Ze smlouvy mezi státem a rakouskou firmou Kapsch vyplývá, že společnosti vedle měsíčních splátek ve výši 90 milionů korun za provozování systému náleží ještě další odměna, pokud efektivita bude vyšší než 95 procent.

Kapsch tvrdí, že limity splňuje, a deklaruje efektivitu 99 procent. Podle smlouvy by tak firmě měly připadnout prostředky, které vybere nad stanovenou hranici. Problém však spočívá v tom, že nezávislá kontrola v podobě auditora začala účinnost provozovatelské firmy měřit až od února, zatímco celý systém byl spuštěn již na začátku roku. Podle LN by odměna za leden měla činit 15 až 17 milionů korun.

Ministerstvo dopravy s tím nesouhlasí. Zatímco splátky za provoz pravidelně zasílá, odměny vycházející z efektivity odmítá platit. "Stále není dořešeno, jaká byla účinnost systému. Zatím se rodí dohoda o tom, že se to dopočítá matematickým modelem," uvedl ministr dopravy Aleš Řebíček.

V průběhu několika dnů by měla být odsouhlasena navržená metodika. "Zároveň by tak měly být i zpětně potvrzeny výše odměn za leden a únor," uvedl generální ředitel Karel Feix.