Přes závažné téma se autor nevyhýbá ironickému humoru. V české premiéře hru uvede činohra NDM v režii Petra Gábora. Režisér Peter Gábor oslovil pro spolupráci i Vladimíra Franze, který pro Smrtihlava složil hudbu.

Umělce, který chtěl být prezidentem, bolestné téma zaujalo.

Minulost, vzpomínky, vina

„Smrtihlav něčím evokuje hry, které se objevovaly v české dramatice ve dvacátých letech minulého století, jako je Hilbertova Vina; zdánlivě se tam nic neděje, a přitom pod povrchem se postavy vyrovnávají s nejrůznějšími světy ve svých duších. Témata viny a vypořádání se s minulostí výrazně poznamenala myšlení dvacátého století a je pravda, že společnost třeba v Německu se s nacismem v oblasti umění vyrovnává daleko otevřenějším způsobem. V České republice se do takového vypořádání se s komunismem pouští málokdo, ale podle mého názoru je to povinnost," říká Vladimír Franz.

Hlavními motivy Walserova dramatu jsou paměť a vzpomínky. Sám Walser prohlásil, že by se hra mohla jmenovat také Paměti.

Smrtihlav řeší otázky viny, a to z pohledu minulostí zdánlivě nezatíženého teenagera.

Maturant Ruda Goothein se z jednoho dopisu dozví o spoluvině svého otce na zločinech nacistů. Rudův vztah k otci kolísá mezi láskou a úděsem, vcítěním a odmítnutím, pochopením a odsouzením, jistě je to postoj samotného Walsera, dvojlomnost pohledu na generaci otců a jejich vinu a minulost.

Symbolika na jevišti

„Vzpomínat na naši minulost a lovit v paměti věci, které se týkají naší identity, našeho původu a naší historie, je pro mě v životě momentálně také důležité. Walserův text je velmi napínavý, poetický, na druhé straně metaforický, autor rozvíjí tuto hru s velkou symbolikou, takže si myslím, že inscenace nebude jen o vypořádání se s pamětí národa v Německu, ale věřím, že by mohla komunikovat i v tom širším, obecnějším rozměru," říká režisér Peter Gábor.

Igor Orozovič v hlavní roli

V hlavní roli diváci uvidí čerstvého držitele nominace na Cenu Thálie Igora Orozoviče: „Je to asi psychicky nejnáročnější role, s jakou jsem se kdy setkal. Ale zároveň jde o skvělý text a fascinující temné téma. A strašně si užíváme zkoušení s Peterem Gáborem, který se z nás výjimečně citlivě snaží dostat pravdivé a konkrétní herectví," míní Igor Orozovič.

Scéna je dílem Davida Baziky, kostýmy navrhla Katarína Holková. Vedle Igora Orozoviče se v dalších rolích představí Jan Fišar, Petra Lorencová, Anna Cónová, Tomáš Jirman, František Strnad, Pavlína Kafková, Jiří Sedláček, Vladimír Polák, Miroslav Rataj a Karel Čepek.

V české premiéře hru uvede činohra NDM v režii Petra Gábora a s hudbou Vladimíra Franze 2. února v 18.30 hodin v Divadle Antonína Dvořáka.