"Opereta to není. Je to Semafor," vyhnul se Pešek odpovědi na otázku, zda jde skutečně o "operu". Dobře placená procházka, která má premiéru v neděli, je podle něj zamýšlena jako jednoznačně zábavný titul. "S výjimkou poetických textů, kde jsou zaklety moc krásné myšlenky pana Suchého," dodal dirigent. Nejde o dlouhý program, hraje se bez přestávky 80 minut.

Čtyřicet let starý divadelní kus připomíná, že Suchý a Šlitr byli nesmírně populární divadelně-hudební dvojicí s nezaměnitelným hudebním projevem a humorem i stylem inscenací. Navazovali na Jiřího Voskovce a Jana Wericha, později Wericha s Miroslavem Horníčkem, kteří dělali zábavu pro širokou veřejnost, ale vždy se snažili najít vtip a humor v poezii a hudbě a v alegoriích na současné dění nebo na lidské chování.

Pešek přirovnal Dobře placenou procházku v nové adaptaci k malé rytině rozměru poštovní známky zvětšené do rozměrů Národního divadla. Druhý dirigent projektu Marko Ivanović podle něj šťastně pro větší orchestr instrumentoval původní partituru, ztracenou při povodni v roce 2002. "Má to bigbandový šmrnc," prohlásil.

Čechoameričan Forman oslavil letos v únoru 75. narozeniny, Peška čeká stejné jubileum příští rok v červnu. Znají se prý už více než padesát let.

Oscarový filmový režisér v Národním divadle v Praze i v opeře pracuje poprvé, mezinárodně proslulý Pešek potřetí. Dirigoval kdysi ve Stavovském divadle Mozartovu Figarovu svatbu, pak v 90. letech nastudoval ve "zlaté kapličce" Prokofjevův balet Romeo a Julie. Několik oper - Řecké pašije, Dona Giovanniho, Lovce perel a Werthera - natočil v tuzemsku nebo v cizině na gramofonové desky. Jinak je téměř výhradně "symfonický dirigent".

"Operní domy nejsou můj svět, necítím se v nich doma, necítím jejich rytmus…," přiznal dnes a nazval se v operním provozu amatérem. V mládí však naopak hrával swing a cizí mu není ani svět divadla Semafor. "Semaforské písničky a poezii jsem miloval," řekl. Dobře placenou procházku, kterou Forman už v 60. letech zfilmoval, však Pešek neznal.

"Národní divadlo bylo v poslední době pod vedením Daniela Dvořáka hodně avanturistické. Zpočátku mě některé dramaturgické extravagance zarazily, ale argumentu, že divadlo má být pro širší spektrum publika než jen pro fanoušky klasické opery, se dá naslouchat," prohlásil Pešek. Je proto rád, že se hraje jazzová opera, a je sám zvědav, zda nový ředitel Ondřej Černý "setrvá v dobrodružství", nebo jestli se posléze vydá tradičnějším směrem.