Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Agrárníci chtějí od státu větší podporu investic

Olomouc – Ne 25 procent, ale minimálně 35. Takový je požadavek zemědělců na národní spolufinancování Programu rozvoje venkova, přes který plynou z unijních fondů peníze na investice. Podle prezidenta Agrární komory České republiky Miroslava Tomana je spolufinancování v České republice jedno z nejnižších v Evropské unii. Zdůraznil to na čtvrtečním sněmu komory v Olomouci. Podle ministra zemědělství Mariana Jurečky má takový požadavek jeho podporu. Peníze by se podle něj měly najít.

12.3.2015
SDÍLEJ:

Prezident Agrární komory ČR Miroslav Toman.Foto: Deník/Jiří Kopáč

„Kofinancování na úrovni 25 procent je nejnižší v rámci Evropské unie a Česká republika se tím sama připravuje o konkurences­chopnost na evropském trhu, která se bez podpory investic neobejde," uvedl Toman.

Podle Jurečky ministerstvo už vloni monitorovalo vývoj v ostatních členských zemích. „Státy, které jsou pro nás důležité, začínají 35 procenty a končí 50," uvedl. Zemědělce ujistil, že o navýšení spolufinancování na 35 procent bude jednat s ministrem financí a požadavek chce promítnout do návrhu rozpočtu na příští rok. „Budu chtít hledat cestu, abychom se dostali na 35 procent kofinancování Programu rozvoje venkova. Jde o částku kolem 80 milionů eur. Tyto investice do zemědělství a potravinářství se české ekonomice několikanásobně vrátí," zdůraznil.

Sněm Agrární komory se obrátil na zákonodárce, aby podpořili novelu zákona o významné tržní síle, která vymezuje mantinely obchodním řetězcům, které nepostupují při obchodování s dodavateli potravin a zemědělských výrobků vždy fér. Norma, která tento týden prošla vládou, má být přehlednější v porovnání s úpravou z 2010.

Zemědělci se obrátili na ministra Jurečku s požadavkem na zpřísnění podmínek pro přímé platby, také by uvítali, kdyby dohodl sjednocení krajské a ministerské soutěže o nejlepší regionální potraviny při zachování značek krajů i značky ministerstva a umožnil přístup velkých podniků do klání o regionální potravinu.

Zrušení mléčných kvót

Po resortním šéfovi také agrárníci požadují, aby zabezpečil přípravu záchranných opatření pro případ silných negativních dopadů na chovatele a mlékárny po zrušení mléčných kvót. Podle Jurečky zatím nelze předpovídat, co nastane po zrušení kvót, ale zemědělce ujistil, že ministerstvo dokončuje dotační program, který by případnou krizovou situace řešil, a již nastavuje systémová opatření, například v rámci takzvaných citlivých komodit.

Sněm rovněž vyzval ministerstvo k vypracování opatření k řešení důsledku klimatických změn, požaduje také návrh zákona řešící problematiku prodeje zemědělské půdy ve prospěch těch, kteří na ní hospodaří.

Autor: Daniela Tauberová

12.3.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Juraj Chmiel
3

Velvyslanec Chmiel vysoudil přes dvě stě tisíc korun. Stíhán byl neprávem

Po náletu kamikaze
1 3

Blázni, nebo hrdinové? Názory mladých Japonců na piloty kamikaze se různí

Mají se stavět mešity? Kandidáti odpovídali na 30 otázek ANO/NE, podívejte se

/VIDEO/ Víte, kdo má zbrojní průkaz, kdo podporuje stavbu mešit v Česku nebo který uchazeč o Hrad chce přijmout euro? Celkem na 30 otázek odpovídali prezidentští kandidáti Jiří Drahoš, Marek Hilšer, Michal Horáček, Vratislav Kulhánek, Jiří Hynek a Mirek Topolánek při cestě prezidentským vlakem. Prohlédněte si galerii, jak se vyjádřili k jednotlivým tématům.

Nová Sněmovna odstartovala: Poslanci se hádali o imunitní výbor

Zákonodárci vzešlí z říjnových voleb dnes složili slib a poprvé zasedli do poslaneckých lavic. Hladký průběh jednání se ale zadrhl na návrhu počtu členů mandátového a imunitního výboru (MIV).  

Dakar bude náročný a rozhodnout může už úvodní část závodu, shodují se závodníci

Dakar 2018 se blíží a členům týmu Big Shock Racing se zvedá nálada. I přesto, že má teď každý plné ruce práce. Sestava týmu zůstává nezměněna, stejně jako posádka žluté liazky. Pilot Martin Macík Jr. pojede slavný závod už pošesté, navigaci si vzal na starost opět František Tomášek a techniku jistí Michal Mrkva. 

Opravdu nejde o vtip: londýnské autobusy by mohly jezdit na kávu

Americká stanice CNN přišla se zdánlivě úsměvnou zprávou. Známé dvoupatrové autobusy v Londýně možná už brzy budou jezdit na nové biopalivo, jehož základní složkou je kávový olej.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT