Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dálnice se staví pomalu. Kvůli salámové metodě

Staví se kousek po kousku, často nelogicky

12.4.2007
SDÍLEJ:

DálniceFoto: Ondřej Besperát

Brno - Řízení o výstavbě nových silnic a dálnic jsou v Česku dlouhé a drahé. Stát ho navíc komplikuje nelogickými kroky.

Ty mají za cíl řízení urychlit, výsledkem je ale opak. A komplikace navíc.

Příkladem takového postupu je například - úřednickou hantýrkou řečeno "salámová metoda". Místo posuzování celých projektů jsou povolovány jenom určité, často na sebe přímo nenavazující úseky.

Vyplývá to ze studie Ekologického právního servisu, kterou má Aktuálně.cz exkluzivně k dispozici.

Příklad "salámové metody" je třeba dálnice D8, kdy byla ta nejkontroverznější část přes České středohoří posuzována až poté, co byly posouzeny, povoleny a zahájeny stavby navazujících úseků na obou stranách.

"Vést dálnici přes chráněnou oblast se tak stalo jediným řešením," uvedli ve své studii právníci Ekologického právního servisu, kteří se problematice výstavby nových silnic a dálnic dlouhodobě věnují.

Podobná situace je také u jihočeské dálnice D3, která byla v rámci projektové přípravy rozdělena na několik samostatných staveb nebo rychlostní silnice R43, kde se samostatně posuzují tři úseky.

Bez veřejnosti a chaoticky

Procesy výstavby a schvalování dálnic trpí také tím, že se v nich často opomíjejí názory lidí, kteří nesouhlasí s trasou cest.

Shodují se na tom jak právníci z Ekologického právního servisu, tak například veřejný ochránce práv Otakar Motejl.

"Veřejnost je prakticky vytěsněna z rozhodování. Na její připomínky je stále příliš brzo, aby vzápětí nato byly tytéž připomínky odmítány s argumentací, že měly být uplatněny v předchozích procesech a podoba záměru je vlastně již dána," uvedl Motejl.

Ombudsman také při šetření postupu při povolování rychlostní komunikace R52 z Brna na rakouské hranice označil postup úřadů za informační chaos.

Ekologický právní servis ve své nové studii týkající se posuzování vlivu nových dálnic a silnic jako jsou například dálnice D8 na severu Čech, D3 na jihu Čech nebo rychlostní komunikace R55 přes jižní Moravu na životní prostředí uvedl, že řízení o povolování těchto staveb jsou v Česku mnohdy velmi složitá.

"Opakuje se projednávání stejných nebo obdobných dokumentů a není zajištěna logická a časová návaznost. To vede k prodlužování úředních procesů a souvisejícím vysokým finančním nákladů investora," uvedli ekologičtí právníci ve studii financované z fondů Evropské unie.

Úřady sice často z prodlužování povolovacích řízení obviňují lidi bydlící u dálnic, ekologická nebo občanská sdružení, podle Ekologického právního servisu se ale veřejnost může jenom velmi těžko efektivně do schvalovacích a povolovacích procesů zapojit.

"Formálně k tomu sice mají řadu příležitostí, ale úřady jejich připomínky vesměs odmítají a odkazují je na jiné (ať již dřívější, nebo budoucí) postupy," uvedli právníci.

Spory až před soud

Výstavbu nebo rozšířených důležitých silnic v Česku už řeší také soudy. Jde o průlomové procesy, ve kterých padly žaloby proti souhlasným stanoviskům ministerstva životního prostředí proti rozšíření dálnice D1 a výstavbě rychlostních silnic R52 a R55.

Městský soud v Praze tyto žaloby odmítl projednat, ve všech případech ale byly podány kasační stížností a případy tak posuzuje Nejvyšší správní soud. Jeho rozhodnutí bude průlomové i pro další podobné případy.

Úřady ale většinu celou situaci vidí jinak a za hlavní důvody pro zdržování výstavby silnic a dálnic uvádějí právě protesty ekologických a nevládních sdružení.

To je například právě dálnice D8, kde až nyní Ředitelství silnic a dálnic získalo po letech a přes protesty ekologů důležitý dokument od ministerstva životního prostředí, který potřebuje ke stavbě posledního úseku dálnice přes České středohoří.

A kvůli stavbě silnice ze severu Moravy na Slovensko dokonce úřady uvažují o přijetí speciálního zákona, který má rozšíření silnice slíbené korejské automobilce Hyundai urychlit.

 

 

12.4.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 17 000 Kč Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva). Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 15. Poznámka: Pracoviště: U Kyjovky 3964/4, 695 01 Hodonín. Náplň práce: zednické práce na stavebních konstrukcích, základání staveb, zdění nosných i nenosných konstrukcí, omítka a fasády, betonáže podlah, dlažby a obklady. Požadujem: vyučení v oboru výhodou, praxe min. 1 rok v oboru. PP na dva roky.. Pracoviště: Stavební firma plus s.r.o. - provozovna, U Kyjovky, č.p. 3964, 695 01 Hodonín 1. Informace: Martina Černá, +420 734 258 679. Služby - Úklid servisu - Kunratice 18 000 Kč Do společnosti Auto Jarov do Kunratic hledáme nové kolegy/kolegyně na pozici pracovník/pracovnice úklidu. Náplní práce je zajištění čistoty autosalon, sociálního zařízení a strojové uklízení dílen. Pracuje se na směny po-pá ranní: 6.00-14.30 hod. a 1x sobota do měsíce 7.00-14.00 hod. Doprava a logistika - Skladník 24 000 Kč Skladník Náplň práce: vykládání a nakládání kamionů a kontejnerů, kompletace objednávek, komisaření, vychystání objednávek, příprava k expedici. Výroba - Výroba Zámečníci strojů 15 000 Kč Zámečníci strojů Zámečníci. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: z: 31.8.2017 a: 21.9.2018, Požadavky: Vrtání a běžné zámečnické práce. Výhodou je ŘP sk. C.. Pracoviště: Pemat trading s.r.o., 742 33 Jeseník nad Odrou. Informace: Vlastimil Machula, +420 733 150 551.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO
3

Fabienne zasáhla Česko: popadané stromy, výpadky proudu, přerušené spoje

Marina Abramovičová a její dílo
6 5

Čech napadl v Itálii srbskou umělkyni, praštil ji jejím obrazem po hlavě

Aleš Buksa: Nikdy by mě nenapadlo, že budu podnikat v Africe

/ROZHOVOR/ Aleš Buksa, úspěšný podnikatel, symbol multilevel marketingu, který po revoluci přivedl do bývalého Československa, na odchod do důchodu nemyslí. V Ghaně nově těží vodu, kterou nazval Sky Water.

Obvinění a protiútok. Nová fakta v kauze Gabriela Koukalová

Bývalý šéftrenér biatlonistů Ondřej Rybář poprvé veřejně zpochybnil slova Gabriely Koukalové, která tvrdí, že během kariéry bojovala s poruchou příjmu potravy. „Nedokážu si představit, že by s bulimií mohl někdo vrcholově sportovat a vyhrávat závody,“ prohlásil exkluzivně pro Deník.

Z Hongkongu do Pekingu za devět hodin. Má to háček. Na nádraží platí zákony Číny

Lidé cestující mezi Hongkongem a pevninskou Čínou si budou nyní moci užívat jízdy moderním rychlovlakem, který se řítí rychlostí až 200 kilometrů v hodině. Projekt za miliardy dolarů si ale vysloužil kritiku. Pomocí rychlodráhy totiž Peking může vůči bývalé britské kolonii uplatňovat svou asertivní politiku.

Loď Aquarius naložila dalších 47 migrantů, žádný přístav ji nechce

Záchranná loď Aquarius 2 nabrala ve Středozemním moři 47 migrantů plavících se na člunech ze severní Afriky. Loď původně plula pod vlajkou Gibraltaru, ten ji ale nedávno tohoto práva zbavil. Svou ji poté propůjčila Panama, tu však také bude muset po nátlaku italské vlády stáhnout. Plavidlo nyní nemá kde zakotvit.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT