Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pitínského Oresteia vtahuje diváky dovnitř antické arény

Zlín /FOTOGALERIE/ - Vrátit se v čase do řeckých Athén, usednout do typického antického divadla a být součástí samotného děje? Přesně tohle může zažít každý návštěvník, který přijde na poslední premiéru sezony v Městském divadle Zlín, slavnou Aischylovu trilogii Oresteia. Zlínské divadlo uvedlo v premiéře trilogii Oresteia. Hlediště se při hře stává jevištěm. Diváci se ocitnou uprostřed děje mezi herci. Hru se zlínským souborem nazkoušel režisér Jan Antonín Pitínský. Zlínská scéna ji ve Velkém sále uvádí hned ve dvou premiérách, a to 28. dubna a 2. května.

29.4.2012
SDÍLEJ:

Hra Oresteia v divadle ve Zlíně.Foto: DENIK/Karásek Jan

Právě originální antická scéna s kruhovou arénou připomínající antické divadlo a dlouhá lávka umístěná až do středu jeviště jsou podle režiséra Pitínského hlavním lákadlem jeho nové inscenace.

Tanec, živá hudba, zpěv. Taková je Oresteia

„Díky této scéně se diváci stanou součástí představení. Těm, kteří si sednou na jeviště, se naskytne nejkrásnější zážitek," slibuje režisér.

I když je Oresteia hra stará dva a půl tisíce let, nepůjde podle Pitínského o žádnou záduchu. Oresteia je sice mravní, ale i zábavná. Divák může čekat současné vystoupení plné sborových zpěvů a tanečních scén.

„Nezapomenutelným zážitkem bude třeba šílený tanec Radovana Krále," prozradil režisér.

V inscenaci, která vypráví o krvavém prokletí mytického rodu Átreovců, se v hlavních rolích představí stálice zlínského divadla Radovan Král a Helena Čermáková.

Naučit se text prý není lehké

„Hra je plná emocí, ale zároveň je zde velmi složitý jazyk, takže s textem se stále peru," prozradil o své roli Oresteia Král s tím, že tragická postava se mu hraje velmi dobře. „Člověk prožívá jak radost, tak obrovskou bolest, a proto má ta role obrovský rozměr," vysvětlil herec.

Největší práci mu naopak dalo zvyknout si na neobvyklou kruhovou scénu. „Je to náročnější. Diváci totiž nejsou jen před vámi, jak je to obvyklé, ale všude okolo. Proto je důležité mluvit směrem k nim do všech stran, aby vás slyšeli," dodal Král.

Přestože Oresteia vznikala podle představitele hlavní role v poměrně hektické a krátké době, spolupráci s režisérem Pitínským si velmi pochvaluje.

„I když se někdy zdá, že je to s ním chaotické a bláznivé, ve výsledku člověk vždy odchází plný radosti z té práce s ním," přiznal Král.

Podobně o své roli mluví i herečka Helena Čermáková, která představuje manželku krále, Klytaimnéstru.

V pěveckém sboru zpívají divadelníci

„Má role je velmi tragická figura, která se rozhodla mstít. Vražedná msta střídá další mstu a z krvavého prokletí nejde vymanit. Tragické role mi vyhovují. Má je rádo nejen samotné divadlo kvůli vypjatým momentům, ale i já, jelikož poskytují široké možnosti zajímavého vyjádření. Obzvlášť v režii pana Pitínského," poznamenala s úsměvem herečka.

Čermáková s režisérem spolupracuje už léta. Ve Zlíně spolu uvedli úspěšný melodram Smrt Hippodamie.

„Vždy je to pro mne jako živá voda. Vím, že to stále opakuji, ale pro mě je pan Pitínský nesmírně inspirativní a zajímavý ve svém vlastním přístupu k určitému tématu či jednotlivým rolím. Například nemá k dispozici žádného choreografa, jelikož on sám nabízí ke všemu spoustu podnětů. Práce s ním je proto velká radost," poznamenala představitelka Klytaimnéstry.

V inscenaci však hraje velmi důležitou roli i přítomnost pěveckého sboru, ve kterém účinkuje téměř kompletní soubor divadla.

Vyvrcholením hudebního zážitku bude živý devítičlenný komorní orchestr Filharmonie Bohuslava Martinů. Diváci si vychutnají zvuk houslí, violoncella, kontrabasu, klarinetu, lesního rohu, trombonu, bicích a klavíru.

Zajímavosti ze hry Oresteia

Každá část trilogie je v jiném překladu: první je melodickým překladem Václava Renče, druhá je syrová od Vladimíra Šrámka a třetí část je v moderním současném překladu Petra Borkovce a Matyáše Havrdy.

Každá část se odehrává v jiném kostýmovém duchu.

Každou část trilogie doprovází odlišná hudba: Skladby jsou rozděleny do tří sfér a pocházejí z dílen hudebních skladatelů Richarda Dvořáka, Petra Hromádky a Víta Zouhara. Ve hře tak zazní hudba mytická, industriální a hudba moderně barokizující.

Městské divadlo Zlín v projektu opět spojilo síly se zlínskou Filharmonií Bohuslava Martinů.

Diváci ve Zlíně se poprvé setkají s tím, že hlediště bude zároveň jevištěm a naopak. Publikum si tak může při hře vychutnat pohled, který zažívají jen herci.

J. A. Pitínský: Diváci můžou herce i vybučet!

K antické kultuře prý přičichl ve čtyřech letech, kdy ještě ani sám neuměl číst. Proto, když tenkrát dostal knihu Staré řecké báje a pověsti od známého básníka a prozaika Eduarda Petišky, začal v ní jen listovat a hltat jednu kresbu za druhou. Tak se u režiséra a zlínského rodáka Jana Antonína Pitínského zrodila láska k antické kultuře.

„Fascinuje mě už od dětství a mám k ní velkou úctu. Poté, co jsem si přečetl Homérovu Ílias, mě to pohltilo zcela úchvatným způsobem právě tím, jak je to tajemné a ne zcela pochopitelné," prozradil sedmapadesátiletý režisér na jedné z posledních zkoušek před sobotní premiérou antické tragédie Oresteia.

Tuto dva a půl tisíce let starou antickou trilogii zrežíroval J. A. Pitínský na prknech zlínského divadla. Je to jeho úplně první zpracování tématu.

„Jak kdysi řekl anglický básník Algermon Swinburne: Oresteia je největší dílo lidského ducha. A já s tím zcela souhlasím," přiznal režisér s tím, že četba řeckých básní vyžaduje velké soustředění.

„Antické hry jsou velmi plastické, člověk hned vidí, za co jeho život stojí a že je malý. Jsou v nich krásní hrdinové, kteří musí jednat pod mocnou knutou těžkých rozhodnutí, a proto bývají často krutí," odhalil svou vášeň pro antiku Pitínský.

Ve Zlíně se rozhodl pracovat na Orestei ve velkém stylu. Mimořádná představení si navíc žádají mimořádné činy. Ve Velkém sále proto vybudoval kruhovou antickou divadelní arénu.

„Diváci tak budou mít roli lidu, soudců a podobně. Stejně jako tomu bylo v antice. Když se jim něco nebude líbit, budou moci herce vybučet jako v antickém divadle," uzavřel jeden z nejosobitějších českých divadelních režisérů J. A. Pitínský.

Autor: Zuzana Molková

29.4.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vteřiny dne

Vteřiny dne. Rychlý přehled pro ty, kteří nemají čas číst

Ilustrační foto.
7

Kolečka a kosočtverce. Pumpy mění označení nafty

Nový adrenalinový rekord: 245 odvážlivců skočilo z mostu

/VIDEO/ Nový světový rekord v kategorii "hromadné skákání z mostu" dnes pokořili odvážlivci v brazilském Sao Paulu. V jeden okamžik seskočilo z mostu metodou bungee jumping 245 vyznavačů adrenalinu.

Politolog Zdeněk Zbořil předpokládá rozpad okamurovců

Co voliči volbami v Ústeckém kraji vzkázali politikům? Politolog Zdeněk Zbořil k drtivému vítězství hnutí ANO uvedl, že z výsledků voleb z Ústeckého kraje, podobně jako v celé ČR, cítí touhu občanů po zázraku.

Rath zavalil soud přívalem slov, předseda senátu je prý podjatý

V minulosti chodíval někdejší středočeský hejtman David Rath do jednací síně oholen, v pondělí se v budově Krajského soudu v Praze objevil s vousatou tváří – jinak se ale příliš mnoho nezměnilo.

Psi na politických jednáních? Macronův mazlíček se vymočil v Elysejském paláci

/VIDEO/ Pokud na politická jednání s sebou berete své mazlíčky, může dojít k trapným okamžikům. Vyprávět by o tom mohl francouzský prezident Emmanuel Macron. Jeho labrador Nemo se vymočil u krbu právě během politického jednání. Prezident se snažil působit profesionálně a záležitost přejít s úsměvem.  

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT