Předplatit Deník

Řidičák chce pořád víc sedmnáctiletých. První už o něj rovnou přišel

V Česku mohou nově řídit i sedmnáctiletí, s sebou však musí mít mentora. Ilustrační foto.

V Česku mohou nově řídit i sedmnáctiletí, s sebou však musí mít mentora. Ilustrační foto. | Foto: Profimedia

Stále více sedmnáctiletých má zájem řídit auto pod dohledem zkušeného mentora, jak to od ledna umožňuje zákon. Od března jich je více než dvojnásobek. Zároveň ale také přibyly i první sankce pro sedmnáctileté řidiče. Jeden už dokonce přišel o řidičské oprávnění. 

V České republice už jezdí osobním autem zhruba pět tisíc sedmnáctiletých. Na začátku května bylo v centrálním registru řidičů zapsáno 9488 mentorů, kteří dohlížejí na 4989 sedmnáctiletých řidičů a řidiček. Oproti březnu se tak počty téměř zdvojnásobily. „Statistiky také potvrzují fakt, že počet mentorů k mentorovaným je zhruba dvojnásobný. Jde tedy pravděpodobně o rodiče, kterým záleží na vzdělání svých dětí a chtějí s nimi nadále pracovat,“ doplnil předseda Asociace autoškol České republiky Aleš Horčička.

Osobní auta v Česku už řídí legálně stovky sedmnáctiletých řidičů:

Mladí šoféři na silnicích často zbytečně riskují. Pomoci „zkrotit“ jejich chování ma projekt L17
O řízení auta od sedmnácti je v Česku zájem. Na řidiče dohlížejí hlavně rodiče

Zároveň se objevili i první mladiství hříšníci. „Řidičský průkaz byl zatím zadržen dvěma sedmnáctiletým řidičům. Jeden již pozbyl řidičské oprávnění,“ poznamenal mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Stejně tak se rozrostl počet hříšníků na seznamu mentorů. Pětasedmdesát řidičů z něj muselo být vyřazeno. „Dotyční přestali splňovat podmínky mentorství. Důvodem je buď blokace řidičského oprávnění, vyslovení zákazu řízení motorových vozidel nebo získání bodů v bodovém hodnocení,“ podotkl Jemelka.

Zdroj: Youtube

Řídit sedmnáctiletým pod dohledem zkušeného šoféra umožňuje změna legislativy platná od začátku roku. Projekt s názvem L17 má pomoci s výchovou mladých a začínajících řidičů. Internetové stránky zaměřené na něj koncem roku spustila Asociace autoškol České republiky. Zájemci se tam mohou dozvědět nejen potřebné informace, ale také si stáhnout vzdělávací příručky.

L17 není ryze český nápad. Odborníci čerpali inspiraci v Rakousku a hlavně v Německu. I tam je o podobné projekty velký zájem.

Mladí více riskují

Novinka na českých silnicích má mimo jiné i pomoci „zkrotit“ mladé začínající řidiče. Ačkoliv mají mezi motoristy jen tříprocentní zastoupení, vykazují vysokou nehodovost. Z celkových bezmála 95 tisíc dopravních nehod, které se loni staly na českých silnicích a při kterých zemřelo 455 lidí, každou desátou zavinili právě řidiči spadající do kategorie 18 až 24 let a s méně než pětiletou praxí. Každá jedenáctá oběť byla ze skupiny začínajících. „Nepoměr jasně říká, že je potřeba směřovat větší úsilí ke vzdělávání začínajících řidičů,“ sdělil ministr dopravy Martin Kupka.

Nový řidičák na zkoušku připravil za měsíc své existence přes dvě desítky začínajících řidičů o oprávnění:

Od letošního ledna dostávají řidiči v Česku takzvaný řidičák na zkoušku.
Řidičák na zkoušku: První hříšníci se musí vrátit do autoškoly, jinak mají smůlu

Nejčastější příčinou nehod mladých řidičů je především vysoká rychlost. „Je příčinou všech dopravních nehod v sedmnácti procentech. V kategorii mladých řidičů je to téměř třicet procent,“ konstatoval výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů Jan Matoušek.

V průzkumu České kanceláře pojistitelů se k nejčastějšímu nešvaru, tedy rychlé jízdě, přiznala více než čtvrtina začínajících motoristů. „Mnoho mladých a začínajících řidičů má tendenci riskovat, přitom vůbec nedokážou odhadnout své limity, a ani auta, a ještě špatně vyhodnocují i případné krizové situace,“ dodal dopravní expert Roman Budský.

Projekt L17

• Závěrečnou zkoušku na řidičské oprávnění pro skupinu B, tedy na osobní auto, může student autoškoly absolvovat po dovršení 17 let.

• Sedmnáctiletý řidič smí řídit auto pouze pod dohledem zkušeného mentora

• Mentor musí splňovat přísná kritéria. Musí mít řidičské oprávnění pro skupinu B více než deset let. V posledních 5 letech nesmí být zbaven práva k řízení motorového vozidla na území České republiky a nesmí být ve výkonu správního trestu nebo trestu zákazu činnosti spočívajícího v zákazu řízení motorových vozidel, nesmí mít zadržený řidičský průkaz, nesmí mít žádný bod v bodovém hodnocení, musí být zapsán v Evidenční kartě řidiče L17.

• Mentor musí při jízdě dávat pozor a radit mladému řidiči. Stejně jako řidič nesmí být pod vlivem alkoholu či jiné návykové látky.

• Řidič L17 smí mít maximálně čtyři mentory. Jeden mentor však může „učit“ více sedmnáctiletých řidičů.

• Pokud řidič L17 řídí auto bez zkušeného mentora, hrozí mu nejen pokuta v rozmezí 2500 až 5000 korun, ale také zákaz řízení v délce od šesti měsíců po jeden rok.

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR, PČR

Hlavní zprávy

Zprávy odjinud