Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Premiéra hry Bavič je o bulvarizaci všeho kolem nás

Most /EXKLUZOVNÍ ROZHOVOR/ – Městské divadlo Most přichystalo na konec dubna premiéru britského dramatika Joea Penhalla Bavič. Tragikomedii o bulvarizaci všeho kolem nás režíroval Pavel Ondrucha, v hlavních rolích se objevují Jakub Dostál (Barry), Vít Herzina (Greg) a Karolína Lišková (Liz). Více o hře prozradil v rozhovoru sám režisér.

3.5.2011
SDÍLEJ:

KONCERT PRO TŘI herce – na snímku zleva Jakub Dostál, Vít Herzina a Karolína Lišková. Inscenace Bavič v Městském divadle Foto: MDM Luděk Prošek

Joe Penhall napsal tragikomedii Bavič v roce 2004. Jaké zkušenosti máte s tímto autorem?

I když jsem se s Penhallem během studií a praxe setkával poměrně často, Bavič je první jeho text, který realizuji. A s chutí. Velice si totiž cením jeho práce. Umí napsat dramatický text, který je jednak výborně, až tradičně řemeslně zvládnutý, a jednak je velice aktuální a moderní. Třeba už jen to, jak umně mísí žánry – tragédii s komedií, psychologické drama s groteskou a podobně. To je ostatně typická vlastnost současných moderních dramatiků. Penhall není výjimkou, ač vždy inklinuje k realisticko-psychologické sondě do duše člověka. A Bavič je přesně tento případ. Hluboce lidské a přitom vysoce aktuální téma s prvky humoru dělá z jeho hry nadprůměrné dílo, které je radost inscenovat.

Proč právě tento titul?

Já jsem tento titul nevybral, to bylo přání dramaturgie divadla, která ho s nadšením objevila a mně nabídla k režii. A já jsem po něm samozřejmě s radostí sáhnul. Moc dobře jsem totiž věděl, že Penhall je autor, který nabízí skvělý herecký a režijní materiál.

Dějová linie hry je jasná. Showman Barry se stane „obětí“ bulvárních novinářů. O čem především je podle vás hra, jaký je váš hlavní záměr, na co chcete vy především poukázat?

Klíčové téma inscenace je všeobecná bulvarizace, tedy tendence současného mediálního světa všechno zpovrchňovat, banalizovat, vulgarizovat, ať už za účelem zisku nebo slávy. Netýká se to pouze ryze bulvárních novin, ale týká se to veškerých informací, ať už je nalézáme v seriózních denících, časopisech či týdenících, v čemkoliv. Jde o to, že tyto informace ztrácejí svou hloubku jen proto, aby byly rádoby zábavné. Zjednodušují se a nepodávají se ve své úplnosti, akcentuje se pouze efektnost námětu. A to je téma, které nás tak intenzivně obklopuje, že si toho vlastně už ani nevšímáme. Vulgarizace je všude kolem a už ji vlastně nejde ani pořádně dešifrovat, je jí tolik, že se jí těžko brání. Hra tento problém samozřejmě nevyřeší, ale měla by na něj upozornit, protože stačí vědět: pozor, přemýšlejme o tom, co je nám říkáno, třiďme kvanta informací, které nás chtějí utopit atd.

Jak lidé podle vás hru přijmou?

To těžko říct, ale doufám, jak jinak, že dobře (smích).

Tak přeci jen ta vulgarizace je všude kolem a diváci ji sami vidí, vycítí…

Samozřejmě. Každý pozorný divák si v naší inscenaci najde to, co ho bezprostředně obklopuje. Hra má v sobě neuvěřitelný současný apel. Každou vteřinu víme, že přesně v tomto světě žijeme.

Ke hře přivedla Penhalla právě jeho novinářská profese. Jaký vy máte vztah k novinářům? Zužitkoval jste nějaké zkušenosti třeba ve hře?

Já si velmi cením novinářské práce. Mám velmi rád starou novinařinu přelomu století či prvorepublikové fejetony a podobně. I díky tomu věřím, že to jde dělat velice dobře, s posláním. Ovšem, kde je ta hranice mezi posláním sdělovat a soukromím? Novinářská etika je velice složitá problematika a právě tu Penhall ve své hře rozpracovává. Protože toto poslání se velice snadno, jak dnes často vídáme, zvrhává ve finanční těžbu. Právo na soukromí a právo na svobodu projevu se tak často dostanou do křížku.

Jak se liší vaše podání od autora Joa Penhalla? Autor totiž rád používá šokující scény a slang, vulgarismy. Platí to i ve vašem podání?

Ani ne. Divadelní teorie sice Penhalla často pomocně zařazuje do takzvané vlny britské coolness dramatiky, ale je to omyl. Coolness dramatika, která miluje šokující scény a vulgarismy, vrcholí v 90. letech. A i když u Penhalla nalézáme její určité dozvuky, tak v úhrnu s touto vlnou nemá mnoho společného. Je coolness stejně jako je coolness největší uživatel šokujících scén a vulgarismů Shakespeare. Penhallovo dílo, a zvláště mluvíme-li o Bavičovi, není až tak efektně šokující, a už vůbec ne nějak přehnaně vulgární. Vždyť všechny postavy zůstanou po celou dobu představení oblečené! (smích)

Ve hře nebude chybět ironie, že i bavičovi najednou spadne úsměv… Bude publiku také padat úsměv?

Já doufám, že ano. Rád bych šikovně skloubil tragično s komičnem už jenom proto, že osmdesátiminutová konverzace nemůže být monotónní. Hra je totiž založena na psychologickém trialogu a konverzační vlastnosti textu už samy o sobě vyžadují nalezení mnoha barev. Penhall nám však pomáhá, seč může – text všude, kde se dá, ozvláštňuje prvky ironie a černého humoru.

V hlavních rolích se představí Jakub Dostál, Vít Herzina a Karolína Lišková. Jaká je práce jen se třemi herci? Je to jiné než dělat větší hru?

Určitě to je komornější práce. Proto jsem rád, že jsem v lednu v Městském divadle mohl režírovat Tenora na roztrhání. Tam jsem si herce krásně očuchal a oni mě. Poznal jsem tak jejich způsob práce a naturel, což se mi velice hodilo při obsazování Baviče. Ten vyžaduje naprosté sehrání a vnitřní otevřenost. A právě po Tenorovi jsem věděl, že to s těmito třemi herci určitě půjde.

Kostýmy navrhla Zuzana Mazáčová. Jsou něčím specifické? Jak se vám spolupracovalo?

Výtvarná koncepce byla pro nás se Zuzkou, se kterou spolupracuji už od našich společných studií, důležitá. Dějištěm je současný hotelový pokoj na vysoké úrovni, což samo o sobě nabízí skvělé výtvarné náměty. Hra se odehrává celých 80 minut v jednom pokoji. Proto se scéna a kostýmy musely udělat natolik zajímavé, aby diváka neustále zajímaly a provokovaly. Výtvarné pojetí jsme proto stylizovali do fialovorůžové extravagantní barvy. I nasvícení podtrhuje tuto dekadentnost. Kokainový odér prostředí ještě ke všemu zvýrazňují mírně extravagantní velice moderní kostýmy. Tato dekadentní divnota výtvarna je zcela zásadní pro napětí celé hry, neboť právě v takovém podivném zvráceném odéru dnešního světa se ocitají Penhallovy postavy, a tedy vlastně my všichni.

A nebojíte se, že se na jevišti odehraje drama, které bude až moc přehnané, zbytečně nadmuté?

Tak to hrozí vždycky. I když: kdo určuje, co je přehnané a co ne? Já osobně budu raději přehánět než prázdně civět a držet se na uzdě. Samozřejmě hra svádí k „rvaní si střev“, ale spoléhám na Penhallovo umění napsat nesebezpytné dialogy a na talent všech tří herců, kteří se plané dramatičnosti jistojistě vyhnou.

Prozradíte, jak to vše dopadne?

Dopadne to tak, jak to většinou dopadá (smích). Ne, to je překvapení a neprozradím to.

Autor: Karolína Hubálková

3.5.2011
SDÍLEJ:
Pavol Rusko
7

Policie zatkla exšéfa Markízy Ruska. Údajně plánoval vraždu na objednávku

Babišova farma Čapí hnízdo, kongresové centrum Agrofertu
AKTUALIZOVÁNO
14

Čapí hnízdo: Policie obvinila 11 lidí. Stíhání Babiše a Faltýnka bude přerušeno

Opilec v Ostravě-Zábřehu dělal scény. Vyjednávač neuspěl, nastoupila zásahovka

Lidé v jednom z paneláků ve Volgodradské ulici v Zábřehu si v noci na pondělí místo spánku „užili“ rozruch. Na vině byl soused (28), s nímž přijeli dělat pořádek policisté.  

AKTUALIZOVÁNO

Za odkup vepřína v Letech stát zaplatí zhruba 450 milionů korun

Za odkoupení vepřína v Letech na Písecku, který stojí na místě bývalého koncentračního tábora pro Romy, stát zaplatí zhruba 450 milionů včetně daně z přidané hodnoty. Smlouvu o odkupu dnes odtajnila vláda. Koupi schválila už v srpnu. Smlouva s firmou AGPI, která vepřín provozuje, by měla být podepsána v nejbližší době, řekl po jednání vlády ministr kultury Daniel Herman (KDU-ČSL). Ministr financí Ivan Pilný (ANO) schválenou částku kritizoval jako nepřiměřenou.

Rath zavalil soud přívalem slov, předseda senátu je prý podjatý

V minulosti chodíval někdejší středočeský hejtman David Rath do jednací síně oholen, v pondělí se v budově Krajského soudu v Praze objevil s vousatou tváří – jinak se ale příliš mnoho nezměnilo.

Janeček musí před vládu, má osvětlit užívání zajišťovacích příkazů

Šéf finanční správy Martin Janeček a náměstkyně ministra financí Alena Schillerová budou na zasedání vlády 6. listopadu kabinetu vysvětlovat okolnosti používání zajišťovacích příkazů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT