Podle nového průzkumu pojišťovny Generali je pro Čechy tím nejvíce nepostradatelným spotřebičem v domácnosti lednice. Téměř polovina z nás by si v případě poruchy okamžitě koupila novou a ani by se nesnažila tu starou opravit. „Oprava lednice totiž v průměru trvá zhruba týden a podle zkušenosti respondentů vyjde i na tři tisíce korun. A tak aby ušetřili čas, koupí si raději rovnou nový spotřebič,“ přibližuje postoje Čechů zapojených do průzkumu Jan Marek, mluvčí pojišťovny  Generali.

Lidé by přitom mohli peníze ušetřit, kdyby si sjednali připojištění pozáručního servisu spotřebičů. To nabízí v rámci svého majetkového pojištění pojišťovna Generali. Připojištění pozáručního servisu spotřebičů využijí ti, kterým se doma pokazí například pět let stará pračka. Při poruše zavolají na nonstop asistenční službu, která jim rychle sežene opraváře. Opravu spotřebiče včetně potřebných součástek hradí až do výše 6 tisíc pojišťovna,“ vysvětluje expert Generali na majetkové pojištění Ivo Satek.

Věříme na "kazítka"

Tři čtvrtiny Čechů očekávají, že jim lednička vydrží déle než šest let. „Prodloužit životnost lednice, ušetřit peníze za opravy nebo za pořízení nového spotřebiče dokáže pravidelná údržba. O tom ale plná čtvrtina dotázaných neví, a tak to nedělá,“ doplňuje mluvčí pojišťovny.

Dalším důležitým domácním spotřebičem, od kterého Češi očekávají dlouhou životnost, je pračka. „U té respondenti většinou očekávají, že jim vydrží šest až deset let, řada lidí ale také věří ve více než desetiletou životnost spotřebiče,“ uvádí Jan Marek. Na rozdíl od lednic také 85 % lidí ví, že pračkám pravidelnou údržbou prodlouží životnost. Lidé se navíc bez pračky dokážou obejít déle než bez lednice. „Zatímco u lednice většina oslovených tvrdí, že by si okamžitě koupili novou, bez pračky Češi vydrží i několik dní,“ říká mluvčí pojišťovny.

Češi zároveň věří, že výrobci do spotřebičů montují takzvaná „kazítka“, tedy součástky, které záměrně snižují životnost spotřebičů. „S tímto přesvědčením jsme se setkali u 83 % respondentů,“ upozorňuje mluvčí pojišťovny.

Úspora díky připojištění

Protože ne každý má na účtu několik tisíc na opravu nebo koupi nového spotřebiče, vyplatí se při uzavírání majetkového pojištění myslet i na připojištění pozáručního servisu spotřebičů. „Jde o šikovné připojištění, které nevyjde vůbec draho. Mohou ho využít všichni, kteří mají doma elektrospotřebič mladší sedmi let, který už není v záruce,“ vysvětluje Ivo Satek, expert pojišťovny Generali na majetkové pojištění. Pokud se oprava spotřebiče nevyplatí, lidé nepřijdou zkrátka. „V tom případě vyplatí pojišťovna lidem částku, která odpovídá původní ceně spotřebiče s přihlédnutím k jeho stáří,“ uzavírá expert. 

Prasklá trubka vyjde na tisíce

Praskne nebo se uvolní trubka od pračky a za chvíli máte zničenou podlahu, zeď i nábytek, a jako nechtěný bonus si poničíte i vztahy se sousedy z bytů pod vámi. Podle výzkumu pojišťovny Generali více než polovina Čechů pouští pračku, když odchází z domu. To se však může nevyplatit. Vodovodní škody totiž suverénně vedou mezi událostmi, které se z majetkového pojištění nejčastěji řeší.

Z výzkumu pojišťovny navíc vyplynulo, že pravidelně jednou ročně kontroluje přívodní hadici k pračce jen 38 procent lidí. „Tu a tam ji kontroluje zhruba čtvrtina dotázaných. Stejný počet přívodní hadici přitom nevěnuje pozornost vůbec,“ vyjmenovává mluvčí Generali.

A ještě méně Čechů má představu o tom, v jakém stavu jsou trubky ve zdi jejich domu nebo bytu. Zkušenosti s vytopením přitom v průzkumu přiznalo 45 procent Čechů. Pokud ale dojde k nehodě, řešením je majetkové pojištění. To zvládne pokrýt tři situace, ke kterým při vytopení dojde. „V první řadě jde o škodu, která je způsobená samotnou vytékající vodou. Takže poničená plovoucí podlaha, podmáčené zdi nebo vytopení sousedé,“ vyjmenovává expert na majetkové pojištění Ivo Satka. Druhou častou situací je  škoda na samotném spotřebiči nebo dokonce i na trubce, která praskne ve zdi. „Ať už jde o pokaženou pračku, nebo prasklou trubku, oprava nebo dokonce výměna se může překvapivě prodražit. Pojišťovna tak proplatí lidem náklady na výměnu spotřebiče nebo trubky.

Málokoho napadne, že se vyplatí připojistit i pro třetí situaci, která lidem vznikne zvýšeným účtem za uniklou vodu, třeba přes zimu na chatě. Výhodnost majetkového pojištění se tak nevyplácí podceňovat. „Několik stokorun ročně dokáže ušetřit někdy i miliony,“ uzavírá mluvčí pojišťovny Generali Jan Marek.

HEDVIKA ČERNÁ