Výraz „vrak“ vyvolává v lidech různé asociace. Někdo si může představovat staré potopené koráby na dně moří. Na Jávě však jde o lodě vesnických rybářů, které dosloužily. „Zachraňuje se tak dřevo, které jinak v zátokách chátrá a hnije po mnoho let,“ vysvětluje Petr Vojtěchovský. Toho při pobytu v Indonésii nadchl jak samotný nábytek značky Kleo Oliviera Lalmanda, tak ekologický přístup, díky němuž při výrobě nepadne jediný strom. Masivní dřevo s příběhem se nezničí, ale najde plnohodnotné využití.

Principem, z něhož design vychází, je propojení starého lodního dřeva s ocelovými rámy. Výslednému modernímu stylu se patrně nejvíce přibližuje označení industriální. Autorem návrhů je sám zakladatel značky, na nových kolekcích se ale také podílejí vybraní mladí evropští designéři, kteří přijíždějí na Jávu. Na první pohled zaujme vzhled nábytku, jehož barevné plochy skutečně asociují povrch starých lodí.

„Z hlediska barevnosti a struktury se dřevo téměř vůbec neupravuje. Důkladně se vyčistí, žádné dodatečné patinování ani kartáčování se ale neprovádí. Původní nátěry se občas zbrousí na menší tloušťku, ale jinak zůstávají v původní podobě,“ popisuje Petr Vojtěchovský.

Z lodi zbydou jen prkna

Když lidé z Kleo vyhovující loď naleznou a dohodnou se s majiteli na výkupu, ihned ji začnou rozebírat na jednotlivá prkna. Tato práce je překvapivě náročná a musí ji provádět zkušení pracovníci výhradně ručně, aby bylo možné zachovat co možná největší kusy dřeva v celku. Nakonec se všechno naloží na nákladní vůz a odveze do dílen v centrální části ostrova. Než dojde k samotné výrobě komod či knihoven, musí materiál projít náročnou procedurou pečlivé obnovy, aby byly odstraněny nánosy špíny a řas, které zakrývají staré pestrobarevné nátěry. Teprve pak se formátuje na pravoúhlá prkna, vhodná k výrobě nábytku.

Velké kusy se využijí na čela dvířek, desky stolů či sedáky židlí, z menších se vyskládají mozaiky například do zásuvek. Ani kusy, které nelze zachránit, se nevyhodí, ale poslouží jako palivo pro sušárnu. Tam se dřevo umisťuje na dobu deseti dnů kvůli jeho vysušení a s ním spojenému odsolení.

Dřevěné části nábytku jsou za pomoci tradičních truhlářských metod osazovány na připravené ocelové rámy s hotovou finální povrchovou úpravou. Místní truhlář dostává důvěru při výběru vhodného dřeva pro každý kus nábytku, na kterém se právě chystá pracovat. Vybírá i vhodné barevné kombinace dřeva, a stává se tak spolutvůrcem designu každého kusu nábytku.