Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Michal Froněk: Kdyby bylo vše nádherné, nebylo by to pravdivé

/ROZHOVOR/ Patří k nejvýraznějším postavám současné architektury a designu. Už když v roce 1990 společně s Janem Němečkem zakládal studio Olgoj Chorchoj, bylo zřejmé, že jeho tvorba nezůstane jménu záhadami opředeného červa mongolských stepí nic dlužna. Čistou, někdy i minimalistickou dokonalostí je nadčasová. Přesto Michal Froněk sám sebe občas označuje za staromilce. 

14.1.2018
SDÍLEJ:

Michal Froněk (vlevo) a Jan NěmečekFoto: archiv Michala Froňka

Architekt také rád zdůrazňuje, že se vždy snaží vyhovět klientovi, často prý dokonce působí i jako záchranář, a bere zakázky, na nichž si jiní vylámali zuby.

Napadlo vás, že vaše spolupráce s Janem Němečkem vydrží tak dlouho? Přece jenom individuální vkus se vyvíjí a názory se věkem mění.
Takhle daleko jsme opravdu neviděli. Byli jsme spolužáci z UMPRUM, takže nás samozřejmě leccos spojovalo. Myslím si, že klíč je v tom, že se doplňujeme, já se starám o kreativnější složku a Honza o technickou a logickou. Proto jsme i naši výstavu v Brně nazvali „Logika a emoce“. Tedy dvě věci, které jsou perfektní, když jsou pohromadě. Čistá logika nikdy nefunguje a samotné emoce rovněž ne. To je náš klíč.

Změnil se za těch téměř třicet let vkus běžných lidí? Jsme dál než v devadesátých letech, vyvíjejí se naše byty a domy k lepšímu?
Bude to znít možná jako klišé, ale socialismus zkrátka trval čtyřicet let, zdevastované prostředí nelze přeskočit a přivést Prahu, Brno nebo Ostravu tam, kde jsou dnes Berlín, Vídeň a Paříž. Bude to ještě chvilku trvat a je za tím spousta práce. Ale lidé cestují a naši studenti jsou nadanější a šikovnější, než jsme byli my. Vyvíjí se celá společnost, vždycky můžete říct, že by to mohlo být lepší.

Zřejmě jde o odraz možností, které aktuálně máme.
Nemůžeme mít jen nádherné domy, pokud například naše reprezentace působí tak, jak působí. Vezměte si, jak vypadají státní zakázky i technické stavby, mosty či silnice, tedy obyčejné věci, které každodenně potkáváme. Betonový sloup ve Francii je prostě estetičtější než náš, protože jeho konstruktér se projektem opravdu intenzivně zabýval, stejně jako zadavatel coby spoluautor díla. Kdyby bylo u nás vše nádherné, nebylo by to – alespoň v tuto chvíli – pravdivé.

Dají se i v architektuře a designu předvídat trendy, tedy co bude „in“ v roce 2018?
Záleží, jestli se budeme bavit o skutečné architektuře nebo poctivém designu. Když rekonstruujete starou chalupu, používáte tesaný trám, jde vám o podstatu věcí. Ale v jednadvacátém století přinášíte velmi sebevědomě, chytře, ale zároveň skromně i stopu naší doby.

To si ale trochu protiřečí, nemyslíte?
Jde o to, že věci by měly být opravdové, ne jen povrchní či trendy. Dělali jsme zakázky pro spoustu bohatých klientů, ale nakonec úplně obyčejné, levné věci jsou pro nás nejlákavější. Něco s limitovaným rozpočtem, ale vysokou estetikou. Víme, že to jde a baví nás to. Naše studio pracuje současně na třiceti, čtyřiceti zakázkách, tím pádem máme přehled o veliké šíři zákaznických přání.

Například?
Loni jsme si řekli, že bychom rádi zkusili venkovský industrial. Dostali jsme zakázku na zajímavou restauraci, celá filozofie projektu byla vedena naším dospíváním, punkovou estetikou i brutálními věcmi, ale také romantikou čistého venkova, která se nedá mechanicky přenést do města. Jsme přece jenom městští lidé, máme rádi industrial a právě toto spojení nás nesmírně bavilo. Neděláme ale jen velké realizace, jež jsou mediálně zajímavé. Občas se zabýváme rádi i úplně drobnými zakázkami, jako byl například lustr do Myšáka (cukrárna v Praze – pozn. red.) nebo návrhy designových hodinek.

A na čem pracujete právě teď a co vás v blízké budoucnosti čeká?
Chystáme se na spolupráci s firmou Meopta, i nadále kooperujeme s firmou Ambiente, aktuálně navrhujeme prostory pro novou cukrárnu a řešíme i bytový projekt v Praze na Pankráci. Vyhráli jsme také soutěž na pražský mobiliář, takže teď bychom se měli pustit do navrhování realizace laviček a stojanů na kola, odpadkových košů a jiných detailů pro naše hlavní město. Jde zatím jen o vyhranou soutěž, doufejme, že se realizace opravdu uskuteční. Jde totiž o velký, a po pracovní stránce i nesmírně šťastný impuls do nového roku.

Renomovaný architekt, designér a vysokoškolský pedagog Michal Froněk se narodil v roce 1966 v Praze. V roce 1988 nastoupil na UMPRUM, absolvoval ateliér architektury u Bořka Šípka a ateliér tvarování užitkových předmětů u Alexia Appla. V roce 1990 založil společně s Janem Němečkem ateliér Olgoj Chorchoj, který se prakticky ihned stal (a dodnes i je) jedním z nejvyhledávanějších a nejrespektovanějších designových studií v ČR. Věnuje se užitému designu od nábytku, interiéru, přes design skla, architektonická řešení a rekonstrukci budov až po kompletní design restaurací či prodejen. Od roku 1999 je vedoucím Ateliéru produktového designu na VŠUP.

Autor: Ilona Smejkalová, Denis Drahoš

14.1.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS


Pořadatelé vyvádějí jednu z žen ze skupiny Pussy Riot, která narušila finále mistrovství světa.
3 8

Akce Pussy Riot narušila finále MS ve fotbale. Mbappé si s jednou z žen plácnul

Na pohřeb brodského děkana dorazilo tisíc věřících i stovka kněží. Nechyběli arcibiskup, biskupové, hejtman ani senátor
AKTUALIZOVÁNO
1 26

VIDEO: Na pohřeb brodského děkana dorazilo tisíc věřících, nechyběl arcibiskup

Triumf po dvaceti letech. Francouzi přestříleli Chorvaty a jsou mistry světa

Dokázali to. Dva roky po neúspěšném finále mistrovství Evropy se francouzská parta probila k úspěchu. Tým Didiera Deschampse potvrdil v gólově bohatém finále roli papírového favorita a Chorvatsko porazil 4:2. Jejich výhra se však neobešla bez kontroverzí.

Další německá automobilka je obětí dieselgate. Opel čeká oficiální slyšení

Německý Spolkový úřad pro motorová vozidla (KBA) pořádá oficiální slyšení o emisní technologii používané ve třech modelech automobilů značky Opel. Informovala o tom agentura Reuters s odvoláním na německé ministerstvo dopravy.

Hráč turnaje? Jednoznačně Modrič, střelcům vládl Kane

Po posledním hvizdu na světovém šampionátu se vyhlašovali nejlepší hráči turnaje. Není žádným překvapením, že jim vládl Chorvat Luka Modrič. 

Zemřel režisér Petr Weigl. Tvůrce legendárního filmu Radúz a Mahulena

Ve věku 79 let zemřel režisér Petr Weigl. Informaci serveru iDnes.cz potvrdil mluvčí Národního divadla Tomáš Staněk. Weigl se zasloužil o legendární díla české kinematografie. Je podepsán například pod filmem Radúz a Mahulena v hlavní roli s Magdou Vašáryovou a Janem Třískou.  

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT