Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nový Baťův kanál - ministerstvo souhlasí

Prodloužení unikátní vodní cesty získalo definitivní souhlas ministerstva životního prostředí

15.5.2007 1
SDÍLEJ:

Pokračovatel baťovské dynastie Tomáš Baťa jr.Foto:

Brno - Prodloužení unikátního Baťova kanálu o další desetikilometrový úsek už nestojí nic v cestě.

S prodloužení kanálu vybudovaném v minulém století firmou Baťa totiž souhlasí ministerstvo životního prostředí.

Práce na prodloužení splavnosti padesát kilometrů dlouhého Baťova kanálu a jeho napojení na řeku Moravu by tak mohly být zahájeny už letos.

To by otevřelo cestu pro nepřerušenou šedesátikilometrovou plavbu lodí z Otrokovic až do Hodonína.

Vodní trasa pro turisty

Jde o investici do nové plavební komory v Rohatci a rozšíření asi kilometrového úseku zatím nesplavné řeky Radějovky, které tvoří hranici se Slovenskem a to včetně zvýšení dvou mostů.

Splavnění kilometrového úseku a výstavba nové komory umožní lodím využívat dalších deset kilometrů této vodní cesty až do Hodonína, jednoho z důležitých přístavů.

Ministerstvo rozhodlo po prodležení odborných posudků a veřejném projednání celého projektu. "Všechny negativní vlivy záměru, které vzniknou v důsledku výstavby nebo jeho provozu, lze při dodržení navržených opatření snadno kompenzovat nebo ve velmi krátké době samy odezní," je uvedeno v posudku vypracovaném pro ministerstvo životního prostředí.

Souhlasné stanovisko ministerstva provází čtyřicet čtyři podmínek týkající se jak výstavby, tak provozu lodí na nově vybudované vodní cestě. A to včetně výsadby nových stromů, které se budou muset vykácet, výběru firmy, která bude práce realizovat co nejšetrněji k životnímu prostředí, přeložení biokoridu a také stanovení míst, kde se kvůli ochraně přírody a živočichů nebude smět kotvit.

Na rozdíl od 30. let minulého století, kdy kanál sloužil především jako dopravní cesta pro přepravu hnědého uhlí (lignitů) z Baťových dolů na Hodonínsku do továren v Otrokovicích a Zlíně, má prodloužení této vodní cesty ještě výrazněji přispět k tomu, aby do regionu přijely desetitisíce turistů.

Hausbóty a čluny

Podle agentury Czechtourism je Baťův kanál jedním z nejperspektivnějších turistických projektů v zemi. Podobné vodní cesty ve střední Evropě nejsou, srovnatelné ale jsou třeba kanály v Nizozemí nebo Velké Británii.

Hlavním investorem dobudování kanálu je stát. Podobně tomu bylo i ve 30. letech, kdy se kanál stavěl. Sedmdesát pět procent nákladů platil tehdejší Moravskoslezský kraj, zbytek pak firma Baťa. Práce na kanálu zaměstnaly na patnáct set lidí.

Firma Baťa přitom kanál postavila také jako ukázkovou stavbu, která se měla stát součástí obří vodní cesty spojující Labe, Odru a Dunaj. Tento projekt, označovaný za megalomanský, neboť by nenávratně zničil přírodu po celé trase, je stále zanesen v územních plánech krajů. Jeho realizace se ale nechystá.

Nové investice do Baťova kanálu v řádu desítek milionů korun mají přispět k tomu, aby cesta co nejvíc vyhovovala turistům na výletních lodích nebo rodinám na hausbótech. "Je to jeden z klíčových projektů na podporu turismu v kraji," uvedl jihomoravský krajský radní Jaroslav Pospíšil.

Jihomoravský kraj chce letos do kanálu dát pět milionů korun a jenom ve Zlínském kraji už bylo postaveno celkem jedenáct přístavišť za přibližně třicet milionů korun.

Až do Kroměříže?

Investice do všech projektů, které souvisí s turistickým ruchem na této vodní cestě, jsou přitom vyčísleny na téměř půl miliardy korun.

Jedním ze zvažovaných projektů je prodloužení této vodní cesty i do Kroměříže. To by znamenalo výstavbu nové plavební komory v Otrokovicích, náklady jsou odhadovány na dvě stě milionů korun. Přípravné práce by měly začít už letos.

V loňské turistické sezoně využilo nabídky plavby po Baťově kanálu téměř padesát tisíc turistů, Jihomoravský kraj patří po Praze a Karlových Varech mezi regiony, kam nejčastěji míří zahraniční turisté.

V roce 2005 utratili turisté v ČR přes 111 miliard korun, na letošek se počítá asi s půlprocentním růstem na 112 miliard.

15.5.2007 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

SERVIS


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Miloš Zeman a německá kancléřka Angela Merkelová
AKTUALIZUJEME
5

Zeman přijel za Merkelovou, pozdravila ho česky. Hovořili o EU, Rusku i migraci

Čtyřložnicový dům v Hong Kongu je nabízen za 9,7 miliardy korun.
6

Nejdražší dům na světě je na prodej. Stojí téměř deset miliard korun

Šumavský Everest aneb Osm vrcholů v okolí Horní Plané

Zdolat Mount Everest, tedy 8848 metrů vysokou nejvyšší horu světa, lze i na Šumavě, samozřejmě postupně. Zdoláním osmi vrcholů 1236, 725, 1022, 732, 1378, 1338, 1311 a 1221 metrů nad mořem dá dohromady přesně výšku Mount Everestu. Na všech vrcholech je možné dát si razítko do vrcholového pasu, které jsou k mání v infocentru Horní Planá. Těm, kteří mají v pasu všechna razítka, vystaví i certifikát.

Ponížení Mayové, havárie trajektu a start elektronických náramků: Vteřiny dne

Zjistěte během několika málo sekund, co nejdůležitějšího přinesl dnešní den.

AKTUALIZOVÁNO

Maláčová: Rodičovská by se měla zvýšit od července příštího roku

Rodiče, kteří zůstanou doma s malými dětmi, by od července příštího roku mohli začít dostávat o 40 tisíc korun vyšší rodičovský příspěvek než dnes. Celková částka by se zvedla z 220 tisíc korun na 260 tisíc korun. U vícerčat by se přidalo o 60 tisíc korun na 390 tisíc korun.

Smrtící drogy na Ostravsku šířil i školák. Vzhledem k věku nebude stíhán

V kauze smrtící drogy v Moravskoslezském se zvýšil počet obviněných na jedenáct. Vyšetřování dále pokračuje.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT