Pět tisíc. Právě tolik profesionálních řidičů autobusů chybí dopravcům v České republice. A bude hůř. Průměrný věk se totiž pohybuje od pětapadesáti do šedesáti let. Jen do věkové kategorie 55 let a více spadá 40 procent ze všech řidičů.

„V příštích deseti letech tak budeme mít problém. Řidiči budou ve velkém odcházet do penze. Není, kdo by je nahradil. Řidičů profesionálů do 25 let jsou z celé skupiny tři procenta,“ upozornil ředitel Institutu silniční dopravy Česmad Bohemia Tomáš Bicera.

Autobusoví dopravci dlouhodobě upozorňují na kritickou situaci v oboru:

Přijede? Nepřijede. Cestovat autobusem začíná být v Česku sázka do loterie
Regionální autobusová doprava je v krizi. Chybí řidiči

Kromě neatraktivity povolání z pohledu mladší generace je možnou příčinou i věk pro získání řidičského oprávnění. „Déčko“ lze získat ve 24 letech. V případě absolvování takzvaného rozšířeného vstupního školení, které čítá 280 hodin odborné přípravy, je možné řídit autobus o tři roky dříve.

Kvůli nedostatku profesionálních řidičů navrhovali dopravci změnu. Konkrétně chtěli, aby autobus, který nebude delší než 12 metrů, a bude jezdit na lince do maximální délky 50 kilometrů, mohli řídit osmnáctiletí. Inspirací byly Německo, Nizozemí či Švédsko.

Možnou záchranu odmítli poslanci

Nová pravidla však v Česku platit nebudou. Navrhovanou změnu poslanci zamítli. Nejčastějším argumentem byly obavy o bezpečnost. Možnou úpravou se proto přestalo zabývat i ministerstvo dopravy. „Úprava se snížením minimálního věku k získání řidičského oprávnění skupiny D a D+E pro řízení autobusu nebyla poslanci přijata a další změny směřující ke snížení věkové hranice řidičů autobusů momentálně neplánujeme,“ sdělil mluvčí resortu Tomáš Lukašík.

Z rozhodnutí nepanuje mezi dopravci přílišné nadšení. „Cílem snížení věku pro řízení autobusu byla především možnost přechodu po ukončení střední školy přímo do této profese. Po maturitách si mnoho lidí najde jinou práci a v 21 letech se pak už těžko získávají zpět. Schopnost zodpovědně vykonávat povolání řidiče autobusu podle nás není o věku, ale o psychické vyspělosti jedince,“ sdělil mluvčí ROPID (Regionální organizátor pražské integrované dopravy) Filip Drápal.

Dopravci v Česku marně shánějí profesionální řidiče. Zhruba polovina šoférů je před odchodem do penze:

Dopravci v Česku dlouhodobě marně shánějí profesionální řidiče. Záchranou by mělo být snížení věkové hranice pro řízení autobusů.
Plán na záchranu dopravců? Za volanty autobusů zasednou už osmnáctiletí

V podobném duchu argumentoval už dříve předseda České asociace organizátorů veřejné dopravy Aleš Stejskal. „V pozdějším věku zájemce už za volant lákáme jen velmi těžko, navíc za poměrně přísných podmínek a s vysokými vstupními náklady,“ připomněl předseda.

Naopak Sdružení dopravních podniků ČR by se raději vydalo jinou cestou, než vtažením mladých. „Rozumnějším řešením by byla úprava imigrační politiky státu, abychom mohli využít zahraniční pracovní sílu. Ať už z Ukrajiny, Srbska či Moldávie. Vidíme v tom větší smysl, než snižovat věk potenciálního řidiče autobusu či jiného kapacitního dopravního prostředku,“ dodal předseda sdružení Tomáš Pelikán.