Dodatek k původní smlouvě byl uzavřen mezi ministerstvem dopravy a firmou Kapsch na začátku června loňského roku.Podle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže zásadním způsobem mění původní smlouvu a změny jsou v rozporu s vybranou nabídkou.

Antimonopolnímu úřadu se nelíbí, že díky dodatku se posunul start druhé etapy až na 30. června 2007, a že pro první čtvrtletí byla snížena minimální povinná účinnost systému na 85 procent.

Náhradní řešení s novým tendrem

Zaporušení zákonaoznačil antimonopolní úřadi takzvané náhradní řešení.Šlo napříklado využití dieslových agregátů u mýtných bran, ke kterým nebylo možné včas zřídit přívod elektrické energie.

Podle úřadu, kterému šéfuje Martin Pecina, mělo být na tuto práci vypsáno nové výběrové řízení. Toto plnění nebylo v původním zadání a zadavatel se zavázal k úhradě nákladů spojených s těmito problémy. Měl proto zakázku zadat v zadávacím řízení.

Samotný dodatek úřad zrušit nemůže, na podnět ministerstva či Kapsche by to mohl udělat soud.

Bez pokuty, bez rozkladu?

"Dodatek uzavřela ještě minulá vláda několik dní po volbách. My dlouhodobě tvrdíme, že dodatek nebyl zcela v pořádku a jeho dopad jsme se pokusili narovnat druhým dodatkem uzavřeným na podzim," řekl deníku Aktuálně.cz mluvčí ministerstva Karel Hanzelka, když úřad vydal své stanovisko poprvé.

"Jelikož úřad neudělil pokutu, rozklad zřejmě podávat nebudeme," dodává.

Dodatek k původní smlouvě uzavřelo ministerstvo dopravy pod vedením Milana Šimonovského kvůli tomu, aby bylo možné systém výběru poplatku spustit 1. ledna 2007.

Kvůli prošetřování tendru, které prováděl antimonopolní, soud i Evropská komise, totiž došlo k tříměsíčnímu zdržení. Ministerstvo tedy firmě Kapsch slíbilo určité "prémie" za to, že výběr poběží včas.