Průměrná cena prodaných zájezdů se díky tomu stále zvyšuje. Shodují se na tom cestovní kanceláře. Odborníci předpovídají, že lidé letos utratí za zájezdy přes 13,5 miliardy korun, tedy o půl miliardy více než loni.

Například podle statistik největšího internetového prodejce zájezdů v ČR, společnosti Invia.cz, byla loni za prvních pět měsíců průměrná cena objednané dovolené 33.000 korun, letos lidé objednávají dovolenkové balíčky v průměru za 46.000 Kč. Uvedené sumy nepředstavují cenu jednoho zájezdu, ale hodnotu cestovní smlouvy pro skupinu lidí, například rodinu.

"Neznamená to, že by se zájezdy zdražily, ale především to, že lidé si dopřávají kvalitnější hotely a cestují více za exotikou," řekl marketingový ředitel agentury Invia.cz Michal Tůma. S rostoucími platy mají Češi na dovolenou více peněz a stále častěji požadují čtyř i pětihvězdičkové hotely se všemi službami, které tato kategorie ubytování nabízí.

Ze stejných důvodů například CK Fischer letos nezařadila do své standardní nabídky hotely se dvěma a méně hvězdičkami. "Klienti chtějí hotely přímo na pláži, se stravováním all inclusive, řadou doplňkových služeb jak v hotelu, tak i v destinaci," řekl mluvčí Fischera Daniel Plovajko. Kvůli zvýšeným nárokům českých turistů se průměrná cena prodaného zájezdu vyšplhala u Fischera oproti loňsku o 1000 korun na 17.400 Kč.

Také Čedok, ačkoliv podle slov marketingového ředitele Tomáše Brejchy drží ceny na stejné úrovni jako loni, prodává stále častěji zájezdy vyšších cenových kategorií. "Poptávka se přesouvá ke kvalitnějším a dražším ubytovacím kapacitám a průměrná cena prodaných zájezdů roste," řekl Brejcha. Ve stejném duchu se vyjádřil i obchodní ředitel Exim Tours Stanislav Zíma.

V průměru se cena prodaného zájezdu i s útratou v místě pobytu zvýší podle odhadů Asociace českých cestovních kanceláří a agentur z loňských 14.000 na letošních necelých 15.000 korun.

Letní sezona dovolených začíná právě nyní. Většina Čechů směřuje tradičně do Středomoří, především do Chorvatska, Itálie a Řecka. Oblíbené je také africké pobřeží Středozemního moře a turecká riviéra. Ne každému však vysoké teploty panující v létě ve Středomoří vyhovují, a tak stále více Čechů hodlá v létě vyrazit na sever místo na jih.

"Objevuje se nový požadavek 'útěk před horkem', kdy se v létě cestuje na Island nebo do Skandinávie," uvedl Brejcha. Tento trend nahrává také zemím, které nemají moře, nabízejí však hory, jezera nebo lázně. K takovým státům patří například středoevropská trojka Rakousko, Maďarsko a Slovensko. A také Česká republika, jejíž občané od roku 2005 utrácejí více peněz za domácí dovolenou než za zahraniční.

Také ceny domácích dovolených rostou především kvůli větším nárokům turistů na poskytované služby. Podle cestovních kanceláří, které se na domácí cestovní ruch specializují, mohla cena u některých dovolených vzrůst o 10 až 30 procent. "Řada ubytovatelů dobudovala wellness provozy, hotelové bazény, rekonstruovala pokoje a další části hotelu," vyjmenoval důvody nárůstu cen obchodní ředitel CK Atis Petr Krč.

Dovolenkový pobyt a cestování vůbec je pro Čechy stále dostupnější. Vedle rostoucí životní úrovně a silné koruny vůči dolaru svou roli hraje také sílící pozice českých cestovních kanceláří na mezinárodním trhu hotelových a přepravních kapacit. "Do daných destinací a hotelů každým rokem vozí více klientů, což jim umožňuje s hotely vyjednat výhodnější ceny," míní Plovajko.

Tlak na zvyšování cen zájezdů drží na uzdě také velká konkurence na českém trhu. Například od prosince do dubna se cestovní kanceláře předhánějí, kdo klientům nabídne větší slevu za včasný nákup zájezdu. Někde slevy dosahují až 20 procent, děti do 15 let mohou jet často zcela zdarma. Strategie zdá se kancelářím vychází, neboť letos si během prvotních prodejů zájezd koupilo o pětinu více lidí než loni.

"Za posledních několik let došlo k další zásadní převratné změně, a to nákupu zájezdů, letenek, hotelů a podobně přes internet," upozornil mluvčí asociace cestovních kanceláří Tomio Okamura na další důvod, proč se inflace cen zájezdů příliš netýká. Sleva při internetovém nákupu může dosáhnout až několik tisíc korun, čehož loni využilo zhruba 15 procent všech Čechů, kteří jeli na dovolenou.

Podle Okamury se ceny zájezdů výrazně nezměnily za celých 17 let od převratu. "Týden autem v Chorvatsku stále stojí tři tisíce, autobusem v Paříži pět tisíc," vypočítává Okamura. Letecké zájezdy jsou díky charterovým letům dokonce levnější. "Co se výrazně změnilo, je průměrná mzda a také nároky českých turistů," uzavřel Okamura. Konzervy s "lanšmítem" vystřídala hotelová strava.

Přečtěte si také: Vyšší mýto zdraží zájezdy - až o tisíce