„Ne, nechci účtenku! Nebudu hrát v loterii," smál se jeden z hostů, když jej kolega u stolu popichoval, ať si účtenku schová, že něco vyhraje. „Já? Babiš nebo někdo z jeho rodiny," vracel ji žertovně kamarádovi v montérkách. U dalšího stolu zase mladík hlasitě komentoval účtenku vyjíždějící z terminálu zavěšeného u pasu servírky: „Tak a je to Babišovo! Všechno má pod kontrolou."

Zatímco v hospodě ve Slavoníně nezdražili v souvislosti s EET jídlo ani pití, jinde včera čekaly hosty o něco vyšší ceny. I když s účinností zákona o evidenci tržeb, představujícím citelné opatření v podnikatelském prostředí v Česku, došlo ke snížení DPH ve stravovacích službách z 21 na 15 procent.

Zdražování v souvislosti s EET ve čtvrtek nevylučoval ani majitel restaurace ve Velkém Týnci – Vsisku. Výdaje kvůli zavedení EET spočítal na 50 tisíc korun. „Ať si pan Babiš říká, co chce, náklady na systém nejsou nulové!" uvedl František Facek. EET musel uzpůsobit internetové připojení – zavést internet do každé místnosti, aby servírky mohly pracovat přes mobilní terminály a nemusely zaplněným lokálem běhat ke stacionární pokladně.

Restauratéři a hoteliéři v celé ČR od půlnoci do 15:00 odeslali na servery Finanční správy 1,7 milionu účtenek. „Zatím je do něj zapojeno podle DIČ 36 742 podnikatelů," uvedla mluvčí Finanční správy Petra Petlachová.

Množí se ale i problémy nefunkčních řešení – část dodavatelů pokladen totiž přecenila své síly a nejsou schopni hospodám zajistit zákaznický servis a odstraňování problémů.

„Víme o podniku, který preventivně zavřel právě kvůli nefunkční pokladně. Majitel, který se spoléhal na jednoho z velkých dodavatelů, bude muset kasu vyměnit, aby mohl začít evidovat," popsal Petr Filipec, provozní ředitel dodavatele gastronomických pokladen Storyous. „Za dopoledne nás zkontaktovaly již desítky podniků, zda bychom jim nedokázali urychleně vyměnit jejich nefunkční pokladnu, koupenou od jiného dodavatele, případně zapůjčit náš systém," popsal Filipec.