Chybějící dálnice komplikují život řidičům. Ani po desítkách let neexistuje například přímé dálniční spojení mezi Prahou a jihem Čech. Ani dálnice D3, ani dálnice D4 nejsou totiž kompletní. Cesta je tak nejen časově náročnější, ale i nebezpečnější. Hlavní tahy často procházejí napříč obcemi. „Vozím několikrát do měsíce zboží do Milevska. Příroda je tam krásná, ale ta cesta. Od nakládky v Praze mi to trvá podle provozu zhruba dvě hodiny. Samé čekání, omezení. Už aby byla dálnice hotová až do Písku,“ posteskl si řidič nákladního auta Tomáš Kratochvíl.

Dálnice D4 není jedinou nedokončenou dálnicí. V Česku chybí dostavět přes šest set kilometrů dálničních úseků. Například stále není hotová dálnice D35 mezi Hradcem Králové a Lipníkem nad Bečvou. Přitom se jedná o důležitou spojku mezi Čechami a Moravou, která by měla ulevit přetížené dálnici D1 Praha – Brno. „Dopravní infrastruktura měla být hotová v roce 2010. Snažíme se ji co nejrychleji dostavět. Pokud se nám to nepodaří, budeme hůře konkurovat ostatním zemím a bude to mít dopad na státní rozpočet,“ sdělil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

ŘSD v letošním roce hospodaří s rekordním rozpočtem:

V roce 2024 se otevře více než sto kilometrů nových úseků dálnic. Podívejte se na mapu v článku, kde přesně.
Rekordní rok 2024: Podívejte se, kde všude se letos otevřou nové úseky dálnic

Tempo otevírání nových dálničních úseků v letošním roce výrazně zrychlí. Zatímco v loňském roce se dálniční síť rozšířila o zhruba šestnáct kilometrů, letos to bude rekordních 118 kilometrů. „Jedná se o míru otevírání, která je v České republice naprosto nevídaná,“ poznamenal mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.

Do celkového součtu je započítán i 32 kilometrů dlouhý dálniční úsek dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Ta se staví modelem PPP projektu (Partnerství veřejného a soukromého sektoru, dlouhodobý smluvní vztah mezi veřejným zadavatelem a soukromým partnerem, obvykle trvající 15 až 30 let, o zajištění veřejné zakázky). Investorem tak není stát prostřednictvím ŘSD. „Nicméně je pravda, že dálnici připravilo kompletně Ředitelství silnic a dálnic. Investor tak v uvozovkách jen staví. Považujeme to tak za naši stavbu,“ vysvětlil už dříve Rýdl.

Kromě „písecké“ dálnice D4 se letos rozšíří třeba i dálnice D49 ve Zlínském kraji, a to v úseku Hulín – Fryšták. Ve stejném kraji se rozšíří o cirka 21 kilometrů i dálnice D55, a to o nový úsek Bzenec – Babice.

Peklo u Brna

Dopravní komplikace u Brna pokračují nadále. Silničáři tu v loňském roce začali s rozšiřováním dálnice D1 na šest pruhů, a to nejfrekventovanějším úsekem Brno centrum – Brno jih. Denně tudy podle dat z posledního sčítání dopravy projede na 70 tisíc vozidel. „I když jsme v případě prací na D1 zachovali dva jízdní pruhy v každém směru, jsou tu obrovské problémy. Dálnice kapacitně nestačí. Je to dost silný argument, že rozšíření dálnice je nezbytně nutné,“ připomněl Rýdl.

Rychleji budou moci jezdit řidiči jen na vybraných úsecích:

Rychlost 150 kilometrů za hodinu bude například platit na dálnice D11 v úsek mezi Hradcem Králové a Jaroměří. Kde dále mohou řidiči přidat? Podívejte se na mapu v článku.
Rychlost 150 na dálnicích bude platit v ČR jen někde. Podívejte se, kde přesně

Dopravní peklo se tu očekává především během letní turistické sezony, kdy statisíce Čechů vyráží na dovolenou do Chorvatska. Vyhnout se problematickému místu je téměř nemožné. Pro nákladní dopravu jiná alternativa neexistuje, řidiči osobních aut by teoreticky mohli využít silnice II. třídy. „I tady se ale budou vzhledem k situaci tvořit kolony. Brno je významnou křižovatkou jižní Moravy. Musíme to jako řidiči vydržet,“ vysvětlil mluvčí Ústředního automotoklubu Igor Sirota.

Zapojení soukromého kapitálu

Tempo otevírání nových úseků by mělo pokračovat i v příštích letech. Aktuálně je rozestavěno podle dat ŘSD bezmála dvě stě kilometrů nových dálničních úseků. V letošním roce by mohla začít výstavba téměř 120 kilometrů nových dálnic. Ne vše bude financovat stát.

„V příštích deseti letech budeme potřebovat investovat do rozvoje dopravní infrastruktury, na opravy a údržbu 2,8 bilionu korun v cenách roku 2022. K zajištění těchto prostředků proto počítáme rovněž s větším zapojením soukromého kapitálu, s takzvanými PPP projekty,“ sdělil šéf resortu dopravy. Konkrétně by soukromníci měli zafinancovat dva nejdelší úseky dálnice D35 (Opatovec – Staré Město a Staré Město – Mohelnice).

Stát se chystá v příštích letech mnohem více spolupracovat se soukromými investory:

Projekt Via Salis na dálnici D4.
Jak konečně postavit chybějící dálnice? Pomoci státu mají soukromí investoři

Zapojení soukromého kapitálu odborníci vítají. „Uchazeči, kteří jdou do výběrového řízení, nepřemýšlejí, jak postavit stavbu co nejlevněji a kde ušetřit. Naopak přemýšlejí a vymýšlejí, jak ji postavit co nejlépe. U dopravní infrastruktury je vše vázáno na průjezdnost jednotlivých silničních úseků. Když se uzavře prostřední pruh ve špičce, jsou penalizace pro koncesionáře mnohem větší, než když je uzavřen zmíněný pruh ze soboty na neděli. Automaticky je tak regulován zájem dodavatele směřovat zásahy do doby, kdy je infrastruktura nejméně vytížená a aby vše bylo co nejrychleji vyřešeno,“ řekl dříve ředitel projektového financování ČSOB Jan Troják.

Plánované otevření dálničních úseků v roce 2024

Dálnice – kraj - úsek

D3 Jihočeský - Třebonín – Kaplice nádraží
délka úseku: 8,6 km
zahájení stavby: 2022
cena: 1,9 miliardy korun bez DPH

D3 Jihočeský – Úsilné – Hodějovice
délka: 7,2 km
zahájení výstavby: 2019
cena: 5,3 miliardy korun bez DPH

D3 Jihočeský – Hodějovice – Třebonín
délka: 12,6 km
zahájení výstavby: 2019
cena: 5,8 miliardy korun bez DPH

D4 Jihočeský – Lety – Čimelice
délka: 2,6 km
zahájení výstavby: 2021
cena: stavba formou PPP projektu

D4 Jihočeský – Čimelice – Mirotice
délka: 8,5 km
zahájení výstavby: 2021
cena: stavba formou PPP projektu

D4 Jihočeský - Mirotice, rozšíření
délka: 3,7 km
zahájení stavby: 2021
cena: stavba formou PPP projektu

D4 Středočeský – Háje – Milín
Délka: 5,5 km
zahájení výstavby: 2021
cena: stavba formou PPP projektu

D4 Jihočeský, Středočeský - Milín - Lety
délka: 11,6 km
zahájení výstavby: 2021

*Za dostavbu chybějících úseků D4 zaplatí Česko zhruba 19 miliard korun, a to ve splátkách. První pošle stát až po zprovoznění dálnice, poslední v roce 2048. Po celou dobu se o cestu bude starat soukromý investor. V případě snížení kvality bude stát koncesionáře pokutovat srážkami z měsíčních splátek.

D6 Středočeský - Krupá, přeložka
délka: 6,5 km
zahájení výstavby: 2022
cena: 1,6 miliardy bez DPH

D7 Středočeský MÚK Kněževes
zahájení výstavby: 2023
cena: 115,7 milionu korun bez DPH

D7 Chlumčany
délka: 4,4 km
zahájení výstavby: 2022
cena: 1,2 miliardy korun bez DPH

D48 Moravskoslezský - MÚK Bělotín – Rybí, I. etapa (Palačov – Šenov u N. J.)
Délka: 8,2 km
zahájení výstavby: 2021
cena: 3,1 miliardy korun

D49 Zlínský - Hulín – Fryšták
délka: 17,3 km
zahájení výstavby: 2021
cena: 6 miliard korun bez DPH

D55 Jihomoravský, Moravský - Písek – Bzenec
délka: 4,1 km
zahájení výstavby: 2022
cena: 1,2 miliardy bez DPH

D55 Zlínský - Staré Město – Moravský Písek
délka: 8,8 km
zahájení výstavby: 2021
cena: 2 miliardy korun bez DPH

D55 Zlínský - Babice – Staré Město
délka: 8,5 km
zahájení výstavby: 2020
cena: 2,9 miliardy korun bez DPH

Zdroj: ŘSD