Se stejnou razancí a apelem, s jakým vstoupil v roce 1997 tehdy pětadvacetiletý rozhněvaný autor na evropská jeviště, vstupují s osvědčenou hrou v srpnu 2013 OLDstars na prkna prestižní pražské divadelní adresy – Divadla v Celetné. S totálním zápalem a vírou v nemožné se pouští do jednoho ze zásadních textů současné dramatiky.

Rozhněvaní třicátníci na divadle

Mayenburg reprezentuje generaci „rozhněvaných třicátníků". Takzvaná cooldramatika je zastupována dále například Joe Penhallem (Slyšet hlasy), Martinem McDonaghem (Pan Polštář) nebo tragicky zesnulou Sarah Kane (Psychoza 4:48), jejichž hry OLDstars ve svém vršovickém sklepním prostoru HarOLD uvedli v průběhu posledních let.

Autor ve své hře analyzuje základní rámcovou jednotku soužití - rodinu. Vzdor nezakotveného jedince vůči ní samé. Tam, kde je manželství jen jakousi formalitou a je pojmenováno absolutní míjení, jako by přestávalo jít o konflikt generací. Jako by šlo spíše o souboj nešťastných jednotlivců mezi sebou. Život je plný traumat a citová rozpolcenost vychází z prázdnoty.

Žár ohně má rozpálit chladnoucí mezilidské vztahy

„Bezútěšný stav nabízí jen dvě extrémní volby: odevzdané existování nebo sebedestruktivní vzpouru," říká o inscenaci režisér Tomáš Staněk. Obtížná puberta chlapce Kurta, kvůli které lehne popelem půlka Berlína, panenství jeho sestry shoří v incestním vztahu, zatímco jejich rodiče se rozkládají v ložnici.

„Žár ohně má rozpálit chladnoucí mezilidské vztahy," rozebírá text dramaturgyně Marcela Magdová. „Tvář v ohni jako výkřik proti destrukci, jejíž viník zůstává skryt. Každodenní ritualizovaný boj jednotlivců se ve sporech o maličkosti stává zásadní zpovědí moderního člověka. Osamělost ani rodinná jistota není řešením v životě, do něhož byl uvrhnut. Kdo určil hranici normality a principy fungování zdejšího světa? Co je tolerované a co zapovězené? Kdo je vítězem a kdo poraženým? Mnoho otázek, mnoho odpovědí," doplňuje.

Ta normalita je nejtěžším hereckým úkolem

Dramatický „dokument" je podtržen scénickou hudbou. Autor a interpret hudby Václav Borůvka Valtr opatřil jednotlivé postavy a především jejich brechtovské monology expresivními motivy. Vzrušený rytmus inscenace podtrhují světelné střihy a ostré prolínání jednotlivých částí obývaného domku na periferii ve scénografii Dominiky Lippertové.

Apelativnost textu glosuje student DAMU Matyáš Řezníček, představitel role Kurta: „Kurt není ani postižený, ani alkoholik, ani feťák, ani zoofil. Je to taková běžná rodina." „Právě ta normalita je nejtěžším hereckým úkolem," doplňuje ho představitelka jeho sestry Olgy Anna Peřinová.

Celetná je další krok kupředu

„Uvedení Tváře v ohni v Divadle v Celetné je pro nás dalším krokem kupředu a momentálním vrcholem spolupráce s přední pražskou scénou, kde letos už třetím rokem na podzim pořádáme Festival studentských divadel. Mám radost z toho, že několikaleté občasné hostování na této scéně vyústilo v dvoudenní maraton uvedení textu inscenovaného přímo pro prostory Divadla v Celetné," shrnuje své dojmy ze spolupráce šéf marketingové sekce OLDstars a PR manažer inscenace Daniel Brátka.

„OLDstars jsou sympatičtí energií, která je podobná té, se kterou k divadlu přistupujeme v Kašparu," říká o souboru principál Divadla v Celetné Jakub Špalek. „Přeju jim, aby je chuť k divadlu neopustila ani po dostudování DAMU a nesemlel je divadelní provoz," dodává.

Kdo jsou… OLDstars

OLDstars jsou nezávislá umělecká skupina. Čítají více než osmdesát aktivních členů z řad studentů pražských středních a vysokých škol. Pátým rokem provozují v pražských Vršovicích vlastní klubový sklepní divadelní prostor HarOLD. Na podzim 2013 pak chystají otevření druhého sklepního klubového prostoru – H2O – na pražském Žižkově. V létě tradičně pořádají letní benefiční projekt na hradě Helfenburk, organizují Festival studentských divadel v Divadle v Celetné. Se svými inscenacemi navštěvují festivaly a divadelní přehlídky.