Nikdo asi nepochybuje o tom, že právě tato inscenace spolu s Les Miserábles v roce 1992 v pražském Divadle Na Vinohradech a původním českým titulem Dracula v roce 1995 v dnešním pražském Kongresovém centru nastavila výhybky modernímu muzikálu superlativů. Ježíš se hrál na pražském výstavišti v Holešovicích nepřetržitě čtyři roky. V den své derniéry v červnu 1998 měl na kontě 1288 repríz a úctyhodný počet diváků 850 tisíc.

V jednotlivých rolích muzikálu se vystřídala celá řada rockových zpěváků, přičemž mu mnozí z nich vděčí za svou popularitu. Titulní postavu alternovali Kamil Střihavka, Roman Dragoun, Martin Skala a Dan Bárta, který se proti původním plánům stal i premiérovým Jidášem. V této roli diváci spatřili i Josefa Štágra, Tomáše Trapla a zkraje i slovenského Petera Slivku. V úloze Máří Magdaleny se střídaly Bára Basiková, Leona Machálková, Athina Langoská a Renáta Podlipská. V inscenaci hráli a zpívali i Aleš Brichta, Vilém Čok či Bohouš Josef.

Rocková špička

„Byli jsme zvláštní komunitou lidí, posedlých muzikou z Jesus Christ Superstar. V orches- tru hrála komplet rocková špička a na jevišti v písku poskakovali samí rockeři, byla to pro nás strašlivá bomba,“ zavzpomínal v rozhovoru pro Deník na první české uvádění slavného díla Kamil Střihavka.

„Ten muzikál jsme dělali s chutí, radostí a entuziasmem, vlastně jsme byli pořád pohromadě, protože jsme ho hráli vyjma pondělí každý den. V onom krásném období, kdy jsme byli mladí, vznikaly nové hudební projekty, nové vztahy… Často jsme představení ‚dohrávali‘ v divadelním klubu, kterému jsme důvěrně říkali pitevna, protože byl vykachlíkovaný. Rád na to na všechno vzpomínám,“ doplňuje zpěvák, jehož pád z výšky tří metrů při zpěvu árie V zahradě getsemanské byl nejzávažnějším zdravotním problémem, který se během uvádění Ježíše ve Spiriále stal.

Písek a olej

S myšlenkou nastudovat jej v Praze přišlo producentské trio režisér Petr Novotný, Stanislav Aubrecht a Jozef Celder. Přebásněním, které je často nazýváno nadčasovým a nepřekonatelným, byl pověřen Michael Prostějovský.

Scénu Mihaila Tchernaeva tvořila řada pohyblivých segmentů, které byly ovládány osmnácti hydraulickými válci. Vážila sedm a půl tuny a v jejích žilách proudilo 280 litrů oleje. Na její stavbě se podílelo 130 pracovníků dodavatelských firem. Během představení ji však ovládal jen jeden člověk. Kruhová scéna byla pokryta třemi krychlovými metry skutečného písku.

Celkem se ve Spirále vystřídalo dvaasedmdesát herců, čtyři dirigenti, osmdesát hudebníků, tři inspicienti, sedmatřicet technických spolupracovníků a osm lékařů.

Po derniéře se uskutečnila řada koncertních představení Jesus Christ Superstar v původním obsazení ve sportovních halách i v rámci festivalu Smetanova Litomyšl 2006 (za projektem stál dirigent František Preisler, který pražského Ježíše spolu s Arnoštem Moulíkem a Otou Balážem dirigoval v devatenácti letech).

Dílo později nastudoval režisér Stanislav Moša v Městském divadle Brno, v roce 2010 mělo obnovenou premiéru v pražském Hudebním divadle Karlín, kde je uváděno dodnes (v hlavní roli s Václavem Noidem Bártou). Nejnovější verzí je tři roky staré nastudování v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě.