Inspirací této surrealistické choreografie se stala kniha francouzského historka Michaela Pastoureaua: Black, The History of a Colour, která přibližuje symbolické proměny černé barvy v myšlení a dějinách lidstva. Ann Van den Broeková, jejíž práci české publikum zná nejen z předchozích ročníků Tance Praha, ale i ze spolupráce s českými tanečníky, nabídla divákům svou cenami ověnčenou studii temného okraje barevného spektra.

K člověku patří i temnota

Spolu se skupinou tanečníků a kameramanem vzala publikum na průzkum barev noci. Kamera odkrývá, co by mělo zůstat neviděné, ale zároveň se vyptává, co je skutečnost a co přelud. Na scéně povětšinou zahalené do tmy probleskují jen tváře, pohyby, diváci zprvu více tuší, než mohou vnímat.

Později jsou výstupy tanečníků stále delší, v téměř hodinu a půl dlouhém představení jsou diváci svědky intenzivně prožívaného a fyzicky náročného, expresivního tance. Autorka choreografie v jejich působivém projevu naznačuje, že temná stránka světa a života k člověku patří, byť není snadné s ní žít.

Van den Broeková produkuje každý rok 

Ann Van den Broeková vytvořila své první sólo před téměř 20 lety, v roce 1995. Od roku 2001 produkuje nové představení každý rok, skrze jasný a srozumitelný taneční jazyk a specifickou estetiku si na taneční scéně vybudovala silné renomé. V roce 2000 založila nizozemsko-belgický soubor WArd/waRD, který ve čtvrtek večer vystupoval.

Její tvorba stojí na silných emocích, tanečníky nechává na scéně prožít emoční pohnutí, publikum konfrontuje s emočním a fyzickým bojem, bojem s opotřebením. Nad emocemi však nakonec vždy převáží dominantní rozumová úvaha.

Pain Phrase je sekvencí bolesti

Před dvěma lety uvedla v Praze inscenaci Phrasing the Pain se souborem 420people., který tvoří mezinárodní skupina tanečníků, ale zázemí má v České republice. Vycházela z pohybové sekvence, kterou původně použila v představení I Solo Ment (2008).

Pain Phrase je jakousi sekvencí bolesti, pohybem vyvěrajícím z bolesti a smutku, které člověk prožívá při ztrátě někoho blízkého. Taneční projev protagonistů večera byl této choreografii zčásti velmi blízký.

Čtěte také: Tanec Praha ukáže současnou podobu flamenca