„Ačkoli není pochyb o tom, že cestující v letecké dopravě jsou dnes chráněni lépe, musíme zajistit, aby letecké společnosti a členské státy jednaly v naprosté shodě se svými povinnostmi,“ zdůraznil místopředseda Komise Jacques Barrot, který zodpovídá za dopravu.

Nařízení Bruselu stanovuje, jaké náhrady musí aerolinie poskytnout cestujícím v případě, kdy jim odepřou nástup na palubu, zrušení let, dojde k významnému zpoždění letu nebo přeřazení pasažéra do nižší třídy, než si zaplatil. V těchto případech musí dopravci poskytnout cestujícím pomoc v podobě ubytování, občerstvení, stravy, případně jim umožnit zatelefonovat nebo poslat e-mail.

Kompenzace zahrnují také nabídku náhradního letu nebo finančního odškodnění. Brusel nyní zjistil, že některé aerolinie stejně jako jednotlivé členské státy s prosazováním nařízení zatím příliš nepokročily. EU jim proto dala šest měsíců na to, aby zpoždění dohnaly. Pokud do té doby nezjednají nápravu, zahájí Brusel proti členským zemím řízení pro porušení povinnosti.

České aerolinii podle své mluvčí Daniely Hupákové nemají s nařízením problém. „ČSA poskytují odškodnění podle evropského nařízení. Pro lety kratší než 1500 kilometru 250 eur, pro lety 1500 až 3500 kilometrů 400 eur a pro lety delší než 3500 kilometrů 600 eur,“ uvedla Hupáková. ČSA na své náklady rovněž zajišťují náhradní spojení nejbližším možným spojem jiného dopravce, případně ubytování v hotelu či telefonické hovory zdarma.