Firmě vadí, že resort nezveřejnil tržby, jakých dosud na této trati dosahují České dráhy, uvedl dnešní deník E15 a Mladá fronta Dnes Soukromníci tak mohou svou nabídku stavět pouze na odhadech, zatímco České dráhy znají přesná čísla.

Abellio požaduje doplnění zadávací dokumentace nebo zrušení soutěže. "Ta dokumentace není kompletní, my se takto domáháme práva. Aby bylo vůbec možné hovořit o soutěži," řekl šéf Abellia CZ Petr Moravec. Jeho názor sdílí řada dalších alternativních dopravců. "Stát dělá velkou chybu. Ve výběrovém řízení musejí mít všichni stejné podmínky," cituje majitele RegioJetu Radima Jančuru. Podobný hlas zní i z Veolia Transport ČR.

Ministerstvo má nyní deset dnů na to, aby na námitku odpovědělo. "Já si samozřejmě uvědomuji, že jejich informační vybavenost je nižší. My ale více čísel k dispozici nemáme," tvrdí ředitel odboru veřejné dopravy Ondřej Michalčík. Údaje o tržbách jsou prý obchodním tajemstvím Českých drah, které si je po právu brání.

Abellio podle odpovědi ministerstva zváží další postup, nevylučuje ani to, že se obrátí na antimonopolní úřad.
Proti soutěži se možná postaví i České dráhy. Vedení k tomu vyzývají hlavně odboráři, kteří se bojí o postupnou ztrátu uznávání režijních průkazů na všech rychlíkových tratích. "Tuto možnost zvažujeme," potvrdil šéf ČD Petr Žaluda.

Úsek Ostrava-Opava-Olomouc je první z řady plánovaných tendrů na státem dotované vlaky. Ministerstvo před dvěma lety schválilo postupné otevírání železničního trhu konkurenci. Stát dá ročně za rychlíky čtyři miliardy korun.