Autorkou je britská dramatička, herečka a režisérka Moira Buffiniová. Její hry jsou plné metafor, než že by se věnovala lacinému naturalismu. Své psaní vystihla takto: „Pokaždé, když se snažím psát o něčem opravdu vážném, připadá mi to najednou směšné. Ale po 11. září jsem cítila, že potřebuji psát zejména o našem vykloubeném světě.“ 

Ve hře Vítejte v Thébách, jejíž premiéra se odehrála v roce 2010 v Royal National Theatre, vynalézavě a ironicky proplétá antickou minulost a současnost prostřednictvím známých postav. Složila ji ze tří linií: antické, politické a vztahové. "Ta první propojuje všeobecně známá rodinná dramata Eurydiky, Antigony, Ismény, Haimóna, zpřítomňuje vztahové veletoče Thésea a Faidry či znovu připomíná osudovost prokletí těchto postav. Nejde o doslovné citace, spíš přiznané inspirace – autorka osudy pozměňuje, prohazuje, vybírá si z nich, co se jí hodí do rozehraného příběhu," uvádí dramaturgyně Ilona Smejkalová.

Kde: Stavovské divadlo
Kdy: 31. května a 1. června

Politická linie Théb nabízí paralelu s fungováním dnešních velmocí a klade nepříjemné otázky jako: Mají být vyspělé mocnosti světovým policajtem? Ostatně nezapříčinili Američané svým vpádem do Iráku nebo Sověti intervencí v Afghánistánu dnešní krize a muslimský exodus? Nejsme za vzniklou geopolitickou situaci spoluzodpovědní? Skutečně je potřeba implementovat demokracii do míst, kde nemá svou domovinu? "Ona politická rovina zároveň ukazuje, jak jednoduché je postavit někoho na piedestal jen proto, že byl společností ostrakizován a trpěl. Máme tendenci věřit, že takový člověk je morálně čistší, dokonalejší, že dokonce může být předurčen k politické kariéře. Jenže neprobouzí dlouhodobé utrpení v lidech spíš touhu po pomstě? Vždyť na místo Eurydiky, ženy trávící desetiletí v domácím vězení, si můžeme dosadit konkrétní předobrazy z moderních politických dějin i současnosti," doplňuje Smejkalová. Možná nejzajímavější a nejpřitažlivější linie je podle ní ta vztahová, nejvíce „ženská“. 

Režie se chopil Daniel Špinar. Ačkoli jej prý politické hry moc netáhnou, tahle pro něj byla zjevením. "Je unikátní jak formou, tak obsahem. Nedá se přesně určit její žánr, odehrává se během dvou dní a osciluje mezi britskou sarkastickou komedií, antickým dramatem a brechtovským apelem," říká Špinar. "Zamýšlí se hlavně nad smyslem a fungováním demokracie obecně a notoricky známé antické postavy jsou zde představeny nesmírně svižně a moderně. Nejbližší je mi asi osobní rovina obou panovníků. Hodně křičí, ale ve skutečnosti jsou zranitelní, lidští, trochu vystrašení a… sami."

V jednotlivých rolích se představí Jana Stryková, David Matásek, Alena Štréblová, Radúz Mácha, Veronika Lazorčáková, Pavlína Štorková, Matyáš Řezníček, Igor Orozovič, Martina Preissová, Pavel Batěk či Jiří Štěpnička. "Nikým konkrétním jsem se neinspiroval. S Danem Špinarem jsme spíš pracovali na 'výtahu' z nešvarů současných politiků. Vaříme sirup nadutosti, egocentrismu a povrchnosti, který zapatlal politiku od Východu na Západ a bez ohledu na stranickou příslušnost. To je to, co lidi na politicích štve a zmateně hledají nové mesiáše," sděluje David Matásek.

Autorem scény je Henrich Boráros, kostýmy navrhla Linda Boráros, hudba je dílem Jana P. Muchowa.