Cestování vlakem nabízí jednu zásadní výhodu oproti autu či autobusu. Čas strávený ve vagónu lze efektivně využít k vyřízení pracovních povinností nebo pro kontakt s rodinou či přáteli. Jenže tak ideální to rozhodně není. V Česku jsou na železnici úseky, kde je mobilní telefon k ničemu. Z vlaku se není možné připojit na internet ani si zavolat. A to dokonce i na hlavních koridorech.

Chyba však není v nedostatečném mobilním signálu. Potvrzují to nová data Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ), který pokrytí signálu na železničních koridorech po téměř třech letech znovu zjišťoval. „Oproti roku 2021, kdy proběhlo poslední měření, je patrné, že operátoři významně vylepšili pokrytí signálem vně železničních vozů. Naopak v přepočtu pokrytí uvnitř vozů došlo ke zdánlivému zhoršení, což je však dáno přísnější metodikou,“ uvedl předseda Rady Českého telekomunikačního úřadu Marek Ebert.

V Česku pokračují přípravy na zavádění moderního zabezpečovacího systému na páteřní železniční tratě:

U obce Milavče mezi Domažlicemi a Blížejovem se ve středu ráno srazily dva vlaky. Tři lidé nehodu nepřežili
Bezpečné železnice jsou o něco blíže. Nový systém bude hlídat koridory od ledna

Problémem jsou konstrukce vozů. Zatímco do starších typů se mobilní signál částečně dostane, u moderních už velmi omezeně. Železo a také pokovená okna, která se využívají kvůli lepší účinnosti klimatizace, signál odrážejí. Železniční vagón se tak chová jako Faradayova klec.

Mezi nejkritičtější lokality patří úsek mezi Čáslaví a Tišnovem na trase Praha – Brno, ale také koridor mezi Plzní a Chebem, Plzní a Českými Budějovicemi či úsek mezi Chebem a Kadaní. Podle ČTÚ mohou být výpadky častější. „V případě rychlých střídání nepokrytých bodů dochází k tomu, že mobilní telefon nemá dostatek času k přihlášení do sítě, takže subjektivní posouzení pokrytí uvnitř železničních vozů může být nižší než stanovené měřením,“ uvedl ČTÚ.

Možnosti zlepšení

Zlepšit komfort při cestování mají takzvané opakovače. To je zařízení, které zachytí mobilní signál a následně jej přenese dovnitř vozu. Zařízení na jednu soupravu vyjde na zhruba dva a půl milionu korun. Veškeré náklady nemusí jít za dopravci. Mohou požádat o dotaci. ČTÚ v ní rozděluje 300 milionů korun nejen na pořízení opakovačů, ale i výměnu oken.

Kromě toho dojde v některých lokalitách podél hlavních železničních koridorů k posílení mobilního signálu. Podél tratí by mělo do roku 2026 vyrůst bezmála sto stožárů. Stát na ně poskytne 120 milionů korun. „Společně s podporou instalace opakovačů ve vlakových soupravách se bude jednat o komplexní řešení moderní mobilní komunikace na železnici. Sítě 5G přinášejí prostor také pro budoucí inovace v bezpečnosti železniční dopravy,“ vysvětlil ředitel sekce pro digitalizaci a inovace ministerstva průmyslu a obchodu Petr Očko.

I přes digitální rozmach jsou v Česku místa, kde je mobilní telefon k ničemu:

Nejpozději do poloviny roku 2026 by podél hlavních železničních koridorů a jejich okolí mělo být postaveno bezmála sto vysílačů. Ilustrační snímek
Dočkají se cestující ve vlaku rychlého internetu? Operátoři vyčkávají

Internet na palubě vlaků dopravci řeším po svém. Instalují takzvanou palubní WiFi. Jenže i ta je závislá na síle signálu na koridorech. V méně pokrytých oblastech tak internetové připojení není dobré. „Internetové pokrytí nabízíme ve všech našich vlacích. Využíváme k tomu vlastní technologické řešení v podobě takzvaného svazování signálu od více mobilních operátorů. Tím je příjem dat robustnější,“ dodala mluvčí RegioJetu Alexandra Janoušek Kostřicová.