„Chtěli jsme napsat hru o lidech posedlých mocí, o tom, že jsme se stále nevyrovnali se socialistickou minulostí. Snažili jsme se za ní udělat tlustou čáru; výsledkem je absolutní marasmus ve společnosti. Ti lidé totiž zmutovali, jsou mezi námi dodnes a používají stejné bolševické praktiky a myšlení. Velmi se jim hodí, když se ve společnosti vyvolává vzpomínkový optimismus vůči době, v níž se cítili silní," řekla na pondělním setkání s novináři Schulczová, která je režisérkou inscenace. Proto chtěla upozornit na jejich aroganci v používání moci a manipulaci.

Čtěte také: Pražská Viola připravuje kabaret s Elsnerovou a Zahálkou

Hra byla transformována na české reálie 

Podle svých slov zůstala Schulczová jako občanka optimistkou. „Listopad 1989 bylo to nejlepší, co nás mohlo v novodobých dějinách potkat. Mít nostalgii nad obdobím diktatury a zločineckou minulostí režimu je úchylné," dodala.

Dramaturgyně Yvetta Srbová upozornila na stejné problémy obou zemí. Přesto byla hra transformována na české reálie, jejím dějištěm je Praha. I herci podle ní přispěli svým vkladem, ale do textu nezasahovali. "Nebylo to zapotřebí," vysvětlila Slavíková.

Doktor slaví narozeniny 

Příběh se odehrává v prvním týdnu sametové revoluce, kdy nikdo netuší, jak vše dopadne. Doktor, zasloužilý papaláš, slaví narozeniny, ale vlivem událostí na oslavu nikdo nepřijde. Dostaví se jen jeho milenka, mladá sestřička, naivní a plná ideálů.

Chce po něm, aby se rozvedl. Jenže on by tak ztratil svůj vliv a kontakty, jež má přes manželku, jejíž otec je vysokým funkcionářem strany. Další postavou je průměrný doktor a převlékač kabátů, ještě před týdnem aktivní straník, nyní člen revolučního výboru, který přijde svého nadřízeného požádat o odstoupení z funkce.

Přečtěte si: Ostravská divadla letos do Prahy přivezou sedm představení

Příběh je nazírán z pohledu tří generací 

„Žádná postava této hry není šablonovitá. Režisérka trvala na tom, abychom zachovali autenticitu doby," uvedl Etzler, podle kterého je dramatický příběh nazírán z pohledu téměř tří generací.
Schulczová absolvovala režii a dramaturgii na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě v roce 1999.

Od roku 2002 působí i v českých divadlech. S Olekšákem už napsala dvě hry - Leni pro Slovenské národní divadlo a Doktor Macbeth pro Městské divadlo Pavla Országha Hviezdoslava v Bratislavě. Obě i režírovala.