznera, Davida Janoška, Davida Novotného, Kateřinu Holánovou či Annu Stropnickou. Autorem hudby k inscenaci je Vladimír Franz, dramaturgem Petr Osolsobě, scéna je dílem Jana Štěpánka a kostýmy navrhla Jana Preková.

Podle slov překladatele hry Martina Hilského jde o jediný titul (přesněji hořkou komedii), který má v názvu celou větu. "Je to trochu otázka, zda 'dobrý konec všechno spraví'. Myslím, si, že je to zajímavý konec. Z mého hlediska označuje konec šťastných konců Shakespearovy komedie. Je totiž jeho rozloučením s tímto žánrem," dodává Martin Hilský.