Zda je „vše jasné“, uvidíme, až Pražský divadelní festival německého jazyka, který se koná už po dvaadvacáté, skončí. „Zvolili jsme tento provokativní podtitul trochu záměrně,“ usmívá se ředitelka festivalu Jitka Jelínková. „Protože žijeme v době, kdy není jasné skoro nic a ustavičně se jen něčemu divíme.“ Jak potvrzuje dramaturg Petr Štědroň, nebylo snadné program složit. Důvodem byl problém se sladěním termínů německých divadel a českých scén, kde se jednotlivé inscenace představí. Řada špičkových představení často hostuje ve světě, na jejich volný termín pro podzimní pražský festival se někdy čeká několik let.

Jindřich Štýrský - Utonulá.
Obraz Štyrského byl vydražen za 24,3 milionů korun. Jde o autorský rekord

Přesto aktuální ročník nabídne osm inscenací z Německa, Rakouska, Švýcarska a Lucemburska, jednu hru, Fassbinderrův Strach jíst duši, uvidíme v domácím podání (Národní divadlo Brno). „Aby se dostalo na všechny zájemce, uvádíme některé projekty dvakrát,“ vysvětluje Štědroň. Těmi budou například hra Světlo v krabici od ceněné rakouské autorky Elfride Jelinek, Obrazy tvé velké lásky z Curychu, Soucit z berlínské Schabűhne nebo Moc a vzdor, který přiváží český režisér Dušan Pařízek. Invenční divadelník, jenž proslul inscenacemi Zahradní slavnost, Prezidentky, Goebbels / Baarová, Proces či Kauza Schwejk, působí už pět let na německých scénách, kde režíruje zhruba tři inscenace ročně. Moc a vzdor je adaptací románu Ilji Trojanowa a přináší dvojí pohled na pravdu: očima vězněného disidenta a jeho trýznitele.

Gottland: Miláček národa, povídkový film (architektura a kostýmy, 2014)
Předčasně uzavřená tvorby Ivy Němcové

Mezi hvězdami přehlídky bude mj. Sandra Hillerová, známá z oscarového filmu Toni Erdmann, jež v Obrazech tvé velké lásky hledá svou identitu v dnešním světě a jejíž otázky po hranicích normality rámuje rocková hudba. Brněnská inscenace Fassbinderova Strachu jíst duši, jež získala Cenu Josefa Balvína, rozkrývá, oděna do kabaretu, svět závisti a nízkosti. Hotel Evropa aneb Antikrist z vídeňského Burgtheatru doprovázený půvabnou notickou, že v „představení se kouří“, se zamýšlí nad hroutící se Evropou a ztrátou hodnot a celý festival v pátek 1. prosince uzavře.