Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...

Mostecké Zpívání v dešti byl šťastný výběr

Most -  Stalo se téměř tradicí, že poslední premiéra roku patří v činohře Městského divadla v Mostě muzikálu. Tentokrát dramaturgie sáhla po jednom z nejslavnějších, a to jevištní adaptaci nestárnoucí filmové klasiky Zpívání v dešti. Premiérové ovace ve stoje ukázaly, že to byl šťastný výběr.

26.12.2014

Zpívání v dešti v Mostě.Foto: L. Šeiner

Ač měl snímek, režírovaný představitelem hlavní role Genem Kellym, premiéru už v roce 1952, na divadelních prknech se objevil až roku 1985, jak jinak než na Brodwayi. Režisér Pavel Ondruch, jenž už v Mostě nastudoval muzikály Kačenko, pusu! a Hvězda na vrbě, chtěl ze Zpívání v dešti vytvořit hravé, živé a sexy představení, což se mu beze zbytku povedlo. Humor vycházející z němých grotesek, skvělá pěvecká čísla (o hudební nastudování se postarali František Krtička a Tomáš Alferi), k tomu samozřejmě tanec (choreografie Jan Veselý) a tentokrát dokonce i step (herce připravovala Svatava Milková). To vše zasazené do kulis a kostýmů z dílny Michala Syrového a Zuzany Mazáčové, věrně evokujících dvacátá léta minulého století a hlavně Hollywood a jeho filmová studia.

Mostečtí divadelníci se slavným filmem o tom, jak němou éru kinematografie změnil nástup zvukové technologie, sice inspirují, ale rozhodně ho nekopírují. Vlastně i hlavní postavy, Don Lockwood a Kathy Seldenová, jsou pojaty přesně naopak. Zatímco na stříbrném plátně byl Don vyzrálým mužem a Kathy mladičkou uťápnutou hvězdičkou, my sledujeme v podání Michaela Vykuse a hostující Slovenky Lucie Jagerčíkové (bude obsazena i do chystané adaptace Hrabalových Postřižin) rodící se vztah „čerstvého vítěze Superstar“ s „ženou vampem“, která už jasně ví, co od života čeká. Ale sedne jim to dokonale, při každém jejich setkání na jevišti prostě přeskakuje jiskra. Jiskří ovšem i Karolína Herzinová v roli Liny Lamontové, jejíž kariéru ve zvukovém filmu ukončí její šišlání (a také poněkud nižší IQ). Scéna s učitelkou řeči slečnou Dinsmorovou (Veronika Valešová) je nezapomenutelná, podobně jako výstup Stanislava Oubrama, který své jazykolamy učí již jmenovaného Dona Lockwooda a skladatele Cosmo Browna, jemuž dává neodolatelně chutnou šťávu Jan Beneš. A pak tu máme filmové zákulisí s poněkud zdlouhavě uvažujícím producentem R. F. Simpsonem (Jakub Dostál), potrhlým režisérem Rosco Dexterem (Jiří Kraus) a nezbytným poskokem Rodem (Miroslav Večerka). Postav je ve Zpívání v dešti daleko více, takže se můžete těšit i na výkony Ivany Zajáčkové, Reginy Razovové, Otto Lišky, Michaely Krausové, Víta Herziny, Petry Kasalové, Jany Pin, Jiřího Domkáře, Michala Peška a snad celého umělecko-technického personálu divadla.

Jiří Macan