Vyrůstal jste jako dítě na Knize džunglí? Co pro vás tento příběh znamená?

Popravdě jsem doma jako dítě jednu z Knih džunglí měl, ale nikdy jsem ji nedočetl. Tenhle příběh se mi vyhýbal hodně dlouho. Ani Disneyho verzi jsem snad nikdy celou neviděl. Až před asi šesti lety mě oslovilo plzeňské divadlo na roli Opičího krále v muzikálu Kniha džunglí Radka Balaše a Ondry Brouska. Byla to moje první role v muzikálu vůbec. Byla to krásná práce a teď se s novým muzikálovým zpracováním té látky potkávám znovu. Takže je mi ten příběh asi trochu souzen.

Roli tygra Šer-Chána jste získal po absolvování konkurzu, usiloval jste pouze o tuto roli?

Vůbec ne. Na konkurz jsem nešel s žádnou konkrétní představou. Motivovala mě hlavně spolupráce s Divadlem Kalich a autory muzikálu, protože mě tahle kombinace v minulosti hodně bavila. Režijní duo SKUTR tu potkávám poprvé, takže ten konkurz byl experiment a čekal jsem, s jakou nabídkou produkce divadla po konkurzu přijde. Jsem rád, že to dopadlo tak, jak dopadlo.

Režiséři ze SKUTRu jsou známí specifickým způsobem práce. Lišil se proto tento casting oproti jiným, kterých jste se zúčastnil?

Rozhodně jsem podobný konkurz na muzikál ještě nezažil. Tak, jak ojediněle Skutři představeni staví, tak podobně neobvykle probíhal i výběr interpretů. Druhé kolo už na mě působilo spíš tak, že zkoušeli, kdo vydrží jejich způsob práce.

A jak se lišily samotné přípravy a zkoušky oproti ostatním představením?

Muzikál je hodně technicky a řemeslně kompaktní tvar. Je v něm velká závislost jednotlivých složek na sobě, takže většinou bývá dopředu velmi podrobně připraven. V tomto představení se spousta tvůrčí práce přesunula na samotné zkoušky. Hodně úzce s režiséry spolupracujeme na situacích a vytváříme je do značné míry společně. Zkoušení je daleko interaktivnější a hodně kreativní. Rozhodně je to moc zajímavá zkušenost.

V rámci několika zkoušek jste navštívili prostředí zoologické zahrady. V čem to pro vás osobně bylo přínosné?

Pokud člověk zkouší nějaké téma, musí do něj proniknout. Udělat si takovou přípravu, průzkum terénu. To přesně tady pro mě znamenala návštěva zoo.

Co konkrétně jste okoukal od tygrů, čím vás inspirovali pro roli Šer-Chána?

Zahlédnout v trojské zoo tygra je kumšt. Je to fantastické zvíře, ale moc rád se neukazuje, a tak jsem nakonec musel sáhnout hlavně po dokumentárních filmech. V zoo jsem nicméně nasál živočišnou atmosféru, člověk tady zjistí, že to opravdu mezi zvířaty v lecčems probíhá jinak než u lidí. Jde sice o drobné detaily, bez nich by to ale nešlo. Z tygra jsem si samozřejmě snažil vzít nejvíce, chtěl jsem pochopit, čím je svůj, čím se liší od jiných velkých koček… Pak už jsem k tomu přidával tu bolest a vztek, co má v sobě konkrétně Šer-Chán.

Našel jste v sobě při nácvicích kus zvířete, což bylo cílem režisérů?

Rozhodně, jinak by na tomto tématu ani nešlo pracovat. Je to o konfrontaci vašeho zvířecího já s tím lidským. Myslím si, že Kniha džunglí není fenomén kvůli studii zvířecího světa, ale díky demonstraci lidských vlastností a lidského světa na tom zvířecím.

Jak moc vám v roli napomáhá nápaditý tygří kostým?

Kostým se mi moc líbí. Slouží té postavě, takže potažmo pomáhá mně. Říká se, že kostým by měl řadu věcí o vaší postavě říct, už když přijdete na jeviště. A tady se to skvěle daří. Například dává důraz na tygrovo fyzické postižení a jeho potřebu vyčlenit se ze společnosti.

V představení Mauglí je velký prostor kladen na akrobacii, tanec a vůbec pohyb. Minulý rok se s vámi při jednom představení utrhlo lano, máte od té doby větší respekt či strach z podobných „akčních" scén?

Spíš mám, přiznám se, větší strach ze situací, kdy moje bezpečnost a zdraví závisí na něčem nebo někom jiném než na mně. Jsem rád, že veškerý pohyb nebo akrobacii si na jevišti řídím sám bez techniky. Nevím, jestli tenhle problém někdy překonám, ale myslím, že jestli nikdy, tak mi to v ničem neublíží (smích).

Účinkoval v SuperStar, ale prosadit se dokázal i bez ní. Zpěvák a držitel Ceny Thálie Jan Kříž…

A jak vaše působení na divadelních prknech ovlivnila Cena Thálie, již jste loni obdržel?

Myslím si, že na moje samotné působení na jevišti snad nijak. Cena mi prostě udělala velkou radost. Opravdu. Ale práce jde dál a teď se soustředím na premiéry, které mě čekají letos.

Vedle muzikálů vystupujete také sólově, na co se v nejbližší době mohou vaši posluchači těšit?

Mým hlavním sólovým projektem v této sezóně budou tři vánoční koncerty. V Praze, v Ostravě a v Liberci. Moc se těším, připravujeme na ně s kapelou nový slavnostní vánoční repertoár. Diváci uslyší jak vánoční písně klasické, tak naše nové autorské. Budou tam muzikálové árie, které mají podle mého tu správnou slavnostní atmosféru, a také spousta tematických písní. Věřím, že si to všichni užijeme.

Na rozdíl od jiných máte to štěstí, že si vás lidé nespojují jen se soutěží Česko hledá Superstar, kterou jste ale také prošel. Jak na toto působení v současnosti vzpomínáte?

Byla to hodně zvláštní zkušenost. Především nepříjemná, ale rozhodně jí nelituju. Umožnila mi nahlédnout do hodně matoucího centra pozornosti médií, a hlavně mi ukázala, že můžu zpívat. Zpívat pro lidi. To mi dalo impuls začít na sobě makat. Pak se tento impuls dal dohromady s mojí taneční minulostí, s vášní k divadlu, a vznikla tak cesta k muzikálu.

Sledujete pěvecké soutěže, které se vysílají takřka neustále v českých televizích? Spojujete či srovnáváte je s vaší zkušeností?

Vůbec je nesleduji, vážně (smích). Popravdě jsem nedokoukal ani tu řadu, kde jsem byl tenkrát já, a to jsem všechny soutěžící znal osobně. Je to show cílená na lidi, které baví tohle sledovat. Mě to jednoduše nebaví, raději se v televizi podívám na nějaký dobrý dokument. To je zas moje zábava pro mě.

Kdo je… Jan Kříž
- Narodil se v roce 1985
- V roce 2012 o Cenu Thálie za roli Dannyho v muzikálu Pomáda
- Ztvárnil několik muzikálových rolí na pražských scénách, hrál např. v představení Robin Hood, Osmý světadíl, Děti ráje, Johanka z Arku nebo Touha
- Pravidelně hostuje v mimopražských divadlech, mj. v Divadle J. K. Tyla v Plzni, v Divadle F. X. Šaldy v Liberci či v letních měsících na otáčivém hledišti v Českém Krumlově
- Věnuje se také sólové pěvecké dráze, v roce 2012 vydal první sólové CD s názvem „Sečteno-podtrženo", do konce roku připravuje tři vánoční koncerty