Právní zástupce společnosti Michal Žižlavský navrhl Krajskému soudu v Brně, aby návrh na insolvenci odmítl. Insolvenční návrh podala na kunovického výrobce společnost Aero Vodochody Aerospace. Přihlásila pohledávku 38,3 milionu korun.

Podle vyjádření dlužníka uvedeném v insolvenčním rejstříku Aircraft Industries minulý pátek poslala firmě Aero Vodochody Aerospace asi 46,6 milionu korun. "Uvedenou platbou došlo k úhradě veškerých existujících pohledávek," uvedla Aircraft Industries. Aero Vodochody Aerospace však soudu zaslalo dokument, že kunovický výrobce dluží ještě necelých 9000 korun jako smluvní pokutu za čtyři pozdě uhrazené faktury.

Mluvčí Aera Vodochody Tereza Vrublová dnes ČTK řekla, že společnost uhrazení dluhu vítá a doufá, že nejde jenom o jednorázové řešení, ale že Aircraft Industries pracuje na dlouhodobém řešení své situace. Pokud se ukáže, že ano, je Aero podle mluvčí připraveno obnovit spolupráci. "Naším zájmem stále zůstává zachování projektu L-410," uvedla Vrublová. Právě za podvozky pro tento typ letadel Aeru Vodochody Aircraft Industries dlužilo. O tom, zda Aero insolvenční návrh stáhne, bude jeho vedení ještě rozhodovat.

Peníze obdržely i společnosti Evektor (asi 9,6 milionu Kč), Centrum služeb postižených Zlín (717.000 Kč), ABS Jets (1,8 milionu) a Mikrotechna Praha (3,9 milionu Kč). S dalšími třemi společnostmi Aircraft Industries uzavřela splátkový kalendář. Do insolvenčního řízení se kromě Aera Vodochody Aerospace přihlásil i Evektor (9,8 milionu Kč), LITES-MaS (necelých 30.000 korun) a právník Petr Bernátek (necelých 10.000 korun).

Poslední dva dluhy Aircraft Industries zaplatila a LITES-MaS již vzala pohledávku zpět. S výši dluhu vůči Evektoru, který uplatňuje asi o 200.000 více, než mu bylo zaplaceno, Aircraft Industries nesouhlasí. Evektor však již soudu také potvrdil, že mu Aircraft Industries nic nedluží. Soud vyzval zbylé věřitele, aby se vyjádřili, zda na podaném insolvenčním návrhu trvají.

Aircraft Industries již dříve uvedla, že chce dluhy vyřešit do konce letošního roku. Podle generální ředitelky Ilony Plškové má uzavřené smlouvy na dodávku sedmi letounů L 410 UVP-E20. Firma uvedla, že byl zahájen převod záloh od kupujících. Podle Žižlavského není Aircraft Industries v úpadku a firma není ani předlužená, neboť její aktiva činí přes dvě miliardy korun. Žižlavský označil insolvenční návrh za bezdůvodný a společnost poškozující.

Problémy Aircraft Industries vznikly loni kvůli situaci v Rusku, kam posílá většinu strojů. Letadla z Kunovic na ruském trhu výrazně podražila kvůli propadu hodnoty rublu vůči dolaru. Propad prodeje kunovické společnosti je výrazný. V roce 2013 prodala 20 letadel, a to převážně do Ruska. V roce 2014 prodala letadel 16, z toho do Ruska sedm. Loni mířila podle webu firmy jen tři letadla do Bangladéše a jedno do Alžírska a letos pouhá dvě do Ruska.

Zhruba 350 z asi 1000 zaměstnanců firmy je asi od loňského prosince doma a dostává 60 procent mzdy. Aircraft Industries pracuje na nových zakázkách, letadla by měla dodat například do Číny.

Společnost v roce 2014 utržila za vlastní výrobky a služby a za prodej zboží asi 1,8 miliardy korun, zisk činil 91,2 milionu Kč. V roce 2013 tržby činily téměř 2,1 miliardy a zisk 154,4 milionu korun. Loňské výsledky hospodaření firma ještě nezveřejnila.