„Jedná se o implementaci evropské směrnice o nekalých obchodních praktikách, jejíž ustanovení budou zapracována v novelách do zákona o ochraně spotřebitele, občanského zákoníku i obchodního zákoníku,“ komentovala mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů Ivana Picková.

Podle sdružení jde o posun ochrany a práv spotřebitele v jeho prospěch především v klamavých a agresivních obchodních praktikách. Čeští spotřebitelé si totiž od obchodníků nechávají líbit neetické chování a nekalé praktiky, které obchodníci beztrestně užívají a spotřebitel má minimální šanci se proti nim bránit.

„Je ovšem otázka, zda novela stihne projít Parlamentem. Česko totiž nestihlo lhůtu, která byla pro přijetí a zveřejnění stanovena – tou byl 12. červen letošního roku. Nabýt účinnosti musí novela do 12. 12. 2007 – tak uvidíme,“ podotkla Picková.

Český zákazník vlastně někdy ani neví, že jej obchodník klame a šidí. Leckdy to dokonce může sotva poznat, například, používá-li obchodník značku důvěry, jakosti nebo podobnou značku, aniž by k tomu získal potřebné povolení.

Podle zkušeností SOS někteří obchodníci lákají kupující také na nepravdivé tvrzení, že produkt bude k dostání pouze po omezenou dobu nebo bude dostupný jen po omezenou dobu za určitých podmínek. „Cílem je přimět spotřebitele k okamžitému rozhodnutí bez příležitosti nebo času potřebného k učinění informované volby,“ uvedla Picková další příklad nefér jednání.

V každém případě informovaný spotřebitel má větší šanci uhájit se. Uvádí-li totiž obchodník jako svou přednost třeba dvouletou záruku na vychvalovaný produkt, pak se mu poučený zákazník může vysmát. Ví, že na tu má nárok ze zákona.