Vždy by měla být samozřejmostí jasná smlouva o dílo, která přesně definuje jak objednávku oken, dveří a doplňků k nim, tak i rozsah služeb. Před uzavřením smlouvy si nechte všechny nejasnosti srozumitelně vysvětlit. Žádný dotaz není „hloupý“, vy platíte a máte právo mít všechny informace. Důležité je již dopředu si ujasnit, v jakém stavu budete okna přebírat.

Jaké služby zahrnuje výměna oken
Nejprve je odstraněno staré okno, následná montáž pak představuje fixaci nových prvků do stavebního otvoru a ošetření připojovací spáry. Pokud chcete mít při předání také začištěné okolí oken, musíte si objednat jako samostatnou službu také zednické zapravení. „Pokud bude po výměně oken následovat další větší rekonstrukce domu, může být praktické nechat si okna jen namontovat a začištění okolí oken řešit až následně s omítkami,“ vysvětluje Petr Holý obchodní ředitel společnosti Otherm.

Chcete-li, aby dodavatel odvezl a zlikvidoval stará okna, je nutné si tuto službu objednat a mělo by to být uvedeno také ve smlouvě. V případě, že požadujete zachování starých oken, měli byste to dopředu oznámit, aby - pokud to půjde - bylo vybourání provedeno zvlášť šetrně se zachováním celistvých starých rámů.

Pokud je byt obtížně dostupný, v případě velkých okenních systémů, nebo když nebude možné projít s okny vnitřkem domu, budete muset s dodavatelem řešit i použití manipulační techniky. Měli byste být dopředu o takové nutnosti informováni a samozřejmě to musí být součástí smlouvy.

S okny řešte i doplňky
„Doporučuji pořízení oken i s doplňky, jako jsou parapety a stínění, u jednoho dodavatele, který pak provede kompletní montáž a bude i garantovat záruku a servis na všechny zakoupené prvky,“ radí Petr Holý. Při objednání odborné montáže oken je bonusem většinou prodloužená záruční doba a je účtována snížená sazba DPH.

Jak se připravit na montáž
Je dobré zeptat se u dodavatele na veškeré detaily, aby den „D“ proběhl hladce a bez problémů. Předem si ověřte, jak bude stanoven termín výměny. Před nástupem montážníků je potřeba uvolnit přístupové cesty a asi metr prostoru před oknem. Podlahu na přístupových cestách k oknům si v případě potřeby montážníci sami pokryjí. „Pokud je nutné odstranit větší kusy nábytku, montážníci s tím pomohou, to je běžné hlavně u starších lidí,“ říká Petr Holý.

„Montážníci provádějí automaticky hrubý úklid suti, ale je potřeba počítat s tím, že se při výměně oken práší,“ dodává Petr Holý z Othermu, „proto pomůže, pokud si například nábytek přikryjete folií, jako při malování.“

Zbytečně se nestresujte
Výměna oken je sice spojená s bouráním, ale zkušený dodavatel má vše zvládnuté, nedělá zbytečný nepořádek, a není třeba se bát, že se v interiéru něco zničí. Ostatně jakékoli prokázané škody, ke kterým by případně došlo, hradí dodavatel oken. „Rozhodně se nikdo nemusí bát, že bude v noci bez oken,“ ujišťuje Petr Holý, „vždy se vybourává jen tolik oken, kolik se zvládne namontovat, a to tak, aby místnosti nebyly zbytečně dlouho otevřené, hlavně když je venku zima.“

PORADNA ODBORNÍKA

Petr Holý, obchodní ředitel společnosti Otherm

Jak dlouho probíhá výměna oken?
V případě bytů a menších domků trvá výměna obvykle jeden den, větší rodinné domy nebo složitější sestavy zaberou dva až tři dny. Předpokládanou dobu výměny ví zákazník vždy dopředu. Vždy se výměna plánuje tak, aby na noc bylo okna možné normálně zavřít.

Jak probíhá samotná montáž?
Montážníci vždy před bouráním okno kontrolně změří, vybourají a osadí nový prvek. Postupuje se vždy po jednotlivých místnostech, zejména pokud je venku zima. Celá procedura vybourání a výměny okna běžné velikosti trvá většinou několik desítek minut. Pak následuje začištění ostění a hrubý úklid. Případně montáž objednaných doplňků. Úklid prachu si ale musí zajistit zákazník sám.

V jakém stavu zákazník okna přebírá?
Namontovaná okna přebírá zákazník vždy seřízená, případně i se začištěným ostěním a namontovanými doplňky, podle toho, co bylo objednáno. Montážníci také zákazníka poučí o pravidlech používání a údržbě oken. Jakékoliv připomínky k oknům, odvedené práci, nebo cokoliv dalšího může zákazník písemně vyjádřit v předávacím protokolu.