Je neděle 19. května. Krátce po šesté hodině vyjíždí řidič se svým autem u Staňkovic na Lounsku mimo silnici. Naráží do stromu. Neměl šanci přežít, umírá. Zařazuje se mezi dvacet obětí, které od začátku roku zemřely kvůli nárazu do stromu.

Právě stromořadí podél silnic je podle policejních statistik nejčastější pevnou překážkou, která se podílí na dopravních nehodách s tragickými následky při vyjetí automobilu ze silnice. Trend je ale pozitivní, počet zabitých klesá. V loňském roce zahynulo při dopravních nehodách 455 lidí. Z toho 55 lidí podlehlo zranění při srážce se stromem. V roce 2019 zahynulo po nárazu do stromu 93 osob.

Kde v Česku raději sundat nohu z plynu a kde je naopak bezpečno? Většinu kritických úseků bychom na mapě nehodovosti nalezli i v minulosti. Najdou se však mezi nimi i pozitivní výjimky
Kde a proč Češi nejčastěji bourají? Důvodů je celá řada, vede vysoká rychlost

Ubývání tragédií může podle odborníků souviset se snižujícím se počtem stromů podél silnic. Pokácené kmeny totiž nelze ve většině případů nahradit novými sazeničkami. Není je kam sázet. Nová výsadba totiž musí být podle zákona umístěna několik metrů od hranice silnice, zároveň ale minimálně tři metry od sousedního pozemku.

Situace se ale může obrátit a stromy budou přibývat. Od července totiž má začít platit novela zákona o ochraně zemědělské půdy. která zmírňuje pravidla pro výsadbu. „Nyní musí silničáři sázet tři metry od hranice sousedícího pozemku. Od 1. července to bude jen půl metru,“ sdělil ministr životního prostředí Petr Hladík. Schválit předpis musí ještě senátoři a podepsat prezident.

Nebezpečí pro řidiče

Představitelé autoklubu ÚAMK z chystané změny nadšení nejsou. „Každá pevná překážka blízko u silnice je nebezpečím pro motoristy. A čím blíže překážka, v tomto případě strom, je, tím je náraz silnější a následky tragičtější. Z této změny nic dobrého pro řidiče nevzejde,“ poznamenal mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

Policisté v Česku každoročně vyšetřují téměř 99 tisíc dopravních nehod. Pětinu jich zaviní řidiči v kategorii 18 až 24 let. Ilustrační snímek
Mladí řidiči doplácejí na nezkušenost. Pomoci s výchovou mají vzdělávací kurzy

Jeho slova potvrzují běžní řidiči. „Stromy by měly být v dostatečné vzdálenosti od silnic. Blízko jsou nebezpečné. Stačí se leknout, strhnout volant a je malér. Třeba silnice u Berounky u Nezabudic je úzká a když tu potkáte bezohledného řidiče, modlíte se, ať se bezpečně vyhne,“ řekl Deníku Pavel Fišer.

Počet dopravních nehod: náraz motorového vozidla do stromu

Rok Počet nehod Počet obětí
2024 609 17 (do 30. dubna)
2023 2165 55
2022 2422 86
2021 2371 69
2020 2293 65
2019 2526 93

zdroj: Dopravní nehody v ČR, Centrum dopravního výzkumu

Radost z novinky nemají ani experti. „Nejsem příznivcem kácení, ale zeleň podél silnic by měla být kultivovaná. Například v Německu se dělají pokusy, kdy osm metrů od silnice jsou maximálně keře, až poté vzrostlé stromy. Když motorkář zachybuje, vlítne do keře, ne rovnou do stromu,“ dodal dopravní expert z Platformy Vize 0 Roman Budský.

Jen někde

Šéf resortu životního prostředí se ale černých scénářů neobává. Ujistil, že nové stromy porostou na místech, kde nebudou znamenat nebezpečí. „Výsadba stromů bude samozřejmě probíhat za takových podmínek, aby zůstala zachovaná bezpečnost provozu,“ doplnil Hladík.

Na silnicích přibývá agresivních řidičů. Platforma Vize 0 chce trend zvrátit kampaní
Agresorů za volantem přibývá. Myškaře i vybržďovače má uklidnit nová kampaň

Zdroj: DeníkŽe jsou aleje nebezpečné, zpochybňují představitelé ekologického spolku Arnika. Vina je podle nich na straně řidičů.

„Není řešením plošné kácení stromů u silnic. To by naopak přineslo další problémy s dopadem na naše zdraví a majetek. Nelze spoléhat na to, že nám někdo bezpečnost na silnici zvýší, nebo dokonce zaručí. Naopak bychom měli převzít odpovědnost za riziko, které podstupujeme, když sedáme za volant,“ napsal na webu spolku jeho mluvčí Luboš Pavlovič.