Boeing nové generace dočasně vyřadily z provozu četné letecké společnosti. Vedle Ethiopian Airlines, kterým havarovaný boeing patřil, mezi nimi figurují aerolinky Gol z Brazílie, dále mexické Aeroméxico, argentinské Aerolíneas Argentinas, singapurské SilkAir, jihokorejské Eastar Jet, indické Jet Airways, norské Norwegian Air, jihoafrické Comair, marocké Air Maroc a také Cayman Airways.

K podobně ráznému postoji někteří američtí zákonodárci vyzývají americký Federální úřad pro letectví (FAA). Úřad však zmíněné stroje zatím označil za "vhodné k leteckému provozu" a vyzval jejich výrobce k urychlenému dokončení změn kontrolního systému. Boeing přislíbil, že do dubna dokončí práce na zlepšení softwaru ovládání této verze letounu, který nyní patří k jeho nejprodávanějším.

Letadla "uzemnily" i Smartwings

Česko podle mluvčího úřadu pro civilní letectví provoz jednoho typu letadel sám zakázat nemohl, nedovoluje mu to národní legislativa. Úřad může sám zakázat provoz pouze pro dotyčného národního provozovatele nebo v případě úplného zastavení leteckého provozu. "V případě určitého typu letadla jsme to nikdy neudělali," podotkl mluvčí.

Praha tak vyčkala na pokyny evropské agentury EASA. A ta se nakonec rozhodla provoz všech Boeingů 737 MAX v Evropě pozastavit.

Příkaz okamžitě akceptovala i česká letecká společnost Smartwings. Svá letadla Boeing 737 Max 8 ihned vyřadila z provozu. "Opatření se týká sedmi letadel tohoto typu. Smartwings má ve své flotile dalších čtyřicet letadel, která dočasným pozastavením nejsou dotčena," uvedla mluvčí společnosti Vladimíra Dufková.

Smartwings podle ní nadále zůstává v úzkém kontaktu s výrobcem Boeing i příslušnými úřady a jejich pokyny a doporučeními se bude řídit.

"Smartwings se omlouvá všem zákazníkům za nepříjemnosti, kteří budou dotčeni případným zrušením nebo zpožděním letů," Dodala Dufková. Kolika spojů se však omezení dotkne, ale neupřesnila. 

Na pražském Letišti Václava Havla nasazují letouny typu Boeing 737 MAX v pravidelné dopravě vedle Smartwings už jen nízkonákladové dubajské aerolinky flydubai. "Uzemnění těchto strojů je záležitostí leteckých společností, které také budou přijímat následná opatření. Těch může být celá řada a my je jako letiště budeme respektovat," sdělil mluvčí letiště Roman Pacvoň.

Lepší letová kontrola

Společnost Boeing v pondělním prohlášení uvedla, že již několik měsíců vyvíjí "vylepšení softwaru letové kontroly", díky kterému by měl být "bezpečný letoun ještě bezpečnější". Změny by podle firmy měly být připraveny k uvedení do provozu v nejbližších týdnech.

Obavy kolem zmíněného typu boeingu se začaly šířit po nedělní havárii letounu společnosti Ethiopian Airlines, který se zřítil cestou z etiopské metropole Addis Abeby do keňského hlavního města Nairobi. Zahynulo všech 157 lidí na palubě. Podle svědků se za letadlem před pádem táhla kouřová stopa a bylo slyšet zvláštní zvuky.

Loni v říjnu se tentýž model, tedy Boeing 737 MAX 8, zřítil krátce po startu v Jakartě; zemřelo všech 189 lidí na palubě. Experti upozorňují, že než budou známy přesné příčiny těchto havárií, nelze je dávat do souvislosti. Pátrací týmy v Etiopii objevily v pondělí obě černé skříňky, které budou prozkoumány.