Koncepce nového letadla vychází z někdejšího L-39, které ve Vodochodech vyvinuli v 60. letech. Na legendární cvičný letoun jeho následovník nové generace navazuje svým tvarem a zejména si zachovává výborné letové vlastnosti. Novinkou jsou moderní systémy uvnitř stroje. Například motor bude mít stejný tah, jako měl L-39, jeho spotřeba paliva však bude jen poloviční. „Pod skořápkou toho letadla nezůstal kámen na kameni,“ řekl testovací pilot Aera David Jahoda. Podle něj bude nový stroj kvalitním, náročným ale také bezpečným letadlem pro adepty letectví.

„Aero Vodochody intenzivně pracuje na tom, aby se vrátilo zpět mezi přední výrobce cvičných letounů,“ řekl prezident Aera Giuseppe Giordo. Společnost tak reaguje na obchodní příležitosti na trhu s cvičnými letouny, protože řada z nich v celosvětovém měřítku dosluhuje a neodpovídá moderním požadavkům.

„Naším cílem je získat v následujících deseti letech zakázky na nejméně sto letounů L-39NG,“ uvedl Giordo. Úspěch nového letounu by podle něj znamenal přínos pro celý český letecký průmysl – do vývoje a výroby se zapojí na čtyři desítky významných českých firem působících v letectví.

Jeden nový letoun přijde zájemce podle výrobního ředitele Jana Čápa zhruba na deset milionů dolarů (přes 200 milionů korun). „Vývoj takového typu letounu se pohybuje v řádu miliard eur,“ řekl Deníku Čáp. Společnost nyní jedná o prvních dodávkách do tří zemí. O které se jedná, Aero neprozradilo. Během příštích dvou let chce společnost vyrobit zhruba 15 letadel, po roce 2022 plánuje vyrábět ke dvěma desítkám strojů ročně.

S financováním pomohla Česká exportní banka (ČEB), která na vývoj nového letounu poskytla úvěr ve výši 320 milionů korun. „Těší nás, že tak podpoříme celý tuzemský letecký průmysl a také diverzifikaci vývozu české ekonomiky, protože o letadla z Aera je zájem po celém světě,“ řekl předseda představenstva ČEB Karel Bureš. Na financování stroje se podílí také obchodník s vojenským materiálem Omnipol.