A to hned netradičním obloukem. Nová inscenace Sežeňte Mozarta!, která má 
v Ypsilonce premiéru 18. a 19. ledna, se vrací zpět před původní hru o slavném skladateli. Přibližuje okolnosti vzniku opery Kouzelná flétna a samotný Mozart v ní ještě nebyl nalezen. Celé představení je tak jakýmsi divadlem na divadle, operou v opeře, možná že teprve dokonce zkouškou.

„Přišli jsme na zvláštní úkaz, který provázel poslední Mozartovu operu Kouzelná flétna. Podtitul inscenace Hudební kratochvíle kolem flétny, která je kouzelná napovídá, jak opera patrně vznikla 
v době krize Divadla na Vídeňce,“ sděluje režisér inscenace Jan Schmid okolnosti vzniku představení. A z nastudovaných materiálů dodává, že právě opera Kouzelná flétna zčásti vídeňské divadlo z krize vytáhla.

Libretistu představí Oldřich Navrátil

Text hry Jana Schmida vychází z libreta Kouzelné flétny, které napsal Jakub Schikaneder spolu s tehdy neznámým libretistou Karlem Ludwigem Gieseckem. „Teprve až když jeho jméno vymizelo, začali se o jeho osobnost zajímat hudební encyklopedisté. Ani my bychom bez objevení osoby Giesecka zřejmě představení neinscenovali,“ uznává Schmid. 
V Ypsilonce ztvární onoho neznámého a záhadného libretistu herec Oldřich Navrátil.

Vzhledem k ypsilonské metodě byla nejprve z původního libreta ponechána většina látky, během zkoušek a následných úprav ale autoři text účelově upravovali. „Smysl a dějový půdorys zůstává dle původní látky. Jde nám o jinak vedenou parafrázi i metafrázi, chceme spojovat to, co existuje tématem napříč, aby nás mohla napadat nová propojení a další asociace,“ popisuje režisér.

Do dalších rolí v představení Sežeňte Mozarta! obsadil například herce Romana Janála (představitel Sarastra), Janu Synkovou (Sarastrova protivnice Královna noci) Jana Jiráně (W. A. Mozart) nebo Michaelu Šrůmovou (Pamina).

Bude to kouzelné, říká Jiří Korn

Podle Jana Schmida je na inscenaci ojedinělé a zajímavé, že jak Jana Synková, tak Jan Jiráň, se objevili ve stejných rolích již v minulosti v inscenaci Mozart v Praze. „U nás akorát uplynulo mezi představeními více než dvacet let, zatímco ve skutečnosti představoval rozdíl jen pár nepatrných roků,“ uvádí Schmid.

Další důležitou postavu – ředitele vídeňské opery Papagena, který je v neustálém rozporu s autorem námětu – ztvární herec a zpěvák Jiří Korn. „Nemohu o této inscenaci nic prozradit, kouzlení totiž není pro všechny a zásadně se nedává návod, jak kouzlit. A k tomu ještě s flétnou. Ale jistě to bude, jak název napovídá, kouzelné. Je to krásná práce,“ podotýká Korn. Jeho hlavního spoluhráče hraje Petr Vršek, představitel Tamina.

Mozartovu hudbu pro představení nastudoval Miroslav Kořínek, který si pochvaluje zejména hlasově bezchybně vybavený sbor s interprety jako Michaela Šrůmová, Paulína Labudová, Kamila Kikinčuková či Martin Janouš. „Všichni jsou zpěváci, se kterými jde pracovat na složitých věcech, někdy i lépe než v inscenaci Mozart v Praze. Například árii Královny noci, kterou hrál 
v předchozí inscenaci Honza Jiráň na flétnu, dneska perfektně zpívá Michaela Šrůmová,“ říká Kořínek.

Představením Sežeňte Mozarta! vrcholí v Ypsilonce operní řada, kterou divadlo prošlo 
a kterou započala adaptace opery Carmen nejen podle Bizeta.