„Jsem rád, že česká letecká společnost je zpět na mezinárodní scéně jako seriózní hráč. Tato společnost naposledy představila nový letoun v roce 1997, tedy před 21 lety,“ uvedl předseda vlády Andrej Babiš.

Premiér také zmínil, že dodavatelem projektu L-39NG je více než 40 českých průmyslových firem, z čehož má prospěch celý náš letecký průmysl. Podle premiéra má projekt nového letounu pro české hospodářství tři hlavní výhody, a to v oblasti průmyslu, ekonomické a sociální a v politické rovině v souvislosti s exportem vojenských letadel do zahraničí. 

Aero Vodochody je s celkovým počtem 6 700 proudových letadel historicky největším výrobcem lehkých proudových letounů v Evropě a jedním z největších na světě. Od roll-outu L-159 ale uběhlo již více než dvacet let.

„Když jsme v roce 2006 Aero kupovali, firmě se nedařilo dobře a začít vyvíjet nový vlastní letoun nebylo reálné. Proto jsme zvolili strategii, aby Aero budovalo svou pozici jako přímý dodavatel největších světových leteckých výrobců. Zároveň jsme si ale udrželi důležité členy vývojového týmu, abychom zachovali know-how Aera. Jak dnes můžeme vidět, bylo to správné rozhodnutí,“ popsal Marek Dospiva, zakládající partner skupiny Penta Investments. Kromě Aero Vodochody patří do skupiny Penta Investments mimo jiné i vydavatelství Vltava Labe Media. 

Návrat mezi světovou třídu

Letoun L-39 NG je moderní proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik. Bitevník je vybaven pěti závěsnými body pro nesení výzbroje a pohon obstarává moderní motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, jehož výhodou mají být daleko nižší náklady na provoz než u konkurenčních letadel.

Avionika je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. Trup letounu se pak skládá z 3365 dílů, přičemž zhruba 90 procent z nich je nových a pouze 10 procent dílů je převzatých z jeho předchůdce L-39 Albatros.

„L-39NG představuje budoucnost českého leteckého průmyslu. Staví na kombinaci toho nejlepšího z tradice české letecké výroby s moderními technologiemi a nabízí nejlepší řešení pro výcvik pilotů i pro lehké bojové mise. Již nyní si letoun L-39NG získal velkou mezinárodní pozornost i první zákazníky a komunita uživatelů našich letounů tak dále poroste,“ řekl prezident a CEO Aera Vodochody Giuseppe Giordo.

Strategickým partnerem projektu nového proudového cvičného letounu je česká společnost Omnipol. „Dnešní roll-out je pro L-39NG důležitým krokem. Jsme hrdí, že Omnipol v červnu 2015 vstoupil do tohoto projektu jako strategický partner a poloviční investor spolu s našimi kolegy s Aero Vodochody Aerospace“ vyjádřil se prezident společnosti Omnipol Jiří Podpěra.

Objednávky na 38 letounů

Na mezinárodní letecké přehlídce Farnborough Air Show, která se konala na konci července, oznámilo Aero obchodní dohody s dvěma novými zákazníky pro letouny L-39NG a také L-39CW – s evropským poskytovatelem leteckých služeb SkyTech a americkou soukromou společností RSW Aviation o celkovém objemu 34 letounů.

Spolu s nedávno podepsaným kontraktem s Republikou Senegal má nyní Aero objednávky na 38 letounů, čímž pokryje plánovanou výrobu na dalších čtyři až pět let až do roku 2022.