Prostorově jako Škoda Octavia. Cenově maximálně do půl milionu korun a minimální dojezd pět set kilometrů. Tak si podle průzkumu společnosti Arval čeští řidiči představují ideální parametry elektromobilu, jehož koupi by zvažovali namísto auta se spalovacím motorem. „Takové auto by chtělo 37 procent dotázaných. Stejný počet lidí by si přál dostupnější elektroauta, srovnatelná s cenami vozidel se spalovacími motory,“ řekl expert pro elektromobilitu společnosti Arval Tomáš Kadeřábek.

Jenže k masivnějším nákupům elektromobilů v Česku zatím nedochází. Jedním z důvodů je právě vyšší pořizovací cena. Automobilka Škoda Auto má v nabídce jediný bateriový model – Škodu Enyaq. V základní verzi cena začíná na 1,2 milionu korun. Oproti tomu zmiňovaná Škoda Octavia s benzinovým pohonem se dá pořídit za částku od zhruba 650 tisíc korun.

Dojezd elektromobilů na jedno nabití se zvyšuje:

Lucid je momentálně králem mezi elektromobily s dlouhým dojezdem
Dojezd elektromobilů stoupá až k osmi stovkám kilometrů. Tesla ustupuje z pozic

Další možnou příčinou nízkého zájmu o elektromobily jsou přetrvávající obavy ze spolehlivosti baterie. V průzkumu se takto vyjádřilo téměř čtyřicet procent dotazovaných. Čtvrtina řidičů pak řeší životnost baterie po několika letech provozu.

„Z našich dat vyplývá, že elektromobily mají po jednom cyklu operativního leasingu, který trvá průměrně čtyři až pět let, kapacitu baterie na hodnotě 85–90 procent. To je dokonce lepší než opotřebení motoru u vozidel s konvenčními pohony. Navíc u elektroaut odpadá významná část položek za servis, což si Češi již začínají uvědomovat,“ upozornil Kadeřábek. Podle něj jistá nedůvěra k autům na bateriový pohon pramení z malé zkušenosti.

Zájem je pozvolný

Čeští motoristé na auta s bateriovým pohonem nezanevřeli. Zájem o ně každým rokem roste. Loni byl rekordní, zaregistrováno bylo celkem 6 640 osobních elektromobilů, což je více než dvojnásobek roku 2021. V roce 2022 to byly necelé čtyři tisíce aut s bateriovým pohonem. Nutno podotknout, že největšími tahouny jsou firmy nebo organizace. V celkového počtu zhruba 22 tisíc elektromobilů je pouhá čtvrtina ve vlastnictví soukromých osob.

„Příčinou růstu registrace nových osobních automobilů byla celkově zejména zlepšující se situace v dodavatelském řetězci a schopnost automobilek snižovat dodací lhůty a tím reagovat na nenaplněnou poptávku předchozích let,“ vysvětlil ve zprávě pro Svaz dovozců automobilů expert společnosti PricewaterhouseCoopers na automobilový průmysl Daniel Janeček.

Česko však nadále zůstává ve srovnání s ostatními zeměmi Evropské unie téměř na chvostu. „I přes nárůst počtu registrací bateriových elektromobilů se jejich podíl na všech registracích dostal ze dvou procent na tři. Ve srovnání se zeměmi Evropské unie bylo tak Česko pětadvacáté. Za námi bylo s 2,9procentním podílem Chorvatsko a Slovensko s podílem 2,7 procenta. Z ostatních zemí V4 dosáhlo Polsko 3,6 procenta a Maďarsko 5,3 procenta. Nejvyšší podíl byl loni evidován ve Švédsku, kde se blíží hranici čtyřicet procent,“ přiblížil Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu. Nejvíce žádané byly v tuzemsku elektromobily automobilky Tesla, Škoda Auto a Volkswagen.

Dostatek nabíječek

I když se Česko v podílu elektromobilů všech registrací nových osobních aut zatím nemůže srovnávat se zahraničím a má co dohánět, v případě dobíjecích stanic je tomu jinak. Dobíjecí síť se od začátku roku 2022 téměř zdvojnásobila.

„Aktuálně máme v České republice bezmála čtyři a půl tisíce veřejných dobíjecí bodů. Podle evropských propočtů by toto množství stanic zvládlo obsloužit skoro 100 tisíc elektromobilů, což výrazně převyšuje jejich skutečný počet na českých silnicích. Jsem rád, že rozsah dobíjecí infrastruktury není překážkou rozvoje elektromobility u nás,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). V porovnání se sedmadvacítkou zaujímá Česko třináctou pozici.

V počtu rychlonabíječek je na tom Česko mnohem lépe. „Po Lotyšsku a Chorvatsku máme třetí největší podíl, a to 21 procent, dobíjecích bodů s výkony 50 až 149 kW,“ poznamenal Kadula.

Stát podpoří elektromobilitu šesti miliardami. Vzniknout mají nové dobíjecí stanice:

Dobíjecí stanice přibývají rychlým tempem.
Stát vyčlenil na podporu elektromobility šest miliard. Postaví se dobíječky

Zvýšený zájem potvrzují i energetické společnosti. „Řidiči si loni od stanic ČEZ odvezli v bateriích svých aut téměř 5,5 GWh certifikované zelené elektřiny, což je o čtvrtinu více než v roce 2022 a 5,5násobek ve srovnání se stejným obdobím před pěti lety. Takové množství energie by umožnilo cestu kolem světa koloně více než 800 elektromobilů,“ sdělil ředitel elektromobility ČEZ Tomáš Dzurilla.

Dotace na elektromobil

K útlumu výstavby veřejných dobíjecích bodů přes pozitivní srovnání nedojde. Ministerstvo dopravy nadále počítá s dotacemi pro vznik dalších nabíječek. „V současné době běží lhůta pro podávání žádostí u výzev na podporu budování běžných dobíjecích stanic ve městech a obcích, rozvoje rychlodobíjecí infrastruktury pro nákladní vozidla i osobní vozidla nebo například rozvoje dobíjecí infrastruktury s bateriovým úložištěm,“ připomněl mluvčí resortu dopravy František Jemelka.

Podnikatelé mohou od ministerstva obchodu a průmyslu získat dotaci na výstavbu dobíjecích stanic až do výše 150 tisíc korun. Stejně tak mohou žádat o dotaci na pořízení elektromobilu. Získat mohou na jeden vůz až 300 tisíc korun. „Pro podnikatele je připraveno celkem 1,65 miliardy korun na pořízení vozidel a 300 milionů na dobíjecí stanice,“ dodal vrchní ředitel sekce fondů Evropské unie Marian Piecha.