Zpráva potvrzuje, že roste podíl leteckého průmyslu na emisích skleníkových plynů, kterým je připisováno poškozování atmosféry.

Znečištění ze strany leteckých společností vzrostlo od roku 2005 přibližně o dvě třetiny. Předpokládá se, že se bude zvyšovat, protože létání bude cenově dostupnější. Letecký průmysl by se tak v následujících třech desetiletích mohl stát největším producentem skleníkových plynů.

Ilustrační foto.
Klamání cestujících. Ryanair a Wizzair zaplatí pokutu za zdražení zavazadel

Ryanair byl devátý ze seznamu deseti znečišťovatelů v Evropě. Ocitl se ve společnosti podniků, které vyrábějí elektřinu z uhlí, což je nejšpinavější fosilní palivo.

Nejzelenější letecká společnost

„Jsme nejzelenější a nejčistší leteckou společností v Evropě,“ ohradily se podle agentury Bloomberg aerolinky Ryanair s tím, že „cestující mají nižší emise CO2 na jeden ujetý kilometr než kterákoli jiná letecká společnost“.

Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) se nedávno rozhodla začít řešit emise leteckého průmyslu přijetím vlastních směrnic. Vyzvala aerolinky, aby se snažily vykompenzovat zvýšení emisí výsadbou stromů nebo investicemi do čistších technologií.

Kritici uvádějí, že kompenzace již byly odzkoušené, ale ukázalo se, že nefungují. Částečně i kvůli tomu, že je těžké kontrolovat jejich dodržování.

Letiště Tuřany
Let Brno - Berlín: nová pravidelná linka začíná. Zajišťuje ji Ryanair

Snižovaní škodlivých látek

Minulý rok zaznamenal systém Evropské unie pro obchodování s emisemi skoro 4 procentní snížení emisí skleníkových plynů. Země v Evropě postupně ruší uhelné elektrárny, aby snížily emise.