"Viděl jsem možná nejmenší jeviště, na kterém Pomáda kdy byla hrána, a viděl jsem také ty nejlepší sólisty, jaké jsem kdy v životě měl možnost zhlédnout. Lepší než v Americe, Austrálii nebo kdekoli jinde v Evropě," prohlásil v pražském Divadle Kalich po premiéře Pomády z autorské dílny Jima Jacobse a Warrena Caseyho majitel práv k tomuto muzikálu, americký právník Ronald S. Taft (z titulu své funkce navštěvuje nastudování Pomády v nejrůznějších částech světa už několik desetiletí).

Potlesk vestoje

Jeho nadšení sdíleli i diváci, kteří aktuální nastudování Pomády, jež na českou scénu přivedl producent Michal Kocourek ve spolupráci s režisérem a choreografem Jánem Ďurovčíkem, ocenili dvacetiminutovým bouřlivým potleskem vestoje. Divadlo Kalich se tak zařadilo mezi téměř třicet produkcí ze čtyř kontinentů, které si letos připomínají 40 let od prvního uvedení Pomády na newyorské Broadwayi.

Jakkoli by moha Ďurovčíkova inscenace vybízet ke srovnání, neboť v Praze tuto muzikálovou legendu režíroval už před dvanácti lety, je v mnoha ohledech jiná její duch ovšem zůstává stejný. Nejde totiž o to divákovi nabídnout úplně jinou Pomádu, než jakou viděl ať už v divadelní, či filmové verzi. Přesto se dočká překvapivých vtipných inovací a aktualizací, které děj osvěžují a posouvají jej do současnosti.

Podtrhává jej i nadšené provedení herců a zpěváků mladé generace, kteří ač byla Pomáda (zasazená do 50. let minulého století) kultovním představením jejich rodičů zcela porozuměli její optimistické náladě.

Jak říká autor scény Martin Černý: „Padesátá léta jsou pro mě léty optimismu, jakkoli u nás vypadala samozřejmě jinak než v Americe. Nicméně ten pocit souvisí s celosvětovým vydechnutím po válce najednou jako by bylo po problémech a měla nás čekat bezstarostná budoucnost. Je to také doba zrodu konzumní společnosti, jak ji známe dneska. Nemůžu cítit nostalgii za něčím, co jsem nezažil, ale Pomáda spojuje tento optimismus s obdobím středoškolských studií, která jsou v popsaném pocitu podobná, ať je člověk prožije v jakékoli éře."

Miláčci publika

Za vyzvednutí stojí především výkon Michaely Doubravové v roli Rizzo, Přemysla Pálka (Danny) a Nely Pociskové (Sandy), slovenské zpěvačky s nebývalým hlasovým rozsahem. Miláčkem publika bude jistě i Jan Kříž, který si na premiéře zahrál postavu Vince Fontainea, v alternaci ale ztvárňuje i hlavní roli Dannyho.

Zajímavým osvěžením je pak účast Kamila Střihavky coby Anděla strážného, což je pražský příspěvek k celosvětové tradici vystoupení hvězdných hostů v této roli.