Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zuzana Mauréry: Karty osudu se nedají obejít. Jsem sice herečka, ale také zpívám

Praha /ROZHOVOR/ – Štěstí přeje připraveným, a proto se mu občas musí vyjít naproti. Své o tom ví i chudé děvčátko prodávající sirky ze známého vánočního příběhu Hanse Christiana Andersena, který se dočká nového hudebního zpracování v pražském divadle Studio DVA na Václavském náměstí . Premiéra se uskuteční již 25. listopadu. Slovenská herečka Zuzana Mauréry vypráví o nové hudební inscenaci divadla Studio DVA, vídeňské zkušenosti i soukromém štěstí…

24.11.2013
SDÍLEJ:

VÁNOČNÍ PŘÍBĚH. Co se mi ale líbí nejvíc, je, že jsem v obou představeních za tu hezkou, říká Zuzana Mauréry. Foto: Petra Bošanská

A právě roli Štěstěny v něm ztvární slovenská herečka Zuzany Mauréry, kterou naši diváci znají například z posledního filmu Milana Cieslara Colette či seriálů Odsouzené a Panelák (ve Studiu DVA nastudovala již tři inscenace – kromě očekávaného Děvčátka také Vánoční koledu na motivy Charlese Dickense a britskou komedii Ženy přežijí, pozn.). „Původně měla má role spočívat v tom, že zazpívám nějakou písničku – stejně jako Anděl v podání Moniky Absolonové. Při první čtené zkoušce mě však napadlo, že by nebylo od věci, kdyby se to Štěstí trochu lidem pletlo pod nohy a nabízelo ‚své služby'. Panu režisérovi Šimonu Cabanovi se ta myšlenka zalíbila a na další zkoušku už přišel s vtipnými dialogy pro Štěstěnu a Anděla," říká Zuzana Mauréry.

Zatímco Anděl je podle tvůrců hubatý a cynický, vy jste coby Štěstěna jeho protipólem…

Ano, už jsem při setkání s novináři říkala, že konání dobra je její životní úděl. Je však takový trochu aktivní blbec. Chce dělat lidi šťastnými za každou cenu, ale ne vždy se jí to povede tak, jak zamýšlela.

Jak se vám vlastně zamlouvá celé pojetí příběhu, který už inspiroval řadu tvůrců?

Velmi, i když se přiznám, že ještě úplně přesně nevím, co visí nad jeho koncem. Pan režisér nás trochu napíná, což samozřejmě vzbuzuje naši zvědavost. Jednoduše řečeno – Andersen v příběhu třikrát škrtne a všechno shoří, my jej budeme mít pojatý jinak. Sama jsem zvědavá…

Souhlasíte s tvrzením skladatele a autora textů k písním Kryštofa Marka, že na rozdíl od Vánoční koledy (na níž se také podílel), kde byla hudba navázána na interprety, vychází v Děvčátku více vstříc ději a příběhu?

To určitě. A nejen to. Přesně vystihuje charaktery postav a do velké míry je vlastně tvoří. Je nádherná a hodně dominantní, stejně jako velkolepá scéna také od Šimona Cabana. Pro mě je podstatné, že se – ať v Děvčátku. či ve Vánoční koledě – nacházím ve velmi dobré společnosti. Se všemi lidmi, kteří ji tvoří, se mi skvěle pracuje. Co se mi ale líbí nejvíc, je, že jsem v obou představeních za tu hezkou. Protože v Městském divadle Brno, kde hraju v několika muzikálech, jsem vždycky za nejhorší hnusotu, čarodějnici, prostě negativní postavu. Doma v Bratislavě zase často ztvárňuji týrané ženy či trápící se matky. Takže s touto polohou v divadle Studio DVA jsem spokojená.

Jen z toho, co jsem zaslechla, usuzuji, že se Kryštofu Markovi podařilo napsat krásnou hudbu i texty…

Obdivuju ho. Nejenom, že úžasně diriguje (moc tomu teda nerozumím, ale taková gesta nevidíte u každého dirigenta), protože v Děvčátku opět vystupuje živý orchestr, ještě je ke všemu básník.

Vy osobně máte vánoční příběhy v oblibě?

Jsem za ně ráda, protože lidi trošku odpoutávají od nákupních center, které v předvánočním čase útočí svými reklamami na všechny možné smysly. Kdo se jim odmítá poddat, stejně jako já, určitě se přijde podívat na představení, které dokáže navodit tu správnou sváteční atmosféru a klid na duši.

Účinkujete u nás tedy ve více muzikálech, máte za sebou i úspěšné dvouleté angažmá v Raimund Theater ve Vídni. Je muzikál vaše hlavní parketa?

Ne, jsem vystudovaná herečka a za ni se i považuji. To, že zpívám a zároveň se tím živím, je dar po rodičích (otec Pavol Mauréry je slavný operní zpěvák, 40 let byl sólistou Národního divadla v Bratislavě, maminka byla sólistkou v operetě, pozn.). Karty osudu se nedají obejít.

Byla pro vás právě ona vídeňská zkušenost nejvýznamnější?

Ano – v Raimund Theater jsem hrála v muzikálu Romeo a Julie, který byl svého času hodnocen jako nejlepší inscenace v německy mluvících zemích. Získala jsem tam cennou zkušenost, která mě zase na druhé straně stála nějaké ty oběti. Hrála jsem totiž každý večer, takže jsem na nic jiného neměla čas, na což nejsem úplně stavěná. Narozdíl od tamních herců, kterým tato monotematičnost nedělá problém, potřebuji k životu více rozmanitosti a flexibility. Díky tomuto angažmá jsem se ale nějak profesně nanovo poskládala a získala nadhled nad tím, co umím a co ne. Pro mne je kariéra jenom taková společenská konvence. Spíš mi šlo o to získat sebeúctu a sebevědomí.

Někde jsem četla, že jste měla tendence režisérovi toho představení připomínkovat věci, přinášet návrhy, což si ostatní nedovolili. Nezanevřel na vás?

Já jsem to považovala za normální. Když mě něco v procesu tvorby napadne, tak to prostě řeknu. Jsem zvyklá pracovat s lidmi, kde všichni táhneme za jeden provaz. Tam se to považovalo spíš za snahu znejišťovat kolegu. Třeba ani připomínky se nadávaly přede všemi, ale jen mezi čtyřma očima. Režisér byl ale takový padesátiletý holohlavý potetovaný francouzský ‚extravaganďák' a moje východoevropská faux pas si dost oblíbil.

Ve Vídni jste následně ztvárnila i postavu Marie Terezie v komedii Habsburkové, jinak hrajete v Bratislavě ve Studiu S, v divadle GUnaGU… Jak náročné je pro vás přejíždění z místa na místo?

Řeknu vám, že v neděli večer jsem přijela do Prahy, kde jsem měla v pondělí ráno zkoušku a tiskovku, po které jsem sedla do auta a jela do Bratislavy. Tam jsem tři hodiny točila Panelák, pak sedla do auta a zase přijela večer do Prahy. Moje druhé povolání je prosím šofér, a to velmi spolehlivý. D1 je moje specializace.

A co je to vaše štěstí, když už jsme štěstím začaly?

Asi to, že jsem se rozhodla být šťastná, že jsem si řekla – je třeba žít přítomností, vychutnávat si ji a uvěřit, že, co nemám, nepotřebuju. Někdy na to zapomenu, to je pravda, důvod se najde snadno. Nakonec si ale vždycky, když něco nezvládám, nebo mi není dobře, uvědomím, jak se tu vlastně máme strašně dobře. Jen si to neuvědomujeme. A to je škoda.

O představení Děvčátko – Vánoční příběh

Další obsazení: Jana Stryková, Marta Vančurová, Ivana Chýlková, Kryštof Hádek, Monika Absolonová, Anna Šišková, Vladimír Javorský, Martina Placrová, Zuzana Stavná,  Petr Stach, Martin Davídek, Michal Slaný, Peter Strenáčik, Roman Štabrňák a další.

V listopadu a prosinci je připraveno pouhých 25 představení, které se v divadle Studio DVA budou střídat s úspěšnou Vánoční koledou.

Autor: Gabriela Kováříková

24.11.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Václav Havel v roce 2004.
9 12

Šest let od úmrtí Václava Havla. Vzpomínala i ambasáda v USA a Kanadě

Prezident Miloš Zeman jmenoval 13. prosince na Pražském hradě menšinovou vládu Andreje Babiše.
15 20

Politici si polepší. Příští rok jim vzrostou platy o tisíce korun

AKTUALIZOVÁNO

Babišova vláda chce jednodušší daňový systém či změny v důchodech

Vláda premiéra Andreje Babiše (ANO) v návrhu programového prohlášení počítá se zjednodušením a elektronizací daňového systému či vytvořením pravidel pro "předvídatelný růst minimálních mezd". Vyplývá to z dokumentu, který kabinet schválil během svého dnešního jednání.

Nové obecní byty a zásah proti Airbnb. Magistrát chce vyvést trh z krize

Dvacet tisíc nových cenově dostupných bytů. Přesně to podle Institutu plánování a rozvoje (IPR) schází k tomu, aby se pražský realitní trh dostal do rovnováhy. Z nejnovější analýzy IPR navíc vyplývá, že situace bude rok od roku horší. Magistrát proto chystá záchranný plán zahrnující výstavbu nových obecních bytů i omezení krátkodobých pronájmů přes Airbnb.

U americké základny v Británii se střílelo. Útočník chtěl dovnitř projet autem

Zatím neznámý muž byl zadržen poté, co se pokusil autem projet skrze kontrolní stanoviště před americkou vojenskou základnou ve Velké Británii. Američtí vojáci na útočníka několikrát vystřelili a následně jej zadrželi.

Změny na Úřadu vlády. Končí Špidla a další Sobotkovi lidé

Na Úřadu vlády skončili vedoucí pracovníci z období kabinetu premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD), mimo jiné expremiér Vladimír Špidla jako ředitel odboru poradců předsedy vlády či Lucie Orgoníková jako náměstkyně pro vědu, výzkum a inovace. Úřad o tom dnes informoval v tiskové zprávě.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT