Cílem Aera je dodat L-39NG co nejdříve na trh, a proto probíhá jeho vývoj ve dvou souběžných krocích. Na jejich konci vznikne nová generace L-39 s novou konstrukcí, nově vyvinutým motorem, moderní avionikou a kokpitem včetně překrytu nebo vystřelovacího sedadla a řadou dalších inovací.

První etapou je zástavba nového motoru a nové avioniky do stávajícího letounu L-39, čímž vznikla konfigurace označovaná L-39CW. Souběžně s tím už započala i druhá etapa, v rámci které vzniká nový drak letounu a probíhají modifikace systémů.

Právě tento postup umožnil provedení některých potřebných letových testů už teď, bez čekání na dokončení zcela nového letounu L-39NG, který je právě ve výrobě.

Letoun L-39CW je tak mezikrokem nabízejícím okamžité řešení stávajícím uživatelům letounů L-39. Ti po celém světě provozují zhruba 600 těchto letadel. Pomocí nového motoru a avioniky mohou prodloužit životnost a zlepšit schopnosti svých cvičných letounů.

Další výhodou tohoto řešení je i to, že Aero nemusí s letounem L-39NG absolvovat fázi prototypové výroby, první vyráběné letouny nové generace totiž vznikají již dle standardů sériové produkce.

„Aero je nyní držitelem certifikace jak pro instalaci nového motoru, tak pro použití nové avioniky. Díky tomuto milníku jsme získali ve vývoji letounu L-39NG důležitou výhodu v konkurenčním boji a také můžeme stávajícím uživatelům letounů L-39 nabídnout okamžitě dostupné řešení," říká prezident Aera Vodochody Giuseppe Giordo.

Doplnil, že v letošním roce plánují roll-out a první let nové generace letounu. Získání potřebných certifikátů je potřebným krokem k tomu, aby tyto plány naplnili.

Typový certifikát L-39CW udělil Odbor dohledu nad vojenským letectvím Ministerstva obrany. Celý proces certifikace běžel souběžně s vývojem letounu a zahrnoval tři fáze. V průběhu té první se stanovily konkrétní požadavky na letoun a způsob jejich splnění.

V druhé fázi proběhly vývojové zkoušky, které prokázaly splnění všech požadavků. V konečné fázi potvrdily splnění vybraných požadavků i finální certifikační zkoušky pod přímým dohledem odboru vojenského letectví Ministerstva obrany.

Projekt L-39CW umožní zákazníkům vybudovat si v předstihu zázemí pro provoz nových letadel L-39NG a s předstihem vycvičit piloty. Aero svým zákazníkům navíc nabízí pozdější opětovné využití jak motoru FJ44-4M, tak i nové avioniky v nově vyrobených letounech L-39NG. To umožní investici do nákupu cvičného letounu strategicky rozložit v čase.

Aero Vodochody se zaměřuje na vývoj a výrobu civilních a vojenských letadel. Společnost je největším leteckým výrobcem v Česku a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě.