I přes obrovský digitální rozmach jsou v Česku stále místa, kde je lidem mobilní telefon k ničemu. Kromě málo osídlených oblastí mají problém i cestující ve vlacích. Příčinou není vždy špatná kvalita sítě, ale konstrukce vozů. Železo a také pokovená okna totiž mobilní signál odrážejí. „Železniční vagon se tak chová jako Faradayova klec. I když v okolí bude dostatečně silný signál, zatelefonovat z vozu je obtížné,“ uvedli technici Českého telekomunikačního úřadu na základě dat z posledních měření.

Zlepšit komfort ve vlacích mají takzvané opakovače. Jedná se o zařízení zachycující mobilní signál, který je poté přenášen dovnitř vozu. Ovšem zatímco opakovač spolu se zesilovačem mobilního signálu pro domácí potřeby vyjde na několik málo tisíc korun, u vlaků je částka mnohonásobně vyšší. Vybavení jedné soupravy vyjde na zhruba 2,5 milionu korun.

I přes digitální rozmach jsou v Česku místa, kde je mobilní telefon k ničemu. Problém mají i cestující ve vlaku:

Nejpozději do poloviny roku 2026 by podél hlavních železničních koridorů a jejich okolí mělo být postaveno bezmála sto vysílačů. Ilustrační snímek
Dočkají se cestující ve vlaku rychlého internetu? Operátoři vyčkávají

Náklady na modernizaci souprav nebudou muset hradit dopravci úplně ze svého. Koncem dubna by totiž měla být vypsaná dotační výzva. V ní přerozdělí telekomunikační úřad 300 milionů korun. „Předmětná výzva povede k vybavení železničních vozů pro osobní přepravu operujících převážně na železničních koridorech transevropské dopravní sítě opakovači pro pokrytí mobilním signálem 5G nebo pasivními stěnami, tedy propustnými okny,“ přiblížila mluvčí úřadu Tereza Meravá.

Pomohou desítky nových stožárů

Jen samotný přenos signálu do vozů problém nevyřeší. V některých lokalitách bude nutné jeho posílení. Na vytipovaných místech poblíž hlavních koridorů proto do roku 2026 vyroste bezmála sto stožárů. Stát za ně v první fázi dá 120 milionů korun. „Společně s podporou instalace opakovačů ve vlakových soupravách se bude jednat o komplexní řešení moderní mobilní komunikace na železnici. Sítě 5G přinášejí prostor také pro budoucí inovace v bezpečnosti železniční dopravy,“ sdělil ředitel sekce pro digitalizaci a inovace ministerstva průmyslu a obchodu Petr Očko.

Problémy se signálem i internetovým připojením jsou i na některých nejvytíženějších tratích v Česku:

Mobilní a internetový signál ve vlaku - Ilustrační foto
Ve vlaku bez signálu i internetu. Peníze na stožáry u koridorů jsou v ohrožení

Špatnou kvalitu signálu uvnitř vlaků řeší zatím dopravci zřizováním palubních wi-fi sítí. Třeba největší tuzemský dopravce České dráhy měl k prosincové úpravě jízdního řádu takto vybaveno 4026 spojů, z toho 489 dálkových. „Možnost využívat čas na cestě například k vyřizování e-mailů je velkou předností vlaku oproti cestování autem. Proto doplnění souprav kvalitní wi-fi sítí věnujeme velkou pozornost,“ řekl generální ředitel drah Michal Krapinec.

Internet na palubě nabízí i „žlutý“ dopravce „Internetové pokrytí nabízíme ve všech našich vlacích. Využíváme k tomu vlastní technologické řešení v podobě takzvaného svazování signálu od více mobilních operátorů. Tím je příjem dat robustnější,“ dodala mluvčí RegioJetu Alexandra Janoušek Kostřicová.