Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dálnice se staví pomalu. Kvůli salámové metodě

Staví se kousek po kousku, často nelogicky

12.4.2007
SDÍLEJ:

DálniceFoto: Ondřej Besperát

Brno - Řízení o výstavbě nových silnic a dálnic jsou v Česku dlouhé a drahé. Stát ho navíc komplikuje nelogickými kroky.

Ty mají za cíl řízení urychlit, výsledkem je ale opak. A komplikace navíc.

Příkladem takového postupu je například - úřednickou hantýrkou řečeno "salámová metoda". Místo posuzování celých projektů jsou povolovány jenom určité, často na sebe přímo nenavazující úseky.

Vyplývá to ze studie Ekologického právního servisu, kterou má Aktuálně.cz exkluzivně k dispozici.

Příklad "salámové metody" je třeba dálnice D8, kdy byla ta nejkontroverznější část přes České středohoří posuzována až poté, co byly posouzeny, povoleny a zahájeny stavby navazujících úseků na obou stranách.

"Vést dálnici přes chráněnou oblast se tak stalo jediným řešením," uvedli ve své studii právníci Ekologického právního servisu, kteří se problematice výstavby nových silnic a dálnic dlouhodobě věnují.

Podobná situace je také u jihočeské dálnice D3, která byla v rámci projektové přípravy rozdělena na několik samostatných staveb nebo rychlostní silnice R43, kde se samostatně posuzují tři úseky.

Bez veřejnosti a chaoticky

Procesy výstavby a schvalování dálnic trpí také tím, že se v nich často opomíjejí názory lidí, kteří nesouhlasí s trasou cest.

Shodují se na tom jak právníci z Ekologického právního servisu, tak například veřejný ochránce práv Otakar Motejl.

"Veřejnost je prakticky vytěsněna z rozhodování. Na její připomínky je stále příliš brzo, aby vzápětí nato byly tytéž připomínky odmítány s argumentací, že měly být uplatněny v předchozích procesech a podoba záměru je vlastně již dána," uvedl Motejl.

Ombudsman také při šetření postupu při povolování rychlostní komunikace R52 z Brna na rakouské hranice označil postup úřadů za informační chaos.

Ekologický právní servis ve své nové studii týkající se posuzování vlivu nových dálnic a silnic jako jsou například dálnice D8 na severu Čech, D3 na jihu Čech nebo rychlostní komunikace R55 přes jižní Moravu na životní prostředí uvedl, že řízení o povolování těchto staveb jsou v Česku mnohdy velmi složitá.

"Opakuje se projednávání stejných nebo obdobných dokumentů a není zajištěna logická a časová návaznost. To vede k prodlužování úředních procesů a souvisejícím vysokým finančním nákladů investora," uvedli ekologičtí právníci ve studii financované z fondů Evropské unie.

Úřady sice často z prodlužování povolovacích řízení obviňují lidi bydlící u dálnic, ekologická nebo občanská sdružení, podle Ekologického právního servisu se ale veřejnost může jenom velmi těžko efektivně do schvalovacích a povolovacích procesů zapojit.

"Formálně k tomu sice mají řadu příležitostí, ale úřady jejich připomínky vesměs odmítají a odkazují je na jiné (ať již dřívější, nebo budoucí) postupy," uvedli právníci.

Spory až před soud

Výstavbu nebo rozšířených důležitých silnic v Česku už řeší také soudy. Jde o průlomové procesy, ve kterých padly žaloby proti souhlasným stanoviskům ministerstva životního prostředí proti rozšíření dálnice D1 a výstavbě rychlostních silnic R52 a R55.

Městský soud v Praze tyto žaloby odmítl projednat, ve všech případech ale byly podány kasační stížností a případy tak posuzuje Nejvyšší správní soud. Jeho rozhodnutí bude průlomové i pro další podobné případy.

Úřady ale většinu celou situaci vidí jinak a za hlavní důvody pro zdržování výstavby silnic a dálnic uvádějí právě protesty ekologických a nevládních sdružení.

To je například právě dálnice D8, kde až nyní Ředitelství silnic a dálnic získalo po letech a přes protesty ekologů důležitý dokument od ministerstva životního prostředí, který potřebuje ke stavbě posledního úseku dálnice přes České středohoří.

A kvůli stavbě silnice ze severu Moravy na Slovensko dokonce úřady uvažují o přijetí speciálního zákona, který má rozšíření silnice slíbené korejské automobilce Hyundai urychlit.

 

 

12.4.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Administrativa - Administrativa Administrativní pracovník 15 000 Kč Všeobecní administrativní pracovníci STAVEBNÍ TECHNIK SE ZAMĚŘENÍM NA ADMINISTRATIVU. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: A16 z:16/11/2018 , Pracovní poměr HPP, pracovní doba 7:00-15:30 hod., pracovní pozice vhodná pro absolventy škol., Požadujeme:, - SŠ stavebního zaměření na pozemní stavby., Pracovní náplň:, - převážně je pozice zaměřena na administrativu na stavebních projektech., Kontakt:, - životopis zasílejte na e-mail viz výše.. Pracoviště: Elora group s.r.o. - pracoviště oprechtice, 739 21 Paskov. Informace: Dalibor Štalmach, +420 724 300 179. Administrativa - Administrativa Administrativní pracovník 18 000 Kč Všeobecní administrativní pracovníci Administrativní pracovník/ice. Požadované vzdělání: úsv. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 22000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Kontakt zasláním životopisu na e-mail kosinova@variotec.cz, telefonicky nebo osobně na pracovišti PO-PÁ od 7:00 do 14:00 hod. , - PP na dobu určitou 1 rok (zástup za MD), - znalost AJ nebo NJ výhodou , - znalost programu Helios ORANGE výhodou , - administrativní práce na PC, - zadávání a administrativa zakázek pro výrobu, - komunikace se zákazníky, - vystavování dodacích listů a faktur, - příspěvek na stravování.. Pracoviště: Variotec s.r.o., V. Opatrného, č.p. 300, 517 21 Týniště nad Orlicí. Informace: Tereza Košinová, +420 494 370 247. Potravinářství - Skvělá nabídka práce pro prodavače 19 000 Kč Menší prodejna potravin Pont na Masarykově nádraží přijme prodavače. Ranní-odpolední směny nebo krátký-dlouhý týden, nástup možný ihned nebo dohodou. Zkušenosti nejsou podmínkou, rádi Vás zaučíme. Preferujeme dlouhodobou spolupráci. Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič skupiny B 22 000 Kč Řidiči osobních a malých dodávkových automobilů (kromě taxikářů a řidičů dopravy nemocných a raněných) Řidič malého dodávkového automobilu. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 22000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pro rozvoz balíků malým dodávkovým vozidlem (pick-up) přijmeme kurýra. Jedná se o výpomocné auto pro stálou linku. Za den se rozveze cca 60 balíků při 50 zastávkách (zákazníků). Práce je vhodná i pro ženy, které baví řídit a jednat s lidmi. Důležitá je dobrá orientační schopnost, rychlé rozhodování, dochvilnost, pilnost, příjemné vystupování a komunikace. V případě zájmu můžete svůj životopis zasílat na email: silvernix@seznam.cz , Pro bližší informace tel: 774 244 975. Pracoviště: Silvernix s.r.o., Libušínská, č.p. 630, 326 00 Plzeň 26. Informace: Petr Švamberk, +420 774 244 975.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Martin Kratochvíl.

Týdenní zkrat: Jak se zbavit problému

Předseda ČSSD Jan Hamáček a premiér Andrej Babiš
AKTUALIZOVÁNO
30

Hamáček není pro pád vlády. ČSSD ale teprve rozhodne

Chášukdžího tělo mohli vrahové odvézt v diplomatickém zavazadle, tvrdí Turecko

Vrazi saúdskoarabského novináře Džamála Chášukdžího mohli jeho tělo vynést z místa činu v diplomatickém zavazadle. Televizi CNN to dnes řekl turecký ministr obrany Hulusi Akar. Chášukdží byl zabit začátkem října na saúdskoarabském konzulátu v Turecku, jeho tělo se dosud nenašlo.  

Myslivec postřelil při honu kolegu. Ten zemřel

Smrtelným zraněním skončila sobotní naháňka v honitbě poblíž Sulislavi v Plzeňském kraji. Dvaašedesátiletý muž utrpěl zranění ruky a hrudníku.

Ve Francii pokračují demonstrace kvůli cenám paliv. Zraněno bylo přes 400 osob

Přes čtyři sta zraněných, z toho patnáct těžce, a jeden mrtvý. To je podle agentury AFP bilance francouzských demonstrací proti zdražování benzínu a nafty. Sobotních protestů se zúčastnilo skoro 290 tisíc lidí, demonstrace ale v menší míře pokračují i v neděli. 

Německo přemohlo krvelačné démony nacionalismu, řekl Macron v Berlíně

Francouzský prezident Emmanuel Macron dnes ve Spolkovém sněmu vyzval Německo, aby v době nového nacionalismu udělalo Evropu odolnější vůči krizím. Poděkoval také za příležitost promluvit v tamním parlamentu právě v den, kdy si Německu připomíná památku obětí válek. Podle něj se jedná o jasný signál smíření dvou někdejších úhlavních nepřátel.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT