Letoun, který pilotovali firemní testovací piloti Vladimír Továrek a Vytautas Požela, je již druhý letuschopný L-39NG.

"Letoun 7004 se nyní podle plánu připojil v letovém proogramu k letounu 7001 a k technologickému demonstrátoru, abychom mohli zrychlit průběh letových testů a podle plánu dokončit certifikaci na pokročilý cvičný letoun ve třetím čtvrtletí roku 2020. Jsem hrdý, že Aero zvládlo vyrobit tři prototypy a jeden předsériový letoun za méně než dva roky," uvedl prezident a ředitel Aera Vodochody Dieter John. Letoun byl podle něj sestaven v souladu s finální specifikací pro sériovou výrobu.

(Technologickým demonstrátorem se nazývá letoun s trupovým číslem 2626, což je původní cvičný L-39 vybavený novým motorem, avionikou a dalšími technologiemi použitými v L-39NG, pozn. red.)

L-39NG je podle Dietera Johna jedním z mála programů vývoje cvičných letounů na světě, který bude využívat pro letové zkoušky a ukázkové lety pro zákazníky hned tři letouny.

Test motoru a systému:

Harmonogram jde podle plánu

Let sledovalo několik hostů, mezi nimi zástupci investiční skupiny Penta, která Aero Vodochody vlastní, a dodavatele obranné a bezpečnostní techniky Omnipol, jenž je strategickým partnerem Aera v projektu L-39NG.

"Harmonogram je v souladu se stanoveným plánem, což je pro nás zásadní," konstatoval prezident Omnipolu Jiří Podpěra, podle jehož slov je let nového stroje důležitý zejména pro další jednání s obchodními partnery.

Čtyři letouny, z toho tři prototypy

Aero dosud vyrobilo čtyři letouny L-39NG, z toho tři prototypy: jeden určený na letové zkoušky, jeden na statické zkoušky pevnosti a jeden na únavové zkoušky. Ten třetí byl dokončen před několika dny, jeho trup už je ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu, křídlo by mělo následovat za několik týdnů a zkoušky začnou počátkem roku 2020.

Prototyp určený ke statickým zkouškám prochází testy od června 2019, zkušební program by měl trvat do poloviny roku 2020.

Oba letuschopné stroje, prototyp se sériovým výrobním číslem 7001 a současný předsériový letoun 7004 jsou určeny k intenzivním letovým testům. Některé ze zkoušek probíhají také na už zmíněném technologickém demonstrátoru. Aero chce dokončit certifikaci na pokročilý cvičný letoun ve třetím čtvrtletí roku 2020. Letoun 7001 pak bude pokračovat v certifikaci na lehký bojový letoun, která by měla být dokončena v druhé polovině roku 2021.

Penta Investments je majitelem společnosti VLM, která je vydavatelem Deníku.