Airbus zatím představuje zmenšený funkční model, který je 2 metry dlouhý a 3,2 metry široký. Podle Airbusu může tímto dojít ke snížení spotřeby paliva zhruba o pětinu oproti stávajícím letadlům.

Propojení trupu a křídel podle Airbusu navíc otevírá zcela nový možnosti pro uspořádání interiéru letadla i pohon letadel.

Airbus poprvé s tímto modelem odstartoval loni v červnu, pokračuje v jeho vývoji. Podobný koncept nedávno představila Technická univerzita v Delftu, které vývoj financuje částečně nizozemský dopravce KLM.

Průkopníci v budoucnosti létání

„Chceme být průkopníky budoucnosti létání. Testováním takového konceptu chceme zjistit, zda by se takové letadlo mohlo vůbec vyrábět a zařadit do provozu,“ řekl Jean-Brice Dumont z Airbusu.

Firma podle něj nemá přesný harmonogram, kdy by se podobné letadlo mohlo dostat do provozu. „Jde o model, který může být nástrojem pro velkou změnu v konstrukci letadel, aby byla více šetrná k životnímu prostředí,“ dodal Dumont.

Airbus pracuje i na dalších konceptu nového letadla E-FAN X. Firma nedávno představila i možnost letu více letadel za sebou za účelem nižší spotřeby (fello’fly) nebo technologii pro autonomní pojíždění po dráze a start i přistání.